Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/1 2007 Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Presentasjon Robert Ruud
Natur-og miljøbarometeret 2008 En undersøkelse utført av TNS Gallup Dette er det åttende Natur- og Miljøbarometeret Undersøkelsens fremste mål er å kartlegge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Lesing av magasiner 2016/2017: Vekst i magasinmarkedet
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Lesing av magasiner 2017: Stabilt magasinmarked
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Lesing av magasiner 2018: Tilbakegang for papirmagasinene
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/1 2007 Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til slutt avis og mediehus? Knut-Arne Futsæter TNS Gallup http:www.tns-gallup.no/medier

Forbruker & Media Forbruker & Media (F&M) er den eneste fullverdige multimedieundersøkelsen i Norge. Den inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, tekst- TV, Internett, mobilt medieinnhold, magasiner, fagblader og direkte reklame. F&M gir mulighet til å sammenligne medier med hverandre, og å relatere mediedata direkte til folks forbruk, interesser og holdninger. Den er dermed det viktigste arbeidsredskapet for annonsekonsulenter, reklamebyrå, mediebyrå, annonsører og medier når markeder og målgrupper beskrives, og medier velges for reklamekampanjer. Totalt er 30.256 personer 12 år eller eldre blitt intervjuet per telefon (CATI) i perioden 03.01.07 til 16.12.07 (2007, 08/1). Tallene for denne rapporteringen (2007, 08/1) er sammenlignet med forrige perioden 02.01.06 til 17.12.06 (2006, 07/1). 1% av befolkningen svarer til 39.630 personer 12 år eller eldre. Alle lesertallene gjelder for alle avisenes utgaver. Tallene for f.eks. VG, Dagbladet og Aftenposten, som utgis syv dager i uka, er altså mandag-søndag. www.tns-gallup.no/medier

Færre leste aviser og avismagasiner i helga 82% leser minst en avis en gjennomsnittlig dag (mandag-søndag) som er en tilbakegang på ni prosentpoeng fra toppåret 1997 da det var 91% som leste minst en avis. 86% leser aviser på hverdager. Vi leser i snitt ca to aviser daglig. Av de 187 avistitlene og bilagene som ble rapportert, har 32 titler fått flere lesere og 89 færre. Samlet sett er det en tilbakegang fra 2006 til 2007, og trenden fra høstens rapportering (07/2) fortsetter. Samlet sett går de største dagsavisene tilbake fra 2006 (07/1) til 2007 (08/1). VG og Dagbladet taper flest lesere. Nisjeavisene har en stabil utvikling. Morgenbladet fortsetter å øke relativt sett mye (16%). De 125 lokal- og regionavisene, som har under 90.000 lesere, har samlet sett en svært stabil utvikling. De målte lørdagsutgavene går samlet tilbake med 5,1% og søndagsutgavene går tilbake med 5,5%. De målte helgemagasinene går tilbake med 6,8%. Samlet sett er det en tilbakegang i antall leste aviser og avismagasiner i helga. Kilde: Forbruker & Media. Nisjeavisene: Nationen, Fiskaren, Fiskeribladet, Dagens Næringsliv, Dagsavisen, Finansavisen, Klassekampen, Morgenbladet og Vårt Land.

Medieutviklingen 1960 - 2007 Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett 1961-2007. http://www.tns-gallup.no/medier Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

Antall leste aviser: Vi leser to aviser hver dag I snitt leser vi 1,8 aviser på en gjennomsnittlig dag. Menn (1,9), de i aldersgruppen 40-59 år (2,1) og de med mer enn 4 års utdanning på universitets- eller høyskolenivå leser flest aviser (2,3). Kilde: Forbruker & Media.

Tilbakegang for de største avisene Samlet sett er det en tilbakegang for de største dagsavisene fra 2006 (07/1) til 2007 (08/1). 13 aviser går tilbake, mens 4 aviser går fram. VG og Dagbladet taper flest lesere i antall, mens Bergens Tidende øker mest. Dagbladet og Vårt Land taper relativt sett flest lesere, mens Bergens Tidende og Bergensavisen øker mest. Oversikten gjelder dagsaviser som kommer ut minst fem ganger i uka og som har over 90.000 lesere. Alle lesertallene gjelder for alle avisenes utgaver. Tallene for VG, Dagbladet og Aftenposten, som utgis syv dager i uka, er altså mandag-søndag. Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.

VG og Dagbladet taper flest lesere Kilde: Forbruker & Media. Endringer i antall lesere 2006 – 2007 for de 17 største avisene. Utregningene er gjort med bakgrunn i de absolutte tallene, altså inkl. desimaler. Mange av endringene ligger innenfor feilmarginene.

Dagbladet og Vårt Land taper relativt sett mest Kilde: Forbruker & Media. Relative endringer i prosent 2006 – 2007 for de 17 største avisene. Utregningene er gjort med bakgrunn i de absolutte tallene, altså inkl. desimaler. Mange av endringene ligger innenfor feilmarginene.

VG og Dagbladet går tilbake Antall i tusen VG og Aftenposten er på samme nivå som for 20 år siden, mens Dagbladet har fått færre lesere. VG har hatt tilbakegang de siste 5 årene. Dagbladet har hatt tilbakegang de siste 10 årene. Kilde: Forbruker & Media.

Tilbakegang for lørdagsutgavene Antall i tusen Dagens Næringsliv Alle de fem målte lørdagsutgavene går tilbake, og samlet er tilbakegangen på 5,1% Finansavisen Kilde: Forbruker & Media. Antall tusen lesere 1990/1991 – 2007. Lørdager. 14

Tilbakegang for søndagsutgavene Antall i tusen Søndagsutgavene går tilbake med 5,5%. 5 av 6 målte titler går tilbake, unntaket er BT som øker. Kilde: Forbruker & Media. Antall tusen lesere for de seks største avisene 1990/1991 – 2007. Søndager. 15

Forholdet mellom opplag og faktisk lesing Forholdet mellom opplag (trykte og godkjente eksemplar) og faktisk lesing (målt gjennom spørreundersøkelser) har vært diskutert så lenge man har foretatt leserundersøkelser. Man har ennå ikke kommet fram til en generell forklaringsmodell. Den anerkjente internasjonale medieforskeren Michael Brown mener det ikke finnes noen direkte og absolutt sammenheng mellom opplag og lesing. Generelt: Nr.2 aviser har nesten alltid relativt sett høyere antall lesere per eksemplar enn nr.1 aviser. Mange leser nr.2 avisen gratis på jobb eller hos naboen. Abonnementaviser har færre lesere per eksemplar enn løssalgsaviser og jobbrelaterte aviser som DN og Finansavisen. Gratis flydistribusjon, fulldistribusjon i enkelte kommuner og på enkelt dager vil medføre at forholdet mellom lesing og opplag ikke alltid er konstant. Gratisaviser har desidert færrest lesere per eksemplar, da de som mottar en avis gratis ikke vil lese avisen like ofte og grundig som de som betaler for den selv. Relativt sett er ofte opplagsendringene større enn endringene i lesertallene. F.eks. kan mange av de som slutter å abonnere/kjøpe avisen likevel lese den ved å låne avisen. Dvs. at det på kort sikt kan være et etterslep i antall lesere per eksemplar ved endringer. Aviser som jobber med å holde opplaget oppe gjennomfører ofte markedstiltak som gir flere lesere, men ikke nødvendigvis tellende opplag. Endring av format og antall legg i en avis kan øke tilgjengeligheten og muligheten for at flere kan lese samme eksemplar.

Feilmarginer Antall intervju Matrisen viser at feilmarginene øker jo mindre utvalget er (antall obs.), og jo nærmere prosentresultat er 50%. Denne oversikten over feilmarginer angir et intervall for prosentresultatet som med 95% sannsynlighet inneholder det sanne resultat. F.eks. vil dekningen (den sanne verdi) for et medium som viser 20% med 30.000 intervju, ligge mellom 19,6% og 20,4%. Feilmarginen er her altså +/- 0,4%, som tilsvarer +/- 15.000 personer (1% av befolkningen svarer til 39.630 personer). Dette finner vi ved å ta utgangspunkt i 30.000 under "antall intervju" og i et prosentresultat på 20%. Siden Aftenposten Morgen er intervjuet i hele landet med ca. 30.000 intervju og Aftenposten har en dekning på 18,2% (eller 723.000 lesere), har man en feilmargin på +/- 15.000 lesere. Lokalaviser, som har betydelig lavere antall intervju – ofte rundt 1.000, har relativt sett langt høyere feilmarginer. Antall intervju 1/99% 3/97% 5/95% 10/90% 20/80% 30/70% 40/60% 50/50 % 100 2,0 3,3 4,3 5,9 7,9 9,0 9,6 9,8 200 1,2 2,4 3,0 4,2 5,5 6,4 6,8 6,9 400 1,0 1,7 2,2 3,0 3,9 4,5 4,8 4,9 800 0,6 1,2 1,5 2,1 2,8 3,2 3,4 3,5 1000 0,6 1,1 1,4 1,9 2,5 2,8 3,0 3,1 1200 0,6 1,0 1,2 1,7 2,3 2,6 2,8 2,9 2500 0,4 0,6 0,9 1,2 1,6 1,8 1,9 2,0 3000 0,4 0,6 0,8 1,1 1,5 1,7 1,8 1,8 10000 0,2 0,3 0,4 0,6 0,8 0,9 1,0 1,0 30000 0,1 0,1 0,2 0,4 0,4 0,5 0,5 0,5

Mediehus

Daglig dekning for redaksjonelle nettsteder: Alle øker og veksten er samlet på 16% Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.

Papir og nett: VG VG samler totalt (trykt og/eller Internett) 2.015.000 personer i løpet av en dag. I 2007 leste 1.191.000 VGs trykte utgave, mens 1.316.000 brukte VG Nett. Kilde: Forbruker & Media. Daglig antall tusen lesere

Papir og nett: Dagbladet Dagbladet samler totalt (trykt og/eller Internett) 1.298.000 personer i løpet av en dag. I 2007 leste 657.000 Dagbladets trykte utgave, mens 878.000 brukte Dagbladet.no på nettet. Kilde: Forbruker & Media. Daglig antall tusen lesere

Papir og nett: Aftenposten Morgen Aftenposten samler totalt (trykt og/eller Internett) 998.000 personer i løpet av en dag. I 2007 leste 723.000 Aftenposten morgens trykte utgave, mens 441.000 brukte Aftenposten.no på nettet. 1 mill følger Aftenposten Kilde: Forbruker & Media. Daglig antall tusen lesere

Daglig dekning for VG VG samler 50,9% av befolkningen daglig. 30,1% leser papirutgaven, 33,2% nettutgaven og 1,4% bruker VG Mobil. Halve befolkning bruker VG Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/1 2007. www.tns-gallup.no/medier

Daglig dekning for Dagbladet Dagbladet samler 32,9% av befolkningen daglig. 16,6% leser papirutgaven, 22,2% nettutgaven og 0,7% bruker Dagbladet Mobil. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/1 2007. www.tns-gallup.no/medier

Daglig dekning for Aftenposten Mrg Aftenposten samler totalt 27% av befolkningen daglig. 18,2% leser papirutgaven Aftenposten Morgen, 9,8% Aften, 10,1% nettutgaven og 0,4% bruker Aftenposten Mobil. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/1 2007. www.tns-gallup.no/medier

Samlet daglig dekning for nasjonale mediehus NRK samler 78% av befolkningen daglig. NRK: NRK1, NRK2, Tekst-TV, P1, P2, P3, andre stasjoner, NRK.no, NRK Mobil TV 2 gruppen samler 68%. TV 2: TV2, TV2 Zebra, TV2 Tekst-TV, TV2/ Nettavisen/Spraydata /Side2, Kanal 24, TV2 Mobil VG samler 51%. VG: Papir, VG Nett og VG mobil. Dagbladet samler 33%. Dagbladet: Papir, Dagbladet.no og Dagbladet mobil. Aftenposten samler 27%. Aftenposten: Aftenposten Morgen, Aftenposten Aften, Aftenposten.no og Aftenposten Mobil . Kan lage den som en historisk utvikling? Hva med fra 1997 og 1993 Aftenposten Mrg 21%, VG 37% og Dagbladet 37%. I 1993 Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/1 2007. www.tns-gallup.no/medier