Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner Narve Strand
Thomas Kuhn Amerikansk vitenskapshistoriker Slutten 1900-tallet
Vitenskapsfilosofi Hittil: Normativ Formalistisk → Verken grepet vitenskap faktisk drives eller rettferdiggjøre den rasjonelt!
HELLER: Beskrive hvordan vitenskap drives historisk og rammene for denne?
Paradigmer Slags konseptuellt skjema Språklig og sosialt akseptert rammeverk for gitt naturvitenskap i en periode Ikke selv gjenstand kritikk, konkret vurdering og rettferdiggjøring
Elementer: Symbolske generaliseringer Metafysiske forestillinger Verdier Mønstereksempler
Normalvitenskap Skjer helt og holdent innenfor paradigmer Problemløsning, stykkevis framskritt
Anomalier Alltid ting ikke passer inn Overse eller ”tilpasse” data paradigmer Noen ganger: Kan ikke overses
Krise Hvis for mange, for viktige anomalier Noen beste utøvere bryter ut, danne helt nytt paradigme
Paradigmeskifte Forklare gamle fenomen + anomalier på helt ny måte Helt nytt konseptuellt skjema Tar ofte lang tid allmen aksept
Kuhns Teori Hovedstyrke: Mye mer forklaringsdyktig faktiske vitenskapelig aktivitet (vitenskapelige revolusjon)
Problem: Meningsholisme → ”Inkommensurabilitet” (relativisme)?
= Slags reductio ad absurdum
Kuhns motsvar: Framskritt instrumentellt begrunnet! Kanskje også: Argument fra beste forklaring!
Men: I det hele tatt snakke om framgang uten ikke-relativ, ikke-partikulære mening og referanse? Sannhet?
(2) Koherens. Hvis (1), hvordan kan Kuhn snakke om og sammenligne paradigmer i sin teori? → Motsier seg selv?
(3) Paradigmer ikke anvendelig utenfor naturvitenskapene heller
Konklusjon Vitenskapsteoriens død → Pluralisme!