Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Pressebakgrunn Meningsmåling om grensehandel Gjennomført 21.sept – 5.okt av Norstat as Antall respondenter: 2000. Oppdragsgivere: Handels- og servicenæringenes.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Pressebakgrunn Meningsmåling om grensehandel Gjennomført 21.sept – 5.okt av Norstat as Antall respondenter: 2000. Oppdragsgivere: Handels- og servicenæringenes."— Utskrift av presentasjonen:

1 Pressebakgrunn Meningsmåling om grensehandel Gjennomført 21.sept – 5.okt av Norstat as Antall respondenter: 2000. Oppdragsgivere: Handels- og servicenæringenes hovedorganisasjon (HSH) Norsk Hotell- og Restaurantarbeiderforbund (HRAF) Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) Næringsmiddelbedreiftenes Landsforening (NBL) Norske Sjokoladefabrikkers Landsforening Bryggeri- og mineralvannforeningen (BROM) Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

2 Innhold Fem hovedspørsmål i undersøkelsen 0.Metode og utvalg •Hvis nabolandenes alkohol blir billigere •Hvis svensk brennevinsavgift kuttes med 30 % •Hvor mange grensehandlet i juli-september ? •Hva handlet folk ? •Hvor handlet folk ?

3 0) Metode og utvalg

4 0a) Regionene i undersøkelsen Totalt 2000 respondenter Østlandet = Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold. Oslo = Oslo. I tekstomtale brukes ”Østlandet” om østlandsfylkene og Oslo samlet. Sørlandet = Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder. Vestlandet = Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane. Midt-Norge = Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag. Nord-Norge = Nordland, troms, Finnmark.

5 0b) Antall over 18 år i regionene Østlandet nesten halve befolkningen

6 0c) Antall i aldersgruppene Fire av ti voksne er over 50 år

7 0d) Partipreferanse i befolkningen Tre av ti vil stemme Arbeiderpartiet

8 1) Hvis nabolandenes alkohol blir billigere

9 1a) Billig alkohol vil lokke en av fire - Billig alkohol vil også lokke annen handel ” Dersom prisen på alkohol settes vesentlig ned i våre naboland, hvilke av følgende påstander passer på deg ? ” 28% vil handle mer. Av disse vil nesten alle kjøpe alkohol, og halvparten vil lokkes til å kjøpe kjøtt og andre varer. Vestlendingene vil påvirkes minst av pris.

10 1b) Billigere alkohol lokker en million - En halv million vil også kjøpe mer kjøtt ” Dersom prisen på alkohol settes vesentlig ned i våre naboland, hvilke av følgende påstander passer på deg ? ” Nesten en million vil handle mer, og 830.000 vil kjøpe mer alkohol Like mange i Nord- Norge som i Oslo vil lokkes over grensen hvis nabolandene gjør alkoholen billigere.

11 1c) Billig alkohol lokker flest unge - De eldste påvirkes minst av alkoholpriser ” Dersom prisen på alkohol settes vesentlig ned i våre naboland, hvilke av følgende påstander passer på deg ? ” Hele 40% av de yngste vil handle mer i utlandet hvis alkohol blir billigere. Og de vil først og fremst kjøpe mer alkohol. Eldre aldersgrupper påvirkes minst av pris.

12 1d) Billig alkohol lokker høyresiden - Også mange SV-velgere lar seg lokke ” Dersom prisen på alkohol settes vesentlig ned i våre naboland, hvilke av følgende påstander passer på deg ? ” Hele 40% av FrP- velgerne vil handle mer i utlandet hvis alkohol blir billigere. En av tre vil kjøpe mer alkohol. Hver fjerde SV-velger vil kjøpe mer alkohol i utlandet hvis det blir billigere.

13 2) Hvis svensk brennevinsavgift kuttes med 30% (sv.regjering foreslår 40%)

14 2a) Svensk priskutt lokker en av åtte - Eksemplet er 30% avgiftskutt i Sverige ” Dersom prisen på en helflaske brennevin i Sverige reduseres med 50 kroner neste år, vil du da kjøpe mer brennevin gjennom grensehandel i Sverige ? ” En av åtte vil handle mer sprit i Sverige, hvis Sverige kutter sin sprit- avgift med 30%. De som bor nærmest, påvirkes mest av pris.

15 2b) Svensk billigsprit lokker 400.000 - 245.000 østlendinger vil kjøpe mer sprit ” Dersom prisen på en helflaske brennevin i Sverige reduseres med 50 kroner neste år, vil du da kjøpe mer brennevin gjennom grensehandel i Sverige ? ” 415.000 vil handle mer brennevin i Sverige, hvis Sverige kutter spritavgift med 30%. 245.000 østlendinger vil kjøpe mer, flere enn de som handlet i juli-sept.

16 2c) Svensk priskutt lokker de unge - En av fem unge lokkes av 30% avgiftskutt ” Dersom prisen på en helflaske brennevin i Sverige reduseres med 50 kroner neste år, vil du da kjøpe mer brennevin gjennom grensehandel i Sverige ? ” En av fem under 30 år vil handle mer sprit i Sverige, hvis Sverige kutter sin spritavgift med 30%. Mange eldre grense- handlere påvirkes ikke.

17 2d) Svensk priskutt lokker fløyvelgere - Nye SV’ere vil rekrutteres til ”harrysprit” ” Dersom prisen på en helflaske brennevin i Sverige reduseres med 50 kroner neste år, vil du da kjøpe mer brennevin gjennom grensehandel i Sverige ? ” Få nye FrP- og Ap- velgere rekrutteres til grensehandel av sprit, hvis Sverige kutter sin spritavgift med 30%. Mange SV-velgere påvirkes av priskutt.

18 3) Hvor mange grensehandlet i juli-sept ?

19 3a) Halvparten grensehandlet i juli-sept - ikke bare et østlandsfenomen ”Hvis vi ser bort fra tax-free, har du handlet i utlandet i løpet av de siste 3 månedene ? ” Halve befolkningen har handlet i utlandet i juli- september, når man ser bort fra tax-free. Øst- og sørlendinger leder an, men mye handling også blant andre i fellesferien.

20 3b) 1,7 millioner grensehandlet i juli-sept - Hele 905.000 østlendinger grensehandlet ”Hvis vi ser bort fra tax-free, har du handlet i utlandet i løpet av de siste 3 månedene ? ” Over 900.000 østlendinger handlet i utlandet i juli-september. På Sørlandet handlet over 150.000, på vestlandet over 300.000.

21 3c) Mest grensehandling blant unge - Over halvparten under 40 grensehandler ”Hvis vi ser bort fra tax-free, har du handlet i utlandet i løpet av de siste 3 månedene ? ” I juli-september var det størst andel grense- handlere blant de yngste aldersgruppene. Men en stor andel av de middelaldrende grensehandler også.

22 3d) men flest eldre grensehandlere - En halv million ”harry-pensjonister” ? ”Hvis vi ser bort fra tax-free, har du handlet i utlandet i løpet av de siste 3 månedene ? ” Av de 840.000 voksne under 40 år, handlet over 440.000 i utlandet i juli-september. Av de nesten 1,5 million nordmenn over 50 år, grensehandlet 650.000. Flere grensehandlere over 50, enn under 40.

23 3e) Mest grensehandling til høyre - Mest grensehandling blant Høyre-velgere ”Hvis vi ser bort fra tax-free, har du handlet i utlandet i løpet av de siste 3 månedene ? ” I juli-september var det størst andel grense- handlere blant Høyres velgere, fulgt av FrP- og SV-velgerne. KrFs velgere hadde grensehandlet minst, uansett vare. Det tyder kanskje på mindre reising gneerelt ?

24 3f) Men flest Ap-velgere grensehandlet - 342.000 ”harry” Ap-velgere i juli-sept ”Hvis vi ser bort fra tax- free, har du handlet i utlandet i løpet av de siste 3 månedene ? ” Hele 342.000 Ap-velgere handlet i i utlandet i tiden juli-september. 177.000 SV-velgere grensehandlet, det er like mange som stemte SV ved stortingsvalgene på 90-tallet. Svært få KrF-velgere har deltatt i grensehandel.

25 4) Hva kjøpte folk ?

26 4a) En av fem kjøpte kjøtt i juli-sept - En av syv kjøpte brennevin, og vin ” Hvilke typer varer handlet du i utlandet de siste 3 måneder ? ” En av fem har handlet kjøtt i utlandet i juli- september. En av fire nordlendinger har kjøpt kjøtt. Sørlendinger utmerker seg med brennevin, tyder på pris-følsomhet overfor pris i Danmark.

27 4b) 655.000 grensehandlet kjøtt - 300.000 på både øl og sukkertøy/sjokolade - Halv million handlet brennevin, og vin ” Hvilke typer varer handlet du i utlandet de siste 3 måneder ? ” På sørlandet har 65.000 voksne kjøpt kjøtt, like mange voksne som det bor i hele Kristiansand. I Nord-Norge har 55.000 voksne kjøpt brennevin i utlandet i juli-sept, flere voksne enn det bor i Tromsø.

28 4c) De yngste vil ha snop - De eldre foretrekker kjøtt og vin ” Hvilke typer varer handlet du i utlandet de siste 3 måneder ? ” Grensehandlingen gjenspeiler det øvrige forbruksmønsteret. De voksne handler maten, de unge kjøper godteri. Eldre grensehandlere kjøper minst i utlandet, og foretrekker kjøtt og vin.

29 4d) Kjøtt til høyre, snop til venstre - Alkohol viktigst blant Høyre-velgerne ” Hvilke typer varer handlet du i utlandet de siste 3 måneder ? ” Hver fjerde FrP- og Høyre-velger kjøpte kjøtt i utlandet i tiden juli-september. Hver femte FrP- og Høyre-velger kjøpte både brennevin og vin. En av ti KrF-velgere kjøpte kjøtt, bare en av hundre kjøpte alkohol.

30 5) Hvor handlet folk ?

31 5a) Sverige og Danmark viktigst - Sørlendinger trekkes mot Danmark ” Hvilke(t) land handlet du i de siste 3 månedene ? ” En av fire handlet i Sverige i juli-september. En av tre østlendinger handlet i Sverige. Mange sørlendinger handler i Danmark, mange nordlendinger handler i Finland. (25% av befolkningen handlet også i andre land, dvs i Tyskland, England, Syden, m.m)

32 5b) 800.000 handlet i Sverige i juli-sept - ”Halve Finnmark” handlet i Finland ” Hvilke(t) land handlet du i de siste 3 månedene ? ” Nesten 800.000 grense- handlet i utlandet i juli- september. 30.000 voksne i Nord- Norge handlet i Finland, tilsvarende annenhver voksen i Finnmark. 60.000 voksne på Sør- landet handlet i Danmark, tilsvarende alle i Kr.sand. (25% av befolkningen handlet også i andre land, dvs i Tyskland, England, Syden, m.m)

33 5c) Barnefamiliene velger Danmark - Barn eksponert for de laveste prisene ” Hvilke(t) land handlet du i de siste 3 månedene ? ” Blant nordmenn i 30-års alderen handlet var andelen som handlet i Danmark 50% større enn i hele befolkningen. Det betyr at det er barnefamiliene som i størst grad handlet i Danmark, hvor prisene er lavest, ikke minst på alkohol.

34 5d) Mest svenskehandel til høyre - En av fire Ap-velgere på svenskehandel ” Hvilke(t) land handlet du i de siste 3 månedene ? ” Nesten hver tredje FrP- og Høyre-velger handlet i Sverige i tiden juli- september. Hver fjerde Ap-velger handlet i Sverige, hver tiende i Danmark. SV-velgerne har størst andel danskehandlere ift svenskehandlere.


Laste ned ppt "Pressebakgrunn Meningsmåling om grensehandel Gjennomført 21.sept – 5.okt av Norstat as Antall respondenter: 2000. Oppdragsgivere: Handels- og servicenæringenes."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google