30.08.2007 1 Framtidsretta godstransport (med fokus på nærskipsfart) Innlegg på MAFOSS-seminar om rammevilkår for samferdsel Ulsteinvik, 30. august 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella
Advertisements

Ros til Næringsminister Ansgar Gabrielsen for en ambisiøs målsetting:
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Styrearbeid i Norwegian
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Lavtemperatur asfalt og nye muligheter LO seminar 19
Cathrine Bjune Shipping Management.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Maritimt IT-Forum En møteplass for deg som vil holde deg oppdatert og påvirke utviklingen av IT-løsningene i den maritime næringen.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Generalforsamling 11. Mai, 2004 Orientering om virksomheten.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Kan laksen endelig ta båten til markedet
Utskrift av presentasjonen:

Framtidsretta godstransport (med fokus på nærskipsfart) Innlegg på MAFOSS-seminar om rammevilkår for samferdsel Ulsteinvik, 30. august 2007 Dr. ing. Oddmund Oterhals, Forskningsleder logistikk

Bakgrunnsteppe  Varetransport skal flyttes fra land til sjø – mer politikk enn realitet EU-politikk Soria Moria-erklæringen  Det norske problemet 1: Manglende retningsbalanse  Det norske problemet 2: Manglende samordning av vareeiernes transportbehov og mellom landtransport, sjøtransport og havneutvikling Nasjonal transportplan (NTP)  Globalisering – de store internasjonale vareeierne lager egne systemfraktløsninger  Konsolidering på alle nivå

Fra land til sjø  Både landtransport og SSS øker 8 % pr. år – EU har gitt opp å kvantifisere mål for endring – jernbane og kanalfrakt har gått i metning  4 havner (Rotterdam, Hamburg, Antwerpen og Bremerhaven) har 75 % av kaier og kraner og 90 % av containervolumene i Nordsjøregionen (ref. Sutranet – Motorways of the North Sea)  Tilsvarende konsentrasjon av RoRo  Regulære, frekvente linjer til/fra Norge tillater kun 1-3 stopp i Norge – ”det er havneanløpene som koster”

”De store” i vår region  3 mill tonn slurry fra Hustadmarmor – ”Norges nest største havn” 16 skip – 12 terminaler/destinasjoner på kontinentet og rundt Østersjøen – systemfrakt utført av Utkilens Rederi  1 mill tonn fisk fra ålesundsregionen ”10 kategorier – 60 kaier”  0,75 mill tonn aluminium fra Sunndalsøra – veksten tas med båt  Tjeldbergodden (metanol), Olivin og Nyhamna (kondensat) er/blir store aktører i regionen  Industrivare fra maritim (som øker kraftig) og møbel  Offshore service Store lokale aktører knyttet til maritime offshore (supply, base, industri), som til nå har etablert egen, separat logistikk

Norsk satsing  Strategiarbeid i styret i Fraktefartøyenes Rederiforening  Flåtens alder og tilstand i forhold til effektivitet og miljø  Signaler fra myndighetene gjennom regjeringserklæringen (Soria Moria-erklæringen)  Fokus på fornyelse, struktur, logistikk og miljø

Flåtestatus  122 medlemsrederi – 232 fartøy  Gjennomsnittsalder på 26 år  89 % av medlemsrederiene har 3 fartøy eller færre  92 % av fartøyene er mindre enn BT  Kun brønnbåtsegmentet kan framvise vesentlig fornying, og den er markedsdrevet  De fleste opplever at markedet ikke forsvarer fornying av flåten  Det utvikler seg en ”misfit” mellom tilbud og etterspørsel

Markedsutvikling brønnbåt  tonns lastekapasitet fram til 1995  Konsolidering og restrukturering av oppdrettsnæringen fra 1995 – færre anlegg og slakteri  Ny generasjon brønnbåter etter 2000 – lasteevne tonn – maks kontrahert: 400 tonn  Nye tilleggsfunksjoner – økt utnyttelsesgrad  Utviklet og bygd i Norge  4 rederi har 20 fartøy = 60 % av flåten (totalt 53 fartøy)

Markedsutvikling kysttank  Færre og større depot – mer bil til nærdistribusjon  Noe fornying – større og mer moderne fartøy (2.500 dwt erstattes med dwt)  Større krav fra oljeselskapene  Norsk design og utstyr – bygging ute (Tyrkia)  Nye markedsmuligheter

Markedsutvikling bulk  Største fartøygruppe (76 fartøy) – eldst tonnasje  Stor spredning i frakt og størrelse  Små rederi får lav utnyttelsesgrad – økt innslag av store aktører med fleksibilitet og servicegrad  70 % rammeavtaler og økt innslag av systemfrakt – sterkt konkurranseutsatt  Flåtefornying skjer ved kjøp av andrehåndstonnasje fra Europa

Markedsutvikling stykkgods - kystruter  Kombinasjonsbåter sideport, kran, container, kjøl/frys  Dyre skip – krevende drift – opparbeidde linjer  Konsolidering av vareeiere og færre anløp  Innslag av nye linjer til kontinentet – RoRo og kombinasjonsbåter  Økende konkurranse - avskalling

Oppsummering markedsutvikling - flåtefornying  Små rederi med liten flåte gir lav utnyttelsesgrad og liten evne til fornying  Store, konsoliderte fraktvolum går til store operatører med lange kontrakter  Kostnadseffektiv sjøtransport innebærer færre havner og depot, større skip (og mer biltransport!)  Konkurransen fra internasjonale aktører er økende

Behov for ny kystlogistikk Ny kystlogistikk må ta hensyn til  Konsolidering av vareeierne  Færre havner med krav til effektive havnefunksjoner  Bedre logistikkløsninger til og fra havnene Planmessig flåtefornying må baseres på  Utnyttelse av innovasjonsevnen i den norske maritime klyngen  Den sterke posisjonen til den norske maritime klyngen i forhold til internasjonalt ledende aktører/rederi

Politisk fokus – virkemidler for flåtefornying Strategi for flåtefornying tar utgangspunkt i signaler fra myndighetene:  Godsstrømmene skal flyttes fra land til sjø  Miljøskadelige utslipp fra skip skal reduseres  Norge skal utvikle strategier for viktige næringer – maritim er en slik næring Aktuelle virkemidler må utformes ut fra at  Det skjer en harmonisering – færre spesifikke, nasjonale virkemidler  Handlingsrommet i forhold til EØS-avtalen må utnyttes fullt ut

Flytting av godsstrømmer fra land til sjø  Overgang til intermodale fraktløsninger (enhetlig last for flere fraktsystemer)  Bedre infrastruktur rundt valgte knutepunktshavner  Effektivisering av laste-/losseterminaler og tilpasning til fartøy  Tilpassede subsidie- og avgiftsregimer  Strukturendring – konsolidering av rederi – samseiling  Nasjonal dugnad for fornying av kystlogistikken Strategisk satsing for nærskipsfarten

Nasjonal dugnad for fornying av kystlogistikken  Kystfrakteflåten må fornyes i takt med nye krav til kystlogistikk i et samlet land/sjø-perspektiv  Det må satses på miljøforbedring og flere gassdrevne skip  Det må legges til rette for at skipene blir utviklet og bygd i regi av vår egen maritime klynge  Myndighetene må være en medspiller i dette arbeidet

Konsekvenser for regional samferdselsutvikling  Konsentrer innsatsen omkring Regionale knutepunktshavner Effektiv tilførsel og distribusjon Effektive havneterminaler Effektiv kombinasjon av varestrømmer  I Stavanger (Risavika) og Bergen (ny Hordalandshavn) ser vi konturene av de nye løsningene