TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Advertisements

Høyhastighetsutredningen
Trondheim – Oslo 28 juni 2014 Veien dit. Hva skal til? God kapasitet God teknikk God organisering Ansvarsfølelse Lagånd.
Dialogtorg i Kristiansand
Muligheter og utfordringer for videre vekst i nord
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Seminar januar 2012 Geir Berg
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
en jernbane for fremtiden

Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Bydelsbesøk Majorstuen T-banstsjon og Sporveistomten.
2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Velkommen til Punktlighetsseminar 2014
Kommunemøter RPBA - om RTP
Høyhastighetstog i Norge- Realitet eller utopi?
Kamp eller samarbeid?.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Dekning Mobilt internett i tog
Jernbane i Trøndelag
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17

Ansvarlig faglærer: Alf Helge Løhren Institutt for bygg, anlegg og transport Tlf / Ekstern samarbeidspartner: Jernbaneverket Langsgående landsby. Undervisningsspråk: Norsk. Ingen ønsker om spesifikk kompetanse i landsbyen. Tidspunkt: ?

Jernbanetransport – Høyhastighetsbaner (1) Det blåser en sterk ”høyhastighetsvind” blant de fleste politikerne i Norge for tiden. Jernbaneverket gleder seg over Stortingets positive signaler om høyhastighetsbaner. Tyske eksperter har beregnet samfunnsnytten til 578 milliarder kroner – netto! Det private firmaet Norsk bane AS har også planene klare for en lønnsom bane, mens andre konsulentfirma mener det er ”himla ulønnsomt” å bruke penger på høyhastighetstog i Norge. I innstillingen fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité i juni 2009 går alle partier unntatt Fremskrittspartiet inn for å utrede videre muligheter for, og lønnsomheten ved, å bygge høyhastighetsbaner i Norge. De ønsker et beslutningsgrunnlag i god tid før neste NTP-rullering i 2014.

Jernbanetransport – Høyhastighetsbaner (2) Flertallet i komitéen mener at utbygging av jernbanen in intercityområdet (Oslo – Halden, Oslo – Lillehammer, Oslo – Skien) kan være et første skritt mot fremtidige høyhastighetsbaner. Politikerne vil at hastigheter på minst 250 km/t skal vurderes for kommende prosjekter. Man skal også se på tilpasninger ved dagens utbygginger gjennom f.eks. egne passeringsspor for høyhastighetstog på stasjonene. Undersøkelser viser at høyhastighetstog kan ta 75 – 95 % av dagens flytrafikk mellom Oslo og storbyene i Sør-Norge.

Problemstillinger (1) Er høyhastighetsbaner lønnsomt eller ulønnsomt for AS Norge? Hvilke faktorer skal med i en kost/nytte beregning? Hvor kan det være aktuelt å bygge ut et høyhastighetsnett? Skal man bygge høyhastighetsbaner med enkeltspor og lange kryssingsspor eller dobbeltspor hele veien? Er det mulig å kombinere høyhastighet med annen togtrafikk, dvs. persontog med ulik hastighet og godstog (flerbruksbane)? Hvordan skal stoppmønsteret være; direkte tog mellom de store byene eller flere stopp underveis?

Problemstillinger (2) Hva kan høyhastighetsbaner ha å si for norsk næringsliv? Kan høyhastighetsbaner få innvirkning på bosettingsmønsteret i Norge? Utvikling av stasjoner og trafikk-knutepunkt Utforming av stasjoner med høyhastighetstrafikk både med tanke på arkitektur, publikumsarealer og sporplaner. Hvilken innvirkning kan høyhastighetsbaner ha på klima og miljø?

Stikkord Høyhastighet Utbygging Sporgeometri Kapasitet Enkelt-/dobbeltspor Logistikk Trafikkmønster Terminaler Arkitektur Energi og miljø Støy Kostnader Inntjening Samfunnsutvikling Næringsliv