NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Høyhastighetsutredningen
Fremtidens boliger for en voksen(de) befolkning
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Noen tanker om Hamarregionens muligheter og utfordringer
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Seminar januar 2012 Geir Berg
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet
Planstrategi som nytt verktøy
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Eksempel 4: Smart transport
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
en jernbane for fremtiden
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Prosjektutløsende behov
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Akershus fylkeskommune
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hønefoss Ole Einar Gulbrandsen
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Utskrift av presentasjonen:

NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011

Landsby nr. 21 Ansvarlig faglærer: Alf Helge Løhren Institutt for bygg, anlegg og transport Tlf / Ekstern samarbeidspartner: Jernbaneverket Langsgående landsby. Undervisningsspråk: Norsk. Ingen ønsker om spesifikk kompetanse i landsbyen. Tidspunkt: Onsdag

Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen (1) I forbindelse med nye jernbaneanlegg ønsker politikerne å bruke jernbanen som et verktøy til både lokal og regional utvikling og vekst i samfunnet. ”Verktøyet” kan bl.a. være å øke kapasiteten på linjene inn til storbyene eller mellom regioner, fornying og utvikling av stasjoner til kollektivknutepunkt, bygging av godsterminaler og/eller anlegge nye høyhastighetsbaner mellom landsdeler. Dette perspektivet vektlegges bl.a. ved utbygging av IC-trianglet på Østlandet, dvs. banestrekningene Oslo – Lillehammer, Oslo – Halden og Oslo - Skien. Her vil det legges til rette for motstrøms pendling og avlasting av Oslo-området gjennom rask og attraktive reisemuligheter mellom knutepunkt.

Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen (2) Som andre eksempler kan nevnes utbygging av dobbeltspor på Jærbanen mellom Stavanger og Sandnes og videre i retning Egersund, økt kapasitet på Trønderbanen mellom Trondheim og Innherred og utvikling av lokaltrafikk med Saltdalspendelen mellom Bodø og Rognan. Jernbanen har både en verdiskapende og regionbyggende rolle, ikke minst med tanke på næringsutviklingen. Denne vinklingen på jernbanebygging inkluderer også teknisk utforming og standard, miljøpåvirkning, integrasjon med øvrig kollektivtrafikk, økonomi osv. Jernbanestasjonene er et trafikknutepunkt, de generer transport og tjenester og blir ofte et sentrum i området. Jernbanen har fra dens begynnelse hatt innvirkning på samfunnsutviklingen, noe den også fortsatt vil ha i fremtiden.

Problemstillinger (1) Jernbanen kan dekke transportbehov på korte strekninger (lokaltog), på mellomdistanser (IC- /regionaltog) og på lengre avstander mellom landsdeler (fjerntog). Hvilke muligheter har jernbanen til å innvirke på utviklingen i samfunnet både lokalt og regionalt? Er jernbane lønnsomt eller ulønnsomt for AS Norge? Hvilke faktorer skal med i en kost/nytte beregning for å sammenligne jernbane opp mot andre transportmidler?

Problemstillinger (2) Hvor bør det bygges ut dobbeltspor på dagens linjenett? Hva kan ha betydning for hvor en bedrift ønsker å etablere seg når det gjelder transport? Hvordan bygge ut kollektivtransport i en region hvor tog er grunnstammen? Behov for samspill og ”sømløshet” mellom de kollektive transportmidlene er viktig.

Problemstillinger (3) Hva kan videreutvikling av dagens jernbanenett ha å si for norsk næringsliv? På hvilke strekninger kan det være aktuelt å bygge ut høyhastighetsbaner? Hvilken innvirkning kan jernbanen ha på bosettingsmønsteret i Norge? Enkel jobbpendling gir nye muligheter for valg av bosted og minker presset på storbyene.

Problemstillinger (3) Hva kan videreutvikling av dagens jernbanenett ha å si for norsk næringsliv? På hvilke strekninger kan det være aktuelt å bygge ut høyhastighetsbaner? Hvilken innvirkning kan jernbanen ha på bosettingsmønsteret i Norge? Enkel jobbpendling gir nye muligheter for valg av bosted og minker presset på storbyene.

Problemstillinger (4) Utvikling og utforming av stasjoner og trafikk- knutepunkt både med tanke på arkitektur, publikumsarealer, sporplaner og overgang til andre transportmidler. Beliggenhet og utforming av godsterminaler. Kan jernbanen overta godstransport på kortere avstander, f.eks. internt i en landsdel? Hvilken innvirkning har jernbanen på klima og miljø?

Stikkord Næringsutvikling Bosettingsmønster Lokal-/regionalutvikling Reisetid Kapasitet Enkelt-/dobbeltspor Næringstransport og logistikk Persontransport og reisemønster Terminaler Kollektivtransport Energi og miljø Arkitektur Inntjening Kost/nytte Økonomi