Kommunikasjon PETS D Mars 2012 Per Ove Askeland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements


Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
CV Curriculum Vitae.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
TITLE Regionmøte region 3 9. April 2014 hos Sandvika Rotary klubb Thon Hotell Oslofjord, Sandvika.
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
PETS 2012 | 1Distrikt 2250John Ivar Solvik Velkommen til PETS Tema: Serviceprosjekter.
Jul-14Askøy RK / John I. Solvik1 Informasjon om komitearbeidet i klubben.
Guvernørens månedsbrev
Sekretærens oppgaver i Rotary Distriktssamling 2009 Arendal 7. mars Langesund 21. mars.
Distriktsekretær Magne Kjerkreit
TITLE OPPLÆRING – ROTARY D 2310 Marit Fredheim Opplæringsansvarlig
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Medlemskap og mangfold
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Hva er kommunikasjon?.
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
MD-Miniseminar nr 05 PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren.
Presidentenes gjennomføring av Rotaryåret Kortfattet sammendrag av Forelesning på President Elect Training Seminar 19. Mars 2010 på Mjær ungdomsskole Enebakk.
Orientering til klubbenes sekretærer Mjær ungdomsskole 20. mars 2010
Rotary Distrikt 2260 Noen tanker om: Hvordan kan vi best beholde de medlemmene vi allerede har? Åge Bjor August 2009 Medlemsseminar 26. og
Presidentenes forberedelser og planlegging av Rotaryåret Forelesning av Ole-Ludvik Kleven.
Rotary Distrikt 2260 Jørn Fjæstad President Mail: Mobil: Medlemsrekruttering.
PETS Sola mars 2012 Tor Jan Reke
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Informasjon om komitearbeidet i ………Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
PETS 2011 | 1Distrikt 2250John Ivar Solvik Velkommen til PETS Stasjon: Serviceprosjekter.
PETS Kinsarvik mars 2011 Lars Nordbø Lars Nordbø 2250 District Internet Communication Officer District Internet Communication Officer.
PRESIDENT ROLLEN Innledning til gruppearbeid PETS 2009.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
10 regler for å skrive for web
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Velkommen til innkommende president sin time.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
TITLE Kommunikasjon og informasjon Hvilke kanaler har vi? D 2305 – PETS 2014 v/ IPDG / DT Margit Bjugstad.
Krise: fare & mulighet.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Politisk påvirkning.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Gode venner som hjelper andre. Til tjeneste Lions Norge Rolle, ansvar og oppgaver utarbeidet av MD GLT Klubbsekretær 2.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Markedsføring.
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Klubbens bruk av Medlemsnett og Rotary Club Central (RCC)
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon PETS D2250 17. Mars 2012 Per Ove Askeland

Markedsføring

Kommunikasjon og omdømme Distrikt 2250 ønsker at klubbene skal være mer aktiv når det gjelder kommunikasjon, informasjon og markedsføring Klubbene må mer aktivt presentere seg og virksomheten i eget lokalmiljø – folk må bli kjent med Rotary og det Rotary står for Klubbene må bli mer bevisste når det gjelder informasjon og kommunikasjon som ledelsesverktøy og styringsredskap Omdømmebygging er avgjørende for rekruttering

Kommunikasjon ”Den som ikke vet kan ikke ta ansvar, mens den som vet kan ikke la vær å ta ansvar”! Begrepene Intern kommunikasjon Ekstern kommunikasjon Krisekommunikasjon Omdømmebygging Markedsføring Informasjon – kommunikasjon Internt - eksternt

Informasjon - kommunikasjon Informasjon/kunnskap - gir makt Å informere – dele kunnskap med andre Å dele informasjon/kunnskap skaper motivasjon og aktivitet Viktig med god kommunikasjon med distriktsledelsen Oppsøk informasjon hver uke God kommunikasjon handler og om å holde avtaler Communicare betyr å dele eller å gjøre felles, og er opphavet til ordet kommunikasjon

Kommunikasjon – et styringsredskap og ledelsesverktøy God kommunikasjon kan bidra til godt omdømme Omdømmebygging starter med oss selv ...... må planlegges og følges opp...

Rotaryskolen Gir viktig basisinformasjon om Rotary Se: http://www.d2250.rotary.no Bruk Rotaryskolen i egen klubb – f.eks. som program for ett eller flere klubbmøter

- Informasjon om Rotary - Kurs for nye medlemmer ”Rotaryskolen i D2250” - Informasjon om Rotary - Kurs for nye medlemmer 04.04.2017 "Rotaryskolen i D2250" 8

Rotary i vest Lages hver måned (10 nr) Skal distribueres til alle medlemmene via e-post fra sekretær eller president Alle klubbene må bidra med informasjon til Rotary i vest Som ”lim i organisasjonen” Vi må dele informasjon, nyheter, erfaringer, referater fra foredrag m.m. Send stoff på e-post til paske@broadpark.no Rotary i vest finnes på distriktets hjemmeside http://www.d2250.rotary.no/ Diskuter gjerne innholdet i Rotary i vest på klubbmøter

Informasjon fra www http://www.d2250.rotary.no/ http://www.rotary.org http://www.rotary.no/innhold/230/ ”Den som ikke er informert kan ikke ta ansvar…” …så hold deg oppdatert. Les og informer!

Intern kommunikasjon Informasjonsmengden må veies, siles og presenteres på en slik måte at medlem- mene får informasjon som er meningsfylt Informer om alt av interesse og betydning Det er viktig med basiskunnskaper om rotary God forberedelse til alle møter Hva vil du oppnå? Hva er ditt mål?

Intern kommunikasjon Ved god planlegging før du tiltrer som president er mer enn halve jobben gjort Etabler komitéene og sett programkomitéen i arbeid i mars Planlegg komitéenes oppgaver Gode hjemmesider er viktig i omdømmebygging og rekruttering – sidene MÅ være oppdatert Kommunikasjonskomitéen er klubbens referentgruppe og lager møtereferater og fotograferer Send referater til ”Rotary i vest” - helst med bilder Klubbens sekretær samler referatene til et månedsbrev til klubbmedlemmene

Intern kommunikasjon Styremøter 1x pr måned fast. Sett opp årsplan/kalenderoversikt med alle styremøtene, begivenheter samt viktige tidsfrister Informér medlemmene etter hvert styremøte Sørg for god opplæring av innkommende styremedlemmer (unødvendig å finne opp kruttet på nytt) Lag håndbok for sekretær, kasserer, m.fl. Ta vare på egenproduserte ”skjema” o.l. og la arvtaker overta det som funker.

Slik kan det gå…

Ekstern kommunikasjon og omdømmebygging Et godt omdømme fungerer som en magnet Ingenting skremmer mer enn tap av omdømme Spre informasjon om hva rotary er, hva vi gjør og står for Omdømme handler generelt om folks oppfatning og inntrykk av oss Etabler et godt forhold til mediene

Lag en enkel informasjonsplan Hvem informerer (ansvar) Om hva (budskap) Til hvem (målgruppe) Hvordan (valg av medium) På hvilket tidspunkt (tidsplan) Med hvilken effekt (måloppnåelse) Budsjett (kostnad) Evaluer etterpå og juster til neste gang.

Mediehåndtering For å få medieomtale må du ha en god ”story” Gjør gjerne ”jobben selv” eller få noen i klubben til å gjøre den (skrive, fotografere) Husk å skrive journalistisk Lær deg hvordan journalister jobber og ha respekt for yrket.

Slik er journalister vanligvis Journalister er en yrkesgruppe med høy yrkesstolthet Journalister tilstreber å være profesjonelle og vil bli behandlet deretter (se: Vær varsom plakaten, redaktørplakaten og tekstreklameplakaten) Journalister har sine strategier og sine strategidokumenter (lærebøker) Journalister ”står på” når saken er viktig, eksklusiv eller har høy nyhetsverdi Journalister er nysgjerrige og undersøkende av natur

Slik er journalister vanligvis Journalister hater å bli lurt…det skjer bare en gang Journalister setter pris på gode kilder, høy troverdighet og eksklusivitet Journalister må pleies i fredstid…så slipper du litt lettere i ”krigstid” Journalister skal forholde seg til de etiske retningslinjene etc… Ingen regel uten unntak – ikke alle journalister er like gode;)

Hvordan få oppmerksomhet? Bruk journalistenes eget språk og deres teknikker Gode vinklinger Hva gjør vår sak spesiell?? Hva kan være interessant for andre? Hva kan ”selge” aviser? Hva er de journalistiske poengene Hvilke lesergruppe jakter du? Hvilke medier er de riktige da???

Hvordan få oppmerksomhet Hvordan går vi frem overfor avisen/mediene? God planlegging og forberedelse Riktig person må kontakte avisen Må kunne kommunisere godt Kjenne journalistenes ”språk” Snakk i titler Vær nøktern og saklig Vær naturlig og ”Vær likandes”

Hvordan få oppmerksomhet Prisutdelinger og påskjønnelser Utdeling av stipend Overekkelse av gaver (store) Opptreden av rikskjendis Utdeling av Phf...til betydningsfulle mennesker med godt omdømme!!!! Henvis gjerne til klubbens GODE hjemmesider

Noen sluttråd For å få omtale i mediene må du som oftest gjøre noe selv! Ta kontakt med redaktøren og spør om et møte – de fleste redaktører er interessert i gode kontakter som kan gi informasjon og tips. Presenter saken med en god vinkling sett fra journalistens side

Noen sluttråd Husk! Det viktigste først…så dalende viktighet Skriv kort; Mitt råd for en pressemelding er maksimalt 20 linjer på et A4-ark. Husk at dette vanligvis betyr 40 linjer i en avis Pressemeldinger får ofte bedre plassering og større oppslag dersom du sender med bilder

Opplegg for gjennomføring av et klubbmøte Rotarymøte: Dato Tenne lys for: ? Gjester: Fødselsdager: Nytt siden sist 3 min: Dagens program: …og foredragsholder Program neste møte: …for motivasjonens del 3 min. neste møte For at vedkommende skal huske det Program neste møte i naboklubben Avslutning: ..en god historie med på veien hjem

Takk for oppmerksomheten! Lykke til! Takk for oppmerksomheten!

Oppgaver 1. Hva kan vi gjøre for å få distribuert ”Rotary i vest” til alle medlemmene? 2. Kva kan vi gjøre for å få alle til å lese den 3. Hvordan kan vi få klubbene til å dele informasjon 4. List opp tre, fire tiltak som kan gi medieoppmerksomhet for klubben din 5. Hvilke oppgaver vil du gi kommunikasjonskomiteen å arbeide med neste år