www.hsh-org.no BIT-Møbel Presentasjon av gjennomføring og resultater Torsdag 28.September 2006
IMPORTANT INITIATIVE TO ENSURE COMPETITIVENESS Produce smarter than other countries Improved access to markets Long-term perspective 90% SME companies Market-driven and user-driven innovation
Efficient use of resources Significant effects from public measures Achievement of objectives and utilisation of allocated means Distribution to more than 3000 companies Less than 10,000 NOK per company None of the projects have failed
Internationalisition requires improved collaboration National and international standardisation External initiative is essential MARKET- AND USER-DRIVEN R&D IS REQUIRED
Results The building sector – 30% reduction of costs The food industry – on an advanced European level The travel industry – accessibility The furniture sector – internationalisation Fishing and aquaculture – effective logistics
Tidslinjen i møbelbransjen
Servicenivå, informasjon Tradisjonell Innovasjon Oppstrøms verdikjede BIT-Møbel Innovasjon Leveranse Kundeopplevelse Servicenivå, informasjon Brand Salgskanal Portal, system/system Produkt Service Pricat Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess EDIFACT Få frem hva BIT -møbel IKKE er mht innovasjon, og hva BIT Møbeler ER. Fokuser på på effektene innovasjon har ved å kombinere innovasjon på flere områder samtidig. Paradoks: Innovasjonspriser gies til produkt-området. Forskningsrådet anser innovasjon på andre områder en nprodukt-prestasjoner til å være “mindre” skattefunnberettiget Kjerneprosess Produktkonfigurering Finans Allianser Verdikjedeintegrering Forretningsmodell E-forretningsdrift
eBusiness og kontinuerlig forbedringsprosess Bransjeprosjektene: intern integrasjon 1 eksternt samarbeid 2 Underleverandør deliver source make deliver source make deliver source plan Kunde side source make deliver Inside Verdikjedeprosjekter: I 2 1 [LOG] This slide: © 2003 by BTicino
Utviklingstrinn E-business
Linkage between markets
Prosesser og kommunikasjon
Møbel: Informasjonsflyt og prosesser i verdikjeden - (prinsippskisse)
FORSIDE
HVA ER BIT-MØBEL?
KOMME I GANG
REFERANSER
Online portal kombinert med EDI Butikkmedarbeider Produsent Be om produktinformasjon, konfigurer produkt og få gylding EAN-nummer Opprett bestilling hos produsent. Økonomiavdeling Ordrebekreftelse via e-mail Kundeservice Transportør Online ordrespørring Inkl. Track & trace mot transportører
Tilbehør? Hvilket produkt? Når ? Aktiviteter Kundeinformasjon Tidligere kjøp Avtaler Kampanjer Reklamasjoner Artikkelinformasjon Artikkelspørring
Order Om förskotts- eller slutbetalning skall ske så anges belopp i ruta ’Betal nå’.
Silent Touch I Service Desk/Silent Touch slutförs betalning som angivits i ’Betal nå’ i order-flik i Movex Service Desk.
Egen distribusjon ...
ehandel fra eget studio ?
Forhandler-idealet ? Tydelig kategoristruktur Omfattende kundeservice Tilgjengelighetssjekk (omtrentlig lagerstatus) e-handel (men ikke i alle markeder ...) ordresporing Nedlasting (Kitchen Planner, ...)
Ulike tilnærminger til portalløsninger speiler ulike strategier – på begge sider
For produsentene: ulike strategier har ulike konsekvenser Alt. 1 Alt. 2 Alt. 3 Design og PU ... Marketing, merkevarebygging Distribusjon / ehandel ? Kunderelasjoner / e-samhandling ? Produksjon og teknologiutvikling Logistikk / transport Lokalisering / sourcing KONSISTENS KONSISTENS KONSISTENS
e-samhandling mellom produsent og forhandler Struktur ? Sikre konsistente varekataloger Sikre konsistent ordre- og distribusjonsbehandling Teknologi ? Tilgjengelig og kjent (på et generelt nivå) ... Men hvem skal ”eie” sluttkunden ? og hvordan skal verdikjeden se ut ? Hovedutfordringen er strategi – ikke teknologi !