Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Samarbeid mellom skole og hjem
Noen utfordringer for skolene
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Vurdering for læring på Linderud skole
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
Hva er en læreplan? En læreplan har synspunkter på alle kategoriene i relasjonsmodellen
VURDERING.
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skolebasert vurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
RUD SKOLE.
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Samarbeid mellom skole og hjem
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Slåtthaug ungdomsskole
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Skole- hjem samarbeid.
IKT for læring Mattias Øhra.
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Gjeldende regelverk om vurdering
Sammen lykkes vi!.
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsløftet Innføring 2006-07: 1.- 9. Trinn og Vg. 1 2008-09: Vg.3 Alle skoler må tilby programfag til valg på ungd.trinnet.

Endringer Nye læreplaner i alle fag med tydelige kompetansemål Grunnleggende ferdigheter skal styrkes Ny fag og timefordeling Lese- og skriveopplæring fra 1. årstrinn Lokal valgfrihet – arbeidsformer, læremateriell og organisering av opplæringen

Grunnleggende ferdigheter Kompetansemål i læreplanene for fagene har integrert fem grunnleggende ferdigheter: - Å kunne uttrykke seg muntlig - Å kunne uttrykke seg skriftlig - Å kunne lese - Å kunne regne - Å kunne bruke digitale verktøy

Brukermedvirkning Læringsplakaten Legge til rette for elevmedvirkning - elevene skal kunne foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og fremtidig arbeid Legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foreldres/foresattes medansvar i skolen

Brukermedvirkning Prinsipper for opplæringen Elevmedvirkning Elevene skal kunne delta i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen. I arbeidet med fagene bidrar elevmedvirkning til at elevene blir mer bevisst egne læringsprosesser, og det gir større innflytelse på egen læring.

Brukermedvirkning Prinsipper for opplæringen Samarbeid med hjemmene Gjensidig kommunikasjon om elevenes faglige og sosiale utvikling og deres trivsel vil stå sentralt Foreldre og foresatte skal ha reell mulighet for innflytelse på egne barns læringsarbeid faglig og sosialt

Brukermedvirkning Prinsipper for opplæringen Samarbeid med hjemmene Informasjon om - målene for opplæringen i fagene - elevenes faglige utvikling i forhold til målene - hvordan elevene kan bidra til å fremme elevenes måloppnåelse - hvordan opplæringen er lagt opp - hvilke arbeidsmåter og vurderingsformer som brukes

Brukermedvirkning Prinsipper for opplæringen Samarbeid med hjemmene ”Det må legges til rette for at foreldrene/de foresatte får nødvendige opplysninger for å kunne delta i reelle drøftinger om utviklingen av skolen”

Brukermedvirkning - utfordringer for Hunstad skole Enda mer målrettet og utviklingsrettet arbeid i skolens rådsorganer Involvering av foreldrekontaktene i mye større grad i skolens utviklingsarbeid Fokus på elevsamtalen Fokus på foreldresamtalen Utarbeide plan/målark for brukermedvirkning

Foreldremedvirkning i skolen Drøftet i Stortinget 22.05.06 - alle mener det samme men begrunner det forskjellig og trekker ulike konklusjoner Statsråden har i ulike sammenhenger presisert foreldremedvirkning - Mål: Sosial utjevning Satt ned et utvalg for å styrke FUGs arbeid Prosjekt Leksehjelp (Trond Fjell) Forskningen til Thomas Nordahl Helga Hjetlands proklamasjon ved skolestart

Helga Hjetland, ved skolestart 2006 1) Vi skal ha tydelige faglige forventninger til alle elever. 2) Vi skal bidra til å skape et trygt og utviklende læringsmiljø for alle elever. 3) Vi skal gi gode og tydelige tilbakemeldinger på det arbeidet elevene gjør. 4) Vi skal ha et godt samarbeid med foreldre og foresatte. 5) Vi skal ha strenge krav til egen faglig og pedagogisk kompetanse.

Djupedals uttalelse ”Kartlegginga syner at foreldra er informerte om at reforma startar i haust, men at dei i liten grad har vore med i førebuinga og planlegginga. Eit sentralt mål i Kunnskapsløftet er å styrkje samarbeidet mellom skule og heim. Foreldra skal ha eit medansvar og må involverast i iverksetjinga av reforma ved den enkelte skulen.” Rapporten ”Tidleg oppstart med nye læreplanar. Kartlegging av erfaringer med førebuing og iverksetjing”, 2006