Institutt for spesialpedagogikk Hvem er prinsene og prinsessene? stipendiat Hege Knudsmoen, Oslo barnevernsamband 27.05.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Prosjekt ”Barnevern for psykisk helse”
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Barns rettigheter - personvern
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Sammen mot menneskehandel
Et helhetlig barnevern i Oslo
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Barn og unges rett til deltakelse
Filosofi og etikk etter KRL-boka 2005 Ralph Meier Høgskulen i Volda
Samfunnskunnskap - Makt
Det kommunale og det statlige barnevern
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
ROMANTIKKEN.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Smitteoppsporing i Prinsens gate Smitteverndagene 4. og 5. mai 2008 Frantz Leonard Nilsen Smittevernoverlege Helse-
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Drikkevannsaken: en viktig test for myndighetene Hvordan vurderte Oslos innbyggere offentlige myndigheters håndtering av saken? Og, i etterkant av ”drikkevannsaken”:
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:

Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kriminalitetsforståelser
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Etikk i pedagogisk arbeid
Arbeidstaker eller oppdragstaker?
Barnevernets målsetting og oppgaver
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
Bokollektivet Målgruppe:
Om barne- og familievernet
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Alle skal med Frelsesarmeens jubileumsseminar Kjell Erik Øie Statssekretær
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
Sosialtjenesteloven kap. 4A
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Fra krig til fred? Innlegg på Bufdirs konferanse for meklere
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Kjell Erik Øie Statssekretær
Arbeidsrett – Den individuelle del Høst 2010 Universitetet i Oslo Arbeidsrettens grunnlag og tema Advokat (H) P.hD Jan Fougner.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Barn og unge rapporterer til FN om sine rettigheter
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Voksne for Barn Voksne for Barn 2013 Hvem er Voksne for Barn? voksne som bryr oss om barn ideell medlemsorganisasjon etablert i 1960 fremmer.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Oppstart i barnehagen.
Utskrift av presentasjonen:

Institutt for spesialpedagogikk Hvem er prinsene og prinsessene? stipendiat Hege Knudsmoen, Oslo barnevernsamband

Institutt for spesialpedagogikk Formålet med innlegget Tilveksten av institusjonelle praksiser gjennom historien Fremhever at skjønnsmessige ord og uttrykk fra lovgivningen må tolkes Fremhever oppdragelse og forebyggende tiltak, fremfor tvang Vektlegger forholdet kontroll og hjelp Hovedspørsmålet for innlegget er om; Barnevernsinstitusjoner gir barn og unge et repertoar og kompetanse til å forvandle seg til prinser og prinsesser?

Institutt for spesialpedagogikk Tilblivelsen av institusjonelle praksiser Redningsbevegelsen første anstalt var redningsanstalten på Grønland fra 1841 –Veldedighetstanken ( ) –Kriminialpolitisk offensiv ( ) –Fra barneredning til statlig anscar ( ) –Barnevern og skolehjem ( ) –Et skille egen spesialskolelovgivning (1951) og barnevernslov (1953)

Institutt for spesialpedagogikk Tvetydig omsorg mellom oppdragelse og tvang ”Begrepet grensesetting har fått den mest sentrale plassen i alle våre nåtidige samtaler om barneoppdragelse, skole- og institusjonsatferd. Derfor har vi kanskje ikke fjernet oss særlig langt fra fortidens tankegods som i sin kjerne besto i at vi skulle ta makt over barna, og at vi måtte demonstrere at vi hadde denne makten” (Befring 2008).

Institutt for spesialpedagogikk Medgjørlige Osloborgere som skal målbindes? FNs barnekonvensjon om barnas rettigheter fremhever; -Protection -Provision -Participation Disse tre p-ene kan bli til to, prinser og prinsesser i barnevernet !