Valgkampen RØDGRØNT 2009 Blå byer blir røde Oslo 31. mars 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
De politiske partiene i Norge
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Litt mer om PRIMTALL.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Sjikane, trusler og vold Oslo Trond Idås
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Pressebakgrunn Meningsmåling om grensehandel Gjennomført 21.sept – 5.okt av Norstat as Antall respondenter: Oppdragsgivere: Handels- og servicenæringenes.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Senterpartiet Vi tar hele Norge i bruk.
8 Det politiske systemet i Norge
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
10Velstand og velferd.
Kap 05 Betinget sannsynlighet
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag Hva gjør partiene? Anne Jorid Gullbrekken og Inger Marie Bakken Miniseminar Oslo
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Kap 13 Sammenligning av to grupper
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Verving Fagforbundet Buskerud
Noen valg er viktigere Arbeidslivet etter Stortingsvalget 2013.
Noen valg er viktigere Arbeidslivet etter Stortingsvalget 2013.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Samdata 2012 Somatikk.
Innhold Innhold Side 1.
Av: Morten, Erling, Mads, Stian & Andreas.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Politiske partier og valg
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
1 Kaffekurs om politiske veivalg VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Hva handler valget om? En kort introduksjon til de viktigste sakene for.
Evaluering av valgkampen Lederutvikling Kristine N. Kallset Leder, politisk avdeling.
1 Kaffekurs omarbeidsmiljøloven VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Arbeidsmiljøloven og retten til heltid.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
SOLIDARITETSVALG 2017 Valgkampskolering om fordelingspolitikk, høst 2016.
Valgadferd Alder: SV og RV overrep. blant unge Kjønn: kvinner til venstre – menn høyre Bosted: SP i distr. – Høyre i sentr. Yrke: offentlig ansatte til.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Hvem stemmer på hvilke partier?
Medlemmenes meninger og rødgrønne resultater
Innhold Senterpartiet på Senterpartiets historie
Utskrift av presentasjonen:

Valgkampen RØDGRØNT 2009 Blå byer blir røde Oslo 31. mars 2009

Partienes utvikling på meningsmålingene Kilde: Et gjennomsnitt av alle meningsmålinger

Arbeiderpartiets velgerpotensial Kilde: Synovate

Utfordringer 1.Vært borgerlig flertall på meningsmålinger i 3 år. 2.Høye forventninger 3.Ledigheten vil stige 4.For lav tillit på viktige saksområder 5.Håndteringssaker

Våre styrker 1.Samfunnsutviklingen går i riktig retning 2.Vårt budskap mottas bedre enn høyresidens 3.Best egnet til krisehåndtering. 4.Tillit i viktige velferdssaker: Helse, eldre og klima 5.Den mest populære statsministerkandidaten 6.Det sterkeste regjeringsalternativet

Valgkampen 2009 skal bygge på følgende hovedpunkter: Mål: 1.Fortsatt rødgrønt flertall på Stortinget. 2.Arbeiderpartiet skal få størst mulig oppslutning og flest mulig stortingsrepresentanter. Målgruppe: –Velgere som ønsker en sosialdemokratisk samfunnsutvikling Motstandere: –Høyrepartiene – Høyre og Fremskrittspartiet Hovedtema: –Valgkampen skal handle om hva som er forskjellen i samfunnsretning mellom vårt regjeringsalternativ og en regjering fra høyresiden. Budskap: –Verdiorientert, ideologisk og samfunnskritisk

Oppgavene: Regjeringen leverer Nye mål Forskjellene på høyre og venstre Trygghet og lederskap

Saksområder Arbeid til alle er jobb nr. 1 Helse - skole – eldre – klima - samferdsel Saker som får fram forskjellene til høyresiden

Det er godt å bo i Norge. Vår måte å skape, dele og leve på gjør at de fleste av oss har det bra. Men vi står foran mange store oppgaver. Den internasjonale økonomiske krisen gjør at flere blir permittert eller mister jobben. Sykehusene og eldreomsorgen må bli bedre. Elevene må få mer kunnskap i skolen. Problemene som verdensøkonomien påfører oss har oppstått på grunn av spekulasjon og mangel på politisk styring. Men de må løses ved å satse på fellesskap og fordeling. Ikke ved privatisering, skattelette til de som har nok fra før, ved å svekke arbeidsfolks rettigheter eller ved å sette økonomien for folk flest over styr. Vi skal ikke eksperimentere med tryggheten vår. Sterke fellesskap og rettferdig fordeling har gjort Norge til et godt land å bo i. Derfor er vi bedre rustet enn de fleste andre til å håndtere krisen. Vi vil fornye og forbedre den norske samfunnsmodellen også i årene framover. I fire år har vi arbeidet for å gjøre Norge bedre. Vi har gjort mye. Men mye gjenstår. Vi vil kjempe mot arbeidsledigheten. Vi vil være aktive for å hjelpe næringslivet, og vi vil ruste opp skoler og veier. De som blir ledige må rustes og gis mulighet til å komme tilbake i arbeid. Vi vil bygge ut fellesløsningene. Vi vil ha mer kunnskap i skolen. Blir du syk, skal du vite at du får best mulig behandling raskt. Vi trenger flere sykehjemsplasser. Og vi må ta et krafttak for klimaet. Skal vi få til dette, trenger vi en sterk og tydelig ledelse i Norge. Og vi trenger mer fellesskap - ikke mindre. Da trenger vi dem som vil satse på fellesskapet med på laget for å gjøre Norge enda bedre. Den store historien

Elementer i historien: 1Ledigheten er vår viktigste utfordring 2Problemene er påført utenfra ”Problemene som verdensøkonomien påfører oss har oppstått på grunn av spekulasjon og mangel på politisk styring.” ”Den internasjonale økonomiske krisen” 3Den norske samfunnsmodellen ”..vår måte å skape, dele og leve på… ” Vi vil fornye og forbedre den norske samfunnsmodellen ”Sterke fellesskap og rettferdig fordeling har gjort Norge til et godt land å bo i. ” 4Kontrasten til høyresidens løsninger ”Men de må løses ved å satse på fellesskap og fordeling. Ikke ved privatisering, skattelette til de som har nok fra før, ved å svekke arbeidsfolks rettigheter eller ved å sette økonomien for folk flest over styr. ” 5Vi står for trygg ledelse ”Vi skal ikke eksperimentere med tryggheten vår.” ”Skal vi få til dette, trenger vi en sterk og tydelig ledelse i Norge.” 6Samfunnskritikk: Vi er ikke fornøyde ”Men vi står foran mange store oppgaver. Den internasjonale økonomiske krisen gjør at flere blir permittert eller mister jobben. Sykehusene og eldreomsorgen må bli bedre. Elevene må få mer kunnskap i skolen.” ”I fire år har vi arbeidet for å gjøre Norge bedre. Vi har gjort mye. Men mye gjenstår. ” 7Konkrete oppgaver framover: Arbeid og velferd ”Vi vil kjempe mot arbeidsledigheten. Vi vil være aktive for å hjelpe næringslivet, og vi vil ruste opp skoler og veier. De som blir ledige må rustes og gis mulighet til å komme tilbake i arbeid.” ”Vi vil bygge ut fellesløsningene. Vi vil ha mer kunnskap i skolen. Blir du syk, skal du vite at du får best mulig behandling raskt. Vi trenger flere sykehjemsplasser. Og vi må ta et krafttak for klimaet” 8Inviterer de som er enige i samfunnsretning ”Og vi trenger mer fellesskap - ikke mindre. ” ”Da trenger vi dem som vil satse på fellesskapet med på laget for å gjøre Norge enda bedre.”

Oslo 2005: – stemmer –6 mandater: og 16. mandat (av 16) –8 rødgrønne mandater –Høyre var 754 stemmer fra vårt siste mandat 2009: –Vi må beholde 8 rødgrønne mandater –Nærmeste konkurrent til vårt 6. mandat er Høyre –FrP og SV må øke med ca 2% ifht 2005 for å kunne true 6. mandatet –KrF eller RV kan ta mandat ved ca 4 % ( velgere) –Skal Ap ha 7 mandater, må vi få rundt 40%. 2005: A:31,5% SV:13,4% RV:3% Sp:1,1% H:19,8% FrP:17,3% KrF:3,6% V:9,3%

Buskerud 2005: – stemmer –4 mandater: 1., 3., 6. og 8. (av 8) –5 rødgrønne mandater pluss utjevningsmandat –Ap har siste faste mandat. SV har nest siste –H var 618 stemmer fra å ta vårt siste mandat. 2009: –Bør beholde fem rødgrønne mandater. Da bør Ap fortsatt klare 4. –Om H øker med 1% eller FrP øker med 2%, vil de ta vårt siste mandat. –Om Sp øker 0,8% kan også de ta vårt siste mandat. Da vil utjevningsmandatet kunne gå til venstre. 2005: A:36,2% SV:7,3% RV:0,6% Sp:6,4% H:15,1% FrP:24,1% KrF:4,5% V:5,1%

Rogaland 2005: – stemmer –3 mandater: 2., 6. og 10. (av 12) –5 rødgrønne mandater –De rødgrønne holdt de 3 siste mandatene i fylket (AP: 10., Sp: 11., SV: 12.) 2009: –Rogaland må beholde 5 rødgrønne –Ap må nærme seg 30% for å få 4 fra Rogaland –Største trusler er KrFs 2. mandat og FrPs 4. mandat 2005: A:24,6% SV:6,3% RV:0,5% Sp:6,3% H:15,3% FrP:26,1% KrF:12,2% V:7,0%

Hordaland 2005: – stemmer –4 mandater: 1., 4., 7. og 12. (av 14) –6 rødgrønne mandater –Høyre har siste mandat i fylket. Sp nest siste. 2009: –Hordaland må beholde 6 rødgrønne, og Ap må ha minst 4. Sps mandat er utsatt. –Med 30% kan Ap ta 5. mandatet. –Mange kan konkurrere om de to siste mandatene: »Sps 1. mandat (kan nås ved 4,6%) »Hs 3. mandat (kan nås ved 16,4%) »Aps 5. mandat (kan nås ved 30%) »KrFs 2. mandat (kan nås ved 10%) »FrPs 4. mandat (kan nås ved 24 %) 2005: A:27,9% SV:7,5% RV:3,4% Sp:5,0% H:16,4% FrP:22,2% KrF:8,8% V:7,0%

Østfold 2005: – stemmer –Ap 3 mandater: 1., 3. og 6. Manglet 622 stemmer på 4. mandatet –FrP har 3 faste mandater. SV og H ett hver. KrF har utjevningsmandat –SV har siste faste mandat. FrP nest siste. 2009: –Fullt mulig å få 4 mandater. Med over 36% er sannsynligheten stor –Inne med 4 ut fra gj.snitt av målinger i februar. –Om SV mister sitt mandat, er sjansen stor for at de da får utjevningsmandatet. –(5 Ap-mandater om Ap får 45%, FrP 25% og SV 6%.) 2005: A:35,7% SV:7,2% RV:0.6% Sp:4,9% H:11,9% FrP:26,9% KrF:6,9% V:4,0%

Hedmark: 2005: – stemmer –Ap 4 mandater: 1., 2., 4. og og 6. mandatet –6 rødgrønne mandater – av 7 totalt –SV har siste faste mandat. Ap nest siste. Sp nr : –Vi trenger fortsatt 6 rødgrønne mandater. Ap må sikre 4 –Vi kniver med FrPs 2. mandat og Hs første. –Avhengig både av H og FrPs størrelse –Med stemmer har vi gode sjanser til 4 mandater, uavhengig av andre partiers oppslutning 2005: A:45,9% SV:8,8% RV:0,5% Sp:10,3% H:8% FrP:17,0% KrF:3,2% V:3,6%

Vest-Agder 2005: – stemmer –34,6 % stemte rødgrønt –1. mandat. 20 stemmer fra 2. mandatet -FrP: 2 (24%), KrF 1 (18.9%) og H 1(14.7%) -FrP har siste mandatet. H det nest siste 2009: –Ap kan klare to mandater –Ingen andre muligheter til rødgrønne mandater i fylket. –I Vest-Agder handler 2. mandatet om å bli størst – konkurranse med Frp: –En annen mulighet: Ap 26%, KrF eller H under 12% 2005: A:23,9% SV:6,5% RV:0.5% Sp:4,2% H:14,7% FrP:24% KrF:18,9% V:5,4%