Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Samspill og Samhandling
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
FORANDRING MED TRYGGHET
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Perioden ideene personene
Kvinne på topp September2008.
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Etikk i psykologisk forskning
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Kvalitativ metode i markedsforskning
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
INF 295 Forelesning 17 - kap 9 Korteste vei i grafer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
Ingvild L, Hege, Thomas og Ørjan ALU 2F 2002/3
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Entreprisekontrakten oppbygging
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Empirisme og koherens og fundamentalisme
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Fast eiendoms rettsforhold Innledning: Om faget og om eiendomsretten.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kunnskap om kausalsammenhenger
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Toddlergeometri Hva er det ?.
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 12.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Klubben for alle.
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Eksamen på selvstudiumsvarianten EXPHIL03 høst 2017
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Eksamensoppgaver på selvstudiumsvarianten EXPHIL03 våren 2018
Informasjon om fagvalg til Vg2
Kapittel 24 Inflasjon: Virkninger og årsaker
Dag G. Aasland Samarbeid om velferdsteknologi Agder 7. mars 2019
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi Narve Strand

Kant 1724-1804 Prøysisk filosof Overgripende syntese viten, moral, politikk og estetikk

Bakgrunn: Bevissthet = utgangspunkt (Descartes) (2) Empirismens kritikk (Hume, m.fl.) (3) Vi må ha sikker viten!

Empirismen undergraver fysikken/viten = SKANDALE!

Men: Bevisstheten og dens innhold gir ikke rom objektiv viten

Undergraver ikke Humes kritikk ethvert meningsfullt samsvar mellom bevisstheten og den ytre verden?

Kants ”Kopernikanske Vending” Tingene rette seg etter bevisstheten: dens form eller evner (3) Forutsetninger all erfaring (4) Sikker viten = bevissthetens eget verk!

Virkeligheten framstår jo ikke som en kaotisk strøm Virkeligheten framstår jo ikke som en kaotisk strøm! Den virkelighet vi erfarer er jo alltid ordnet og strukturert

→ Bevisstheten må ha evner og måter å strukturere virekligheten på

FILOSOFIENS OPPGAVE: Undersøke disse

TA HUMES BILJARDKULER:

Framstår alltid/med nødvendighet som: (1) ’Ting’ (2) I tid og rom (3) Årsak-virkning forhold

Hvis ikke mulig erfare biljardkulene uten 1-3 → Nødvendige og allmengyldige villkår!

Nødvendige og allmengyldige utsagn om verden mulig igjen! → Unngå Humes skeptisisme

Persepsjonsformene tid/rom = Vår intuitive måte å innordne ting på

Kategoriene ’ting’, ’nødvendig’, ’årsak’, o.s.v. = Vår måte å begrepsliggjøre all erfaring på

Persepsjonsformer + kategorier = Bevissthetens evner; måter å organisere erfaringen på! (”form” vs. ”materie”)

Metafor: Farvede briller

→ Tre Typer Utsagn (U1) Analytisk a priori: ”Alle ungkarer er ugifte menn” (U2) Syntetiske a posteriori: ”Venus har ingen måner” (U3) Syntetisk a priori: ”Alle virkninger har sin årsak” (fysikk) ”Kortest avstand 2 punkt = rett linje (geometri) ”7 + 5 = 12” (aritmetikk)

(U3) → Forsvar viten naturvitenskapen mot empirismens skeptisisme!

Problem: Ikke tale meningsfullt om tingene uavhengig av vår bevissthet → Sikker men ikke objektiv viten?!