Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Vurdering for læring.
Noen utfordringer for skolene
Skole – hjem samarbeid.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Den Norske Skolen i London
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Åskollen skole Drammen
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Regjeringens navn på den nye skolereformen
”Program for digital kompetanse ” og viktigheten av en helhetlig IKT-satsing Sluttkonferanse ”Innsikt2” programkoordinator Marit C. Synnevåg,
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Fagforbundet Vest-Agder
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Utskrift av presentasjonen:

Digital kompetanse - for hvem og hvordan?

Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å bli Og visjonen er klar…….

Digital kompetanse - visjon “Visjonen for programmet er at eit innovativt og kvalitetsorientert utdanningssystem må setje digital kompetanse på dagsordenen. Det inneber at alle lærande må kunne utnytte IKT sikkert, fortruleg og kreativt for å utvikle dei kunnskapane dei treng for å kunne vere fullverdige deltakarar i informasjonssamfunnet.”

Digital kompetanse - basisferdigheter å kunne uttrykke seg muntlig å kunne lese å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne regne å kunne bruke digitale verktøy

Digital kompetanse  IKT-ferdigheter omfatter det å ta i bruk programvare, søke, lokalisere, omforme og kontrollere informasjon fra ulike digitale kilder.  Kritisk og kreativ bruk fordrer også evnen til evaluering, kildekritikk, fortolkning og analyse av digitale sjangre og medieformer.

Digital kompetanse - målgrupper Grunnopplæringen Skoleeiere Universiteter og høgskoler FoU-miljøer som fokuserer på IKT og læring Arbeids- og næringslivet og voksne i og utenfor utdanningssystemet Lokale kompetansesentra på tvers av sektorer

Digital kompetanse - begrunnelse IKT må bli en mer naturlig del av læringsarbeidet IKT-satsingen skal bidra til å motvirke at det oppstår digitale skiller i vårt samfunn

Digital kompetanse - metode Sitat fra UFD – Program for digital kompetanse

Digital kompetanse - kompetanseutvikling Utnytte IKT i alle utdanningsinstitusjoner Lærende nettverk og lærende organisasjoner Utvikle digitalt kompetente lærere og skoleledere – 2008 Lærerutdanningen skal gi studentene nødvendig kompetanse eborgerperspektiv skal nås

Digital kompetanse - arbeidsformer og læringsressurser Læringsplattformer for å sikre effektiv informasjonsflyt og samarbeid Avgangsprøver og eksamen ved hjelp av IKT Produksjon av digitale læringsressurser Vurdering med digitale mapper på alle nivåer Alle læreplaner skal reflektere digital kompetanse

Digital kompetanse - krav til skoleeier Utarbeide forpliktende planer og strategier for bruk av IKT i undervisning og læring Hovedansvar for kompetanseutvikling knyttet til IKT i opplæringen Infrastruktur må være på plass Legge til rette for gjennomføring av eksamen med IKT

Digital kompetanse Behov for helpdesk? Har dere hørt denne?

Digital kompetanse Flesberg skole

Lærernes kompetanse Elevenes kompetanse Foreldrenes kompetanse Læringsplattform Maskintilgang IKT-plan Samarbeid på tvers av alle grupper Digital kompetanse Flesberg skole

Digital kompetanse - lærere –Stadig kursing av lærere i ulike emner og programvare –Obligatorisk deltagelse i LærerIKT –Innføring og opplæring i bruk av læringsplattform –Implementering av kommunal IKT-plan –Hver lærer har fått tildelt egen bærbar pc

Digital kompetanse - elever –Forpliktende IKT-plan –Maskintilgang er 2,3 elever pr. pc –Korte temakurs i ulik programvare –Hver eneste ukeplan krever bruk av IKT i en eller annen form –Internett brukes aktivt –Læringsplattform og innleveringsmapper med arbeidsportefølje og visningsportefølje –Digitale prøver og nye vurderingsformer

Digital kompetanse - foreldre –Foreldre gis tilbud om kurs i bruk av digitale verktøy høst og vår Datamaskin Læringsplattform Tekstbehandling –Foreldre bruker læringsplattform i samarbeid med skolen og i samarbeid med hverandre

Digital kompetanse - læringsplattform elever –Arbeids- og timeplaner –Oppgaver –Fagstoff elevene kan benytte –Diskusjoner –Samskrivingsoppgaver

Digital kompetanse - læringsplattform elever –Prøver og arbeidsoppgaver –Innleveringsmapper og visningsmapper –Oppsummering av arbeidsplanperioden –Kompetanseplan –Utstillingsvindu mot egne foreldre

Digital kompetanse - læringsplattform lærere –Informasjon til elever og foreldre –Mappemetodikk –Vurderingsformer –Læringsmål –Evalueringer – arbeidsplanperiode – elevaktivitet –Elevsamtaler –Konferansetimer

Digital kompetanse - læringsplattform foreldre –Informasjon fra skolen –Informasjon fra foreldre til skole –Samhandling og samarbeid mellom hjem og skole –Samhandling og samarbeid mellom hjemmene –Samhandling på tvers av grupper

Digital kompetanse - læringsplattform konferansetime –Elevarbeider presenteres –Elevaktivitet presenteres –Innsats/mangel på innsats dokumenteres –Faglig og sosial utvikling dokumenteres –Læringsmål og grad av måloppnåelse dokumenteres –Fravær og ordens- og oppførselsmerknader dokumenteres –Foreldre møter forberedt til konferansetimen, da de har hatt innsyn i elevens aktiviteter på forhånd

Digital kompetanse - prosjekter Bussprosjektet – Hvordan fungerer busstilbudet i Numedal? - 9. trinnBussprosjektet Yrker og skolevalg – Yrkesorientering i samarbeid med foreldre og videregående skoler trinnYrker og skolevalg Hjemstedet mitt i tekst og bilder – Lokalhistorie – mellomtrinnet

Digital kompetanse - prosjektarbeid

Digital kompetanse - prosjekter

Digital kompetanse - mapper

Mappestruktur – Fronter – arbeidsmapper

Mappestruktur – Fronter innleveringsmapper

Mappestruktur – Fronter elevarbeider

Mappestruktur – Fronter kommentert elevarbeid

Mappestruktur – Fronter læringsmål

Mappestruktur – Fronter personlig mappe

Digital kompetanse læringsplattform og mappemetodikk Mye arbeid i starten Opplæring av elever og lærere Høy grad av elevaktivitet og læreraktivitet Oversiktlig for elever, lærere og foreldre Læringsmål gir grei sortering av elevarbeider Meget god dokumentasjon og foreldrekontakt Lett å vurdere grad av måloppnåelse