FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Litt mer om PRIMTALL.
5 Kultur.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Noen utfordringer for skolene
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Christina Ødegård sin lærlings tid
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Erfaringer fra Innherredsmodellen Etablering, forankring og videreutvikling Namsos Arne Okkenhaug Psyk. sykepleier, Rådgiver og Prosjektleder.
Barn og unges rett til deltakelse
2B: Nåværende empirisk analyse
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Hvordan tenke lurt når du skriver tekst?
Overgangsprosjektet.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kvalitativ metode i markedsforskning
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Nasjonale prøver.
Didaktiske analysekategorier
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
LP og evidens i undervisningen
Aggression Replacement Training
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Mer praksis – bedre lærere?
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Hovedprosjekt 2HKI Interaktive sider med PHP og MySQL Av Kjell Kvitvær.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
XP som læringsmetode Hvorfor Hva er gjort? Verktøyene Resultater Diskusjon og utdyping Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Forslag til felles MA-struktur
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile

Problemstilling Hvordan virker FNs barnekonvensjons artikkel 29 (1) om formålet med utdanning i forhold til det som angår urfolk her i Norge?

Juridisk problemstilling Hva må ifølge FNs barnekonvensjons artikkel 29 (1) barn i Norge lære om det samiske folk?

Sosiologisk problemstilling Lærer barn i Norge det de skal om det samiske folk jamfør FNs barnekonvensjons artikkel 29 (1)?

Subsidiære problemstillinger Oppfyller Norge sine forpliktelser i forhold BK artikkel 29 (1)? Hvorfor virker ikke BK artikkel 29 (1)? Er det mulig å kombinere juss og sosiologi uten å gå på kompromiss med den vitenskapelige kvaliteten?

Hovedmål Samfunnsmål: ”Den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk – nordmenn og samer” – H.M. Kong Harald V – Menneskerettsmål: 0,1-0,2 % av menneskerettsforskningen er kvantitativ eller kvalitativ Rettsosiologisk mål: Det mangler fokus på overgangen mellom lov og spørsmål

Progresjon Startet generelt med Barnekonvensjonen og det samisk folk Snevret det ned til utdanning Valgte å konsentrere meg om artikkel 29 (1), om formålet med utdanning, noe som innebar et fokus på barn generelt (norske barn) i stedet for samiske barn Valgt bort komparative mål (Sverige og Canada)

Tidsbruk 2008: Fokus på det juridiske 2009: Sosiologiske undersøkelser og rettsosiologi 2010: Systematisering, analyse og skriving 2011: Avslutning

Kapitlene Kapittel 1 og 2: Innledning, rettsosiologi, rettsvitenskap og lovers virkning Kapittel 3: Indikatorer og om overgangen mellom lov og spørsmål Kapittel 4: Hva er fordommer og hvordan måles de? Kapittel 5: Generelt om BK Kapittel 6: Artikkel 29 (1) formålet med utdanning – det juridiske grunnlag Kapittel 7: Norsk lov, læreplaner osv Kapittel 8: Artikkel 17 om massemedia Kapittel 9: Kvantitativ og kvalitativ skisse, prioriteringer, dilemmaer, etc. Kapittel 10: Hva bør barn lære? Pedagogiske utfordringer Kapittel 11: Faktiske kunnskaper basert på spørreskjemaer og intervjuer Kapittel 12: Faktiske holdninger basert på spørreskjemaer og intervjuer Kapittel 13: Hvorfor fungerer ikke konvensjonen?

Status Kapittel 1 og 2: Den foreliggende tekst Kapittel 3: Er snart klar Kapittel 4: Ikke ferdig, men gjort en del research (for å lage spørsmål) Kapittel 5: Trenger litt finpussing Kapittel 6: Trenger litt utdyping og finpuss Kapittel 7: Må skrives, men mye research er gjort Kapittel 8: Trenger litt utdyping og finpuss Kapittel 9: Trenger finpuss Kapittel 10: Må skrives, men mye research er gjort Kapittel 11, 12 og 13: Må skrives

Empirisk data 7 kommuner 84 intervjuer 808 spørreskjemaer fra elever 166 Spørreskjemaer fra lærere

Intervjuer 36 elever (16 jenter og 20 gutter) 33 lærere (19 damer og 14 menn) 9 samisk-elever (4 jenter og 5 gutter) 6 samisk-lærere (bare damer)

Informanter Hovedinformanter: Lærere (skjema + intervjuer) Elever i niende klasse (skjema + intervjuer) Subsidiære informanter Samisk-elever (intervjuer) Samisklærere (intervjuer)

Indikatorer Struktur: Lover, innkorporasjon, læreplan Prosess: Lærerutdanning, kurs, ressurshefte. Resultatindikatorer: Hva kan lærerne og elevene? Hva har de lært/ lærer de?

Hvorfor formålet med utdanning? Urfolk er inkludert spesifikt En grunnleggende del av samfunnsbyggingen. Hvordan vil vi at våre barn skal bli som mennesker? Jeg har en pedagogisk bakgrunn Mangelen på kunnskaper om det samiske folk og dets historie er tragisk

Hvorfor fungerer ikke konvensjonen? Menneskerettighetsutdanning Rettighetsfokus Omfattende bestemmelse Vagt formulert For lite politisk press Lav status