Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ex Phil Humaniora og Samfunnsvitenskap Høst, 2013
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Noen kortfattete eksempler.
Dette er Johannes Kepler. Han ble født i 1571.
Metode.
Hellenismen Anders og Ramona.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Ex Phil, Ørlandet Vår, 2014.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
Fra Euklid til CABRI En geometrisk reise.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Undring Tro Viten.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Kompletthetsteoremet
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Det store spørsmålet: HVA ER ALT BYGD OPP AV?.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
En kosmisk reise Forelesning 1: Om astronomi som fag, og litt om avstander.
AST En kosmisk reise Forelesning 3: Fra middelalderen via Kopernikus til Galilei og Newton.
En kosmisk reise Forelesning 2 Om stjernehimmelen, koordinatsystemer og astronomi i antikken.
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Kvalitative og kvantitative metoder
Utforsking 1 Økt 1.3.
Kapittel 3 Metode.
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Dette er Johannes Kepler. Han ble født i 1571.
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen Narve Strand

Aristoteles: Kosmologi Evig univers Form: Kuleskall (planetene og) Ikke tomrom

Elementlæra Fysisk ting = stoff + form (mulighet/virkelighet) Formet stoff = Blanding elementer Ikke matematisk (mot Platon)

”Motsetningsfirkanten” Kald + Tørr = Jord Kald + Våt = Vann Varm + Våt = Luft Varm + Tørr = Ild

Hvert Element: Iboende vekt Eget, naturlige område i kosmos Bestemmer bevegelsestype, -retning, naturlig sted NB! Et femte element (kvintessens)

Kosmos: To deler Supralunære → astronomi Sublunære → biologi

Bevegelsesteori All bevegelse: (A) Naturlig (B) Tvungen

NB! Kvalitativt natursyn

Biologi Biologiens grunnlegger: (1) Innsamling datamateriale (2) Nitidig beskrivelse (3) Disseksjon (4) Klassifikasjon og forklaring (5) Basis syllogismer

Kan hevde: Hans logikk, vitenskapsideal og fysikk utformet på grunnlag av biologi eller med tanke på den!

MATEMATIKK OG VITENSKAP I SENANTIKKEN Videreføring av klassisk matematikk og vitenskap Men også nytenkning, original

EUKLID Det Aksiomatisk-deduktive vitenskapsideal = Ett forklaringssystem, sikkert, oversiktelig, (1) Alle termer/begrep avklart, definert (2) Alle sannheter enten er innlysende eller bevisbar

Definisjoner Aksiomer Postulater Teoremer

Grekerne forbi alle andre her. Matte og filosofi i gjensidig påvirkning. Enorm betydning moderne matematikk og naturvitenskap

Archimedes ”Innsnevringssmetoden” (beregning areal av sirkel, o.s.v.) → Slags infinitesimalregning foregriper moderne integralregning, matematisk fysikk

Vektstangloven: Loven om legemers oppdrift: → Foregriper Moderne matematisk fysikk!

Diophantus: ”Algebraens far” (1) Første brukte algebraisk notasjon og symbolikk → Basis Moderne algabra (Descartes)

ASTRONOMI: PTOLEMAIOS Mest påvirket Eudoxus og Aristoteles Fullender på mange måter vitenskapelig astronomi i antikken

Problem I etter Aristoteles: Hvorfor Planetene større og mindre på nattehimmelen?

Problem II: Datamateriale fra Babylon i Alexandria Problem II: Datamateriale fra Babylon i Alexandria. Ikke jevn hastighet heller!

Løsning: Episykler!

Sånn bringe planetbaner i matematisk overenstemmelse med mest eksakte observasjoner av deres skiftende posisjon.

Hva med skiftende hastighet?

Ekvanter!

++++++: Kombinere observasjonsmateriale og geometriske modeller; nøyaktighet -----------: Komplisert maskineri med mindre og mindre fysisk substans.

Men! Hvis anta motsatte hypotese (heliosentrisme: Aristark)? Hvorfor merker det ikke? Hvorfor ikke konstant vind? Hvorfor ting i lufta forsvinner bakover? Hvorfor ikke kastet ut i rommet

Eratosthenes Jorda ikke bare jorda rund, men vi kan beregne dens omkrets!

To pinner: Alexandria (A) og Syene (S)(Aswan) Sommersolverv, rundt 12 om dagen: kaste skygge (A) ikke (S) Hvis sola så langt unna at strålene parallelle → ikke mulig jordskorpa flat

Måle vinkelen skyggen: ca. 7° (360°/7 = ca. 50) x ca. 800 km (avstand fra (A) til (S)) = ca. 40000 km Ca. 2 % fra dagens verdi!

MEDISIN: GALENOS Bakgrunn: Hippokratiske tradisjon De fire kroppsvæskene

MEN! Forklare sykdom som resultat naturlige årsaker Diagnose Kur

Også: Delvis eksperimentell tilnærming (1) Urinleder (nøkkeleksperiment)

Optikk: Ptolemaios Søke en helhetelig teori Komme opp m/ eksperiment for å teste teorien Ikke bare matematisk analysere men søke kvantitativt målbare resultat

Arkimedes, Galen, Ptolemaios og Den Vitenskapelige Metode Komme opp m/ teorier, hypoteser Teste disse v/ eksperiment Matematisk modellere og måle fysiske fenomen → Vitenskapelige Revolusjon!

KONKLUSJON ANTIKKEN Følge (L1-6) Samspill politisk kultur, matematikk, naturvitenskaper og filosofi Nå mye lengre enn alle andre Grunnlag både Middelalder og Vestlig sivilisasjon Alle byggesteinene for Vitenskapelige revolusjonen