BIT-Møbel Presentasjon av gjennomføring og resultater Torsdag 28

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordiske logistikkløsninger
Advertisements

BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
”Culinahuset” Sentrallager og kjedekontor (Enor)
Roald Magne Johannessen Hvordan bedre konkurransedyktigheten?
Diplomat Norge AS.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Organization and board
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
BIT programmet Innovasjonsmodell.
BIT-Møbel.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Innovasjoner For å oppnå suksessfulle innovasjoner er det nødvendig å kombinere innovasjon innenfor flere områder. ( Rasmussen fra ….. ) Bilde nr 1: -
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Nye markeds- og kommunikasjons -former i byggevarebransjen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Hierarcichal Structure
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
OFFSHORE STRATEGIKONFERANSEN 2001 Er tiden moden for samarbeid på nettet ? Adm.dir Steinar Grønsand OilCamp.com The Collaborative Portal for the Oil and.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
Dag Wiese Schartum, AFIN
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Sømløst samarbeid gir best resultat
Statusmøte 29/ Ny versjon Status fra Kommuneforlaget – salg
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Viktoria Stensrud / Nasjonalparken Næringshage
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Program – Nye aktører og forretningsmodeller i petroleum og el
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
Står kolonialen igjen på perrongen?
Verdikjedeintegrasjon
The Gains from International Trade
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
The Norwegian Centre for ICT in education
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

www.hsh-org.no BIT-Møbel Presentasjon av gjennomføring og resultater Torsdag 28.September 2006

IMPORTANT INITIATIVE TO ENSURE COMPETITIVENESS Produce smarter than other countries   Improved access to markets Long-term perspective 90% SME companies Market-driven and user-driven innovation

Efficient use of resources Significant effects from public measures    Achievement of objectives and utilisation of allocated means   Distribution to more than 3000 companies Less than 10,000 NOK per company None of the projects have failed

Internationalisition requires improved collaboration National and international standardisation   External initiative is essential MARKET- AND USER-DRIVEN R&D IS REQUIRED

Results The building sector – 30% reduction of costs   The food industry – on an advanced European level The travel industry – accessibility   The furniture sector – internationalisation Fishing and aquaculture – effective logistics

Tidslinjen i møbelbransjen

Servicenivå, informasjon Tradisjonell Innovasjon Oppstrøms verdikjede BIT-Møbel Innovasjon Leveranse Kundeopplevelse Servicenivå, informasjon Brand Salgskanal Portal, system/system Produkt Service Pricat Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess EDIFACT Få frem hva BIT -møbel IKKE er mht innovasjon, og hva BIT Møbeler ER. Fokuser på på effektene innovasjon har ved å kombinere innovasjon på flere områder samtidig. Paradoks: Innovasjonspriser gies til produkt-området. Forskningsrådet anser innovasjon på andre områder en nprodukt-prestasjoner til å være “mindre” skattefunnberettiget Kjerneprosess Produktkonfigurering Finans Allianser Verdikjedeintegrering Forretningsmodell E-forretningsdrift

eBusiness og kontinuerlig forbedringsprosess Bransjeprosjektene: intern integrasjon 1 eksternt samarbeid 2 Underleverandør deliver source make deliver source make deliver source plan Kunde side source make deliver Inside Verdikjedeprosjekter: I 2 1 [LOG] This slide: © 2003 by BTicino

Utviklingstrinn E-business

Linkage between markets

Prosesser og kommunikasjon

Møbel: Informasjonsflyt og prosesser i verdikjeden - (prinsippskisse)

FORSIDE

HVA ER BIT-MØBEL?

KOMME I GANG

REFERANSER

Online portal kombinert med EDI Butikkmedarbeider Produsent Be om produktinformasjon, konfigurer produkt og få gylding EAN-nummer Opprett bestilling hos produsent. Økonomiavdeling Ordrebekreftelse via e-mail Kundeservice Transportør Online ordrespørring Inkl. Track & trace mot transportører

Tilbehør? Hvilket produkt? Når ? Aktiviteter Kundeinformasjon Tidligere kjøp Avtaler Kampanjer Reklamasjoner Artikkelinformasjon Artikkelspørring

Order Om förskotts- eller slutbetalning skall ske så anges belopp i ruta ’Betal nå’.

Silent Touch I Service Desk/Silent Touch slutförs betalning som angivits i ’Betal nå’ i order-flik i Movex Service Desk.

Egen distribusjon ...

ehandel fra eget studio ?

Forhandler-idealet ? Tydelig kategoristruktur Omfattende kundeservice Tilgjengelighetssjekk (omtrentlig lagerstatus) e-handel (men ikke i alle markeder ...) ordresporing Nedlasting (Kitchen Planner, ...)

Ulike tilnærminger til portalløsninger speiler ulike strategier – på begge sider

For produsentene: ulike strategier har ulike konsekvenser Alt. 1 Alt. 2 Alt. 3 Design og PU ... Marketing, merkevarebygging Distribusjon / ehandel ? Kunderelasjoner / e-samhandling ? Produksjon og teknologiutvikling Logistikk / transport Lokalisering / sourcing KONSISTENS KONSISTENS KONSISTENS

e-samhandling mellom produsent og forhandler Struktur ? Sikre konsistente varekataloger Sikre konsistent ordre- og distribusjonsbehandling Teknologi ? Tilgjengelig og kjent (på et generelt nivå) ... Men hvem skal ”eie” sluttkunden ? og hvordan skal verdikjeden se ut ? Hovedutfordringen er strategi – ikke teknologi !