Prosjekt tidlig innsats

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Henvisning til PP-tjenesten
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Utfordringer og påvirkningsarbeid - fysioterapeutenes plass i ny kommunehelsetjeneste? NFF
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
IPT Gården som arena for tidlig tverrfaglig innsats overfor barn og unge Prosjektleder: rådgiver forebyggende barnevern (WF) Prosjektgruppe: Marianne Madsen.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
Norges beste skole og Norges beste barnehage
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
KS –seminar Barnevern 13 april 2010 Bedre barneverntjeneste – hva må til? Steinar Lyngstad Ordfører i Namdalseid kommune.
Samhandlingsreformen
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Det integrerte universitetssykehuset
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen

Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt tidlig innsats Presentasjon Helse- og sosialstyret 9. februar 2010

Styringsgruppe Helse- og sosialdirektør Lars Dahlen Skoledirektør Marie Føreland Barnehagedirektør Nina Reinhart

Prosjektgruppe Sissel E Bakke, barnehagedirektøren Elisabeth Eid, Skoledirektøren Anne Aunevik, Rådmannen Arvid Alsaker, PP tjenesten Tone Kylland, Barneverntjenesten Torstein Westgård, Helsetjenesten Tine Krumm Haugen, HTV, FO Ingun Håland, HTV, Utdanningsforbundet

Effektmål Det forebyggende arbeidet i Kristiansand skal framstå med en klar og tydelig profil med gjenkjennelig satsing på tidlig innsats overfor risikoutsatte barn. Det forebyggende arbeidet skal rettes mot barn med psykososiale vansker og identifiserte risikofaktorer i førskolealder og tidlig skolealder. Arbeidet skal baseres på metoder som gjennom forskning kan dokumentere effekt. Tverretatlig arbeid i forhold til barn og unge skal være mest mulig effektivt og koordinert, og ha høy kvalitet

Tiltak 1.Kartlegge: 2. Vurdere om nåværende: 3. Foreslå og prøve ut: Eksisterende virksomheter. Eksisterende tverretatlig samarbeid 2. Vurdere om nåværende: Samarbeidsordninger legger tilstrekkelig til rette for en helhetlig prioritering av forebyggende innsats på tvers av enheter og sektorer. Samarbeidsordninger fungerer tilstrekkelig effektivt mht ressursbruk. Forbyggings- og behandlingsmetoder som benyttes, er i tråd med kommunens prioriteringer og ny kunnskap om effektiv og målrettet forebygging. 3. Foreslå og prøve ut: Mer hensiktsmessige samarbeidsordninger mellom sektorer og enheter, eventuelt vurdere alternative organisatoriske løsninger. Tiltak basert på forskningsmessig dokumentert metoder og programmer

Bystyrets vedtak Innarbeides i prosjekt tidlig innsats. ”Det utarbeids en tverrfaglig handlingsplan for barn under opplæringspliktig alder med fokus på forebygging av atferds- og språkvansker. Planen skal omhandle barn i risikogrupper, og skal gi konkrete forslag til tiltak som iverksettes i hjem og barnehage.” Innarbeides i prosjekt tidlig innsats. Styringsgruppa har vedtatt at…… Sammenfallende målsetting og målgruppe.

Tidsplan 1. Kartlegge og beskrive 2. Foreslå og beslutte August 2009 – mars 2010. Rapport til styringsgruppa februar 2010 2. Foreslå og beslutte Mars 2010 – juni 2010.Rapport med forslag til faglige og koordinerende tiltak til styringsgruppa juni 2010. 3. Iverksette og prøve ut Høsten 2010 – våren 2012. Utprøving av tiltak av faglig og koordinerende art. 4. Evaluere 2010 – 2012. Evaluering av forsøkene

Modell 1- Arbeidsskisse 1. Tidligere innsats overfor utsatte barn og unge 3. Organisasjon Enheter, primæroppgaver, ledelse, medarbeidere, ressurser 2. Fag Metoder, programmer, teorier, ideologier, profesjoner 4. Koordinering / tverretatlig samarbeid

1. Tidlige innsats Alder Problemutvikling Risikogrupper Jo tidligere risikoutsatte barn kan identifiseres, desto større er mulighetene for å lykkes med tiltakene som settes inn. Mye av grunnlaget legges mellom 0 og 3 år. Tilknytningsmønstre og samspill mellom foreldre og barn er grunnleggende. Barnehagen har etter hvert fått – og vil i økende grad - få en viktigere rolle for i forhold til tidlig innsats. Både når det gjelder å stimulere det enkelte barn, se bekymringsfulle trekk, og forholde seg til dette. Noen risikogrupper Barn av psykisk syke, barn av rusmiddelavhengige, barn med annen (ikke vestlig) etnisk bakgrunn Mange uttrykk: De stille barna som trekker seg tilbake. De atferdsmessig utfordrende barna.

2. Fag Virkemidler for å identifisere Metoder for å for å følge opp Prosjektstatus: Beskrivelse av Kunnskapsoversikter, offentlige utredninger, nasjonale veiledere Tiltak og metoder som er i bruk i Kristiansand kommune Mye kunnskap om hvordan avdekke, og hvordan følge opp. To eksempler fra to NOUer kan illustrere: NOU 2009:18 – Rett til læring: ”Læringsboka innføres som felles verktøy for tidlig innsats og oppfølging. Boka følger barnets og elevenes utvikling, læring og læringsmiljø gjennom barnehage, grunnskole og videregående opplæring” NOU 2009:22 – Det du gjør, gjør det helt: ”Kommunen gis ansvar for at det gjennomføres en generell kartlegging i form av en sjekkliste for å identifisere barn og familier med risikofaktorer. Kartleggingen må foretas med faste intervaller. Kartleggingen skal omfatte barnets sosiale, emosjonelle og atferdsmessige utvikling. Hensikten med kartleggingen skal være å fastslå mestring av forventede milepæler, og tidlig identifisering av barn med behov for en grundigere kartlegging og oppfølging av et samlet hjelpeapparat.” Kristiansand kommune: PMT-O, LP modellen, EPDS, ICDP, Barneansvarlig, Sped- og småbarnsteam, Overgang barnehage – skole, Vold i nære relasjoner, Språk 4, ”Homestart”, MMM prosjektet, Ungdomspakka (med en rekke tiltak), Barn i fattige familier, Ungdomsteamet

3. Organisering Hvilke oppgaver løses hvor? Hvor mange barn og unge har ulike tiltak fra hvem? Prosjektstatus: Beskrivelse av Tjenesteapparatet på kommunalt og statlig nivå, samt aktuelle frivillige organisasjoner.

4. Tverretatlig samarbeid Økt fokus på nødvendigheten av tverretatlig samarbeid både nasjonalt og lokalt Prosjektstatus: Beskrivelse av Kunnskapsoversikter, offentlige utredninger, nasjonale veiledere Eksisterende former for tverretatlig samarbeid i Kristiansand kommune Kristiansand revisjonsdistrikt: Helsesøstere og barnehageansatte melder ikke bekymringsmeldinger til barneverntjenesten i tilstrekkelig grad. Helsetilsynet: Manglende koordinering, samarbeid og kjennskap til hverandre mellom barnevern, sosialtjenesten og helsetjenesten. NOU 2009:22 – Det du gjør, gjør det helt: Med undertittelen: ”Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge”. Utvalget oppnevnt for nettopp å vurdere hvordan samordningen på dette feltet kan bedres. Både mellom kommunale tjenester og mellom kommunen og spesialisttjenestene NOU: 2009:18 – Rett til læring: ”Den største utfordringen ligger i å koordinere tjenestene og å sikre samarbeid mellom ulike aktører” Begge ender opp med bl.a. å foreslå at bestemmelsene om individuell plan skal forankres i barnehageloven og opplæringsloven, samt at det innføres rett til å få oppnevnt en personlig koordinator ved behov for langvarige og koordinerte tjenester. Tverretatlige samarbeidsorganer i Kristiansand: SLT – politi og kommune Krimgruppa Ungdomsteam/krim team torsdagsmøte Kjernegrupper Rusforebyggende forum Tverretatlige team Ansvarsgrupper Tverrfaglige koordineringsmøter på skolene Faste møter mellom barnevern, familiesentre, PP tjenesten og Abup Individuelle planer – koordinatoropplæring Ressursteam rundt forsterket helsestasjon Ressursteam for atferdsvanskelige elever

Innsparingskrav Forslag for å imøtekomme vedtatte innsparingskrav (1,5 mill i 2010, økende til 2 mill i 2011), innarbeides i de forslagene som fremmes våren 2010, jf. tidsplan

Foreløpig oppsummering Det foregår omfattende utviklingsarbeid som er basert på et solid kunnskapsgrunnlag, og som er i tråd med vedtatte psykiatriplan og rusplanen Det eksisterer en rekke formelle tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeidsarenaer. Likevel er opplevelsen – også blant mange ansatte i enhetene – at sammenhengen og samhandlingen kunne vært bedre.

Modell 2 – En utfordring