Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen Narve Strand
Aristoteles: Kosmologi Evig univers Form: Kuleskall (planetene og) Ikke tomrom
Elementlæra Fysisk ting = stoff + form (mulighet/virkelighet) Formet stoff = Blanding elementer Ikke matematisk (mot Platon)
”Motsetningsfirkanten” Kald + Tørr = Jord Kald + Våt = Vann Varm + Våt = Luft Varm + Tørr = Ild
Hvert Element: Iboende vekt Eget, naturlige område i kosmos Bestemmer bevegelsestype, -retning, naturlig sted NB! Et femte element (kvintessens)
Kosmos: To deler Supralunære → astronomi Sublunære → biologi
Bevegelsesteori All bevegelse: (A) Naturlig (B) Tvungen
NB! Kvalitativt natursyn
Biologi Biologiens grunnlegger: (1) Innsamling datamateriale (2) Nitidig beskrivelse (3) Disseksjon (4) Klassifikasjon og forklaring (5) Basis syllogismer
Kan hevde: Hans logikk, vitenskapsideal og fysikk utformet på grunnlag av biologi eller med tanke på den!
MATEMATIKK OG VITENSKAP I SENANTIKKEN Videreføring av klassisk matematikk og vitenskap Men også nytenkning, original
EUKLID Det Aksiomatisk-deduktive vitenskapsideal = Ett forklaringssystem, sikkert, oversiktelig, (1) Alle termer/begrep avklart, definert (2) Alle sannheter enten er innlysende eller bevisbar
Definisjoner Aksiomer Postulater Teoremer
Grekerne forbi alle andre her. Matte og filosofi i gjensidig påvirkning. Enorm betydning moderne matematikk og naturvitenskap
Archimedes ”Innsnevringssmetoden” (beregning areal av sirkel, o.s.v.) → Slags infinitesimalregning foregriper moderne integralregning, matematisk fysikk
Vektstangloven: Loven om legemers oppdrift: → Foregriper Moderne matematisk fysikk!
Diophantus: ”Algebraens far” (1) Første brukte algebraisk notasjon og symbolikk → Basis Moderne algabra (Descartes)
ASTRONOMI: PTOLEMAIOS Mest påvirket Eudoxus og Aristoteles Fullender på mange måter vitenskapelig astronomi i antikken
Problem I etter Aristoteles: Hvorfor Planetene større og mindre på nattehimmelen?
Problem II: Datamateriale fra Babylon i Alexandria Problem II: Datamateriale fra Babylon i Alexandria. Ikke jevn hastighet heller!
Løsning: Episykler!
Sånn bringe planetbaner i matematisk overenstemmelse med mest eksakte observasjoner av deres skiftende posisjon.
Hva med skiftende hastighet?
Ekvanter!
++++++: Kombinere observasjonsmateriale og geometriske modeller; nøyaktighet -----------: Komplisert maskineri med mindre og mindre fysisk substans.
Men! Hvis anta motsatte hypotese (heliosentrisme: Aristark)? Hvorfor merker det ikke? Hvorfor ikke konstant vind? Hvorfor ting i lufta forsvinner bakover? Hvorfor ikke kastet ut i rommet
Eratosthenes Jorda ikke bare jorda rund, men vi kan beregne dens omkrets!
To pinner: Alexandria (A) og Syene (S)(Aswan) Sommersolverv, rundt 12 om dagen: kaste skygge (A) ikke (S) Hvis sola så langt unna at strålene parallelle → ikke mulig jordskorpa flat
Måle vinkelen skyggen: ca. 7° (360°/7 = ca. 50) x ca. 800 km (avstand fra (A) til (S)) = ca. 40000 km Ca. 2 % fra dagens verdi!
MEDISIN: GALENOS Bakgrunn: Hippokratiske tradisjon De fire kroppsvæskene
MEN! Forklare sykdom som resultat naturlige årsaker Diagnose Kur
Også: Delvis eksperimentell tilnærming (1) Urinleder (nøkkeleksperiment)
Optikk: Ptolemaios Søke en helhetelig teori Komme opp m/ eksperiment for å teste teorien Ikke bare matematisk analysere men søke kvantitativt målbare resultat
Arkimedes, Galen, Ptolemaios og Den Vitenskapelige Metode Komme opp m/ teorier, hypoteser Teste disse v/ eksperiment Matematisk modellere og måle fysiske fenomen → Vitenskapelige Revolusjon!
KONKLUSJON ANTIKKEN Følge (L1-6) Samspill politisk kultur, matematikk, naturvitenskaper og filosofi Nå mye lengre enn alle andre Grunnlag både Middelalder og Vestlig sivilisasjon Alle byggesteinene for Vitenskapelige revolusjonen