KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Non-verbal kommunikasjon
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Presentasjonsteknikk
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Veiledning av elever / lærlinger
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Kvinne på topp September2008.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Frontlinjeserivce
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Roman- og novelleanalyse
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
I dag: litt om kommunikasjon
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Dialektisk relasjonsteori
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
Presentasjonsteknikk
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
av Yocasta L. Sosa De Veisten
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Tema: Kommunikasjon i team
Krise: fare & mulighet.
Kan ikke alle bare være venner da?
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Modellkommunene Hva er unikt?
For lokale tillitsvalgte
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Veiledning og kommunikasjonsteori
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Vi vil «være sammen»; for barna…
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer 37-725

communicare = det som binder oss sammen Kommunikasjon Kommunikasjon defineres som det å dele informasjon eller opplevelser mellom og blant mennesker Kommunikasjon er som oftest avsenderens ansvar communicare = det som binder oss sammen

Spørsmål: Kan kommunikasjon skape konflikter og problemer? Eksempler?

Kommunikasjon JEG ORD ORD DU Følelser Holdninger Meninger Tanker Ønsker Temperament I en kommunikasjon ”farges” vårt budskap gjennom våre erfaringer, følelser, tanker med mer. Det kan både forsterke og redusere budskapet. Gjennom kommunikasjonen mellom to mennesker reduseres også budskapet underveis

Budskapet reduseres underveis Jeg tenker Jeg sier Du hører Du tror Du tenker Du svarer Jeg hører Jeg tror Jeg husker

Formålsrettet kommunikasjon Dialogen er egnet til idémyldring og muligheten til å tenke et mangfold av muligheter Diskusjonen er egnet til å avgrense, å utarbeide beslutningsgrunnlag og når beslutninger skal fattes Dialog: gresk – dialogos dia betyr gjennom lagos betyr ord eller mening Dialog er en fri flom av mening mellom mennesker

Kommunikasjon Et budskap som gis ansikt til ansikt formidles: 7% ved ord (verbalt) 38% ved tonefall 55% ved kroppsspråk

Spørsmål: Hva forventer du i en dialog/kommunikasjon med andre ? Sett ned minst 5 punkter hva som er viktig for deg

To grunnsetninger for god kommunikasjon Det vesentlige er ikke hva jeg har informert om, men hva mottakeren har oppfattet Menneskelig kontakt innebærer ikke bare at jeg skal få andre til å skjønne hva jeg mener. Det er like viktig at jeg forstår mottakerens synspunkter og vurderinger

Skaper tillit Evnen til å lytte Evnen til å ta konflikter i oppløpet Trygghet som kan redusere prestasjonsangst Respekten for andres annerledeshet – evnen til å fange opp annerledeshet Å lytte: arbeidspsykologer peker på mangel på evnen til å lytte til hverandre ofte er årsak til at grupper ikke fungerer så godt. Resultat blir ofte at man trekker gale slutninger. Man må kunne erkjenne at dette kan være et problem og arbeide med å redusere de negative virkningene. Et godt råd for å minske problemene, er å forsøke å gjenta det du tror vedkommende mente med dine egne ord. Det sikrer at deltakerne virkelig forstår hverandres bidrag slik at ytterligere klargjøring kan gjøres. Ødelegger tilliten: Sladder Klikkdannelser Ironi og sarkasmer Indirekte kommunikasjon Kjeft mens andre hører på Negative ytringer om andre som ikke er tilstede

Spørsmål: Hva forstyrrer eller forsterker kommunikasjonen? Hva kan man selv gjøre for å bidra til god kommunikasjon?

Kommunikasjon Avsenders ansvar: Ta eierskap til budskapet Vær beskrivende – ikke bedømmende Skap kontakt – møt andre der de nivåmessig er Se ting i perspektiv Repetere:

Budskap – 3 steg Si hva du skal si! Si det! Si hva du har sagt! Det gjelder å forenkle, men også å få mottakeren til å huske hva budskapet er.

” I midten av vanskelighetene ligger mulighetene.” Albert Einstein