FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Tron, loven og framtida VOFO Troms Hilde Søraas Grønhovd.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» BUSKERUD FYLKESKOMMUNE VÅRE OPPGAVER.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Basiskompetanse i arbeidslivet
Samarbeid OT/NAV/skole
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet natur og miljø N&M.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene.  Formidler av.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Kompetanse for mangfold
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Kompetanseplan oppvekst
Ny sjanse! SKOLEEIERPROGRAM—NORD Kompetanse- og utviklingsprogram for
NORDPLUS junior Programmet
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010

FORDI MENNESKET LÆRER Samarbeidet mellom Fylkeskommunen og VOFO er viktig! Vi har et godt samarbeid i Østfold Til beste for Østfoldingen og Østfold - samfunnet.

FORDI MENNESKET LÆRER Hva må til for å få voksenopplæringen til å virke? Ta utgangspunkt i individets bakgrunn, ståsted og behov. Motivasjon kan ikke legges på lager. Læringen må skje i trygge omgivelser, og være tilpasset sted, tid og form.

FORDI MENNESKET LÆRER VOFO i Østfold 14 godkjente studieforbund i Østfold I 2008: deltakere på kurs Virksomhet fra A – Å: Fra Basiskompetanse til Fagskoler Folkeopplysning og Kultur

FORDI MENNESKET LÆRER En viktig sammenheng! En viktig sammenheng mellom: studieforbundenes erfaring, kompetanse og nettverk og de forskjellige offentlige økonomiske virkemidlene, også på tvers av forvaltningsnivåer.

FORDI MENNESKET LÆRER Noen eksempler: Basiskompetanse i arbeidslivet (Staten/VOX) Fagopplæring for voksne rettselever hvor Fylkeskommunen finansierer teoriopplæring til fagprøven. Daghøyskole for de som trenger å restarte livet – finansieres gjennom et bredt spleiselag.

FORDI MENNESKET LÆRER Viktige bidrag til å gjøre dette mulig. Et godt samarbeid mellom Fylkeskommunen og VOFO Fylkeskommunale tilskudd: Til VOFO drift Generelt tilskudd til fordeling mellom studieforbundene, gjennom VOFO Særlige tilskudd til tilrettelagt virksomhet for prioriterte målgrupper Samarbeidsavtale om videregående opplæring for voksne Fra overtar Fylkeskommunen ansvaret for Fagskolevirksomheten.

FORDI MENNESKET LÆRER Kunnskap en viktig utjevningsfaktor!