BEVEGELSESGLEDE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Motivasjon.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
UNGDOMMEN OG KROPPSØVINGSFAGET I MODERNE TID
Tvedestrand og Åmli vgs Sam Eyde vgs
Norske museers omdømme
Golf i skolen/SFO Oppstartmøte for Pilotprosjekt Arendal, Asker, Aurskog & Finstadbru, Bærum, Eiker, Gjerdrum, Losby, Molde, Mørk og Norsjø.
Lillehammer 25. September 2012
Øyer ungdomsskole.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Rolighetsmoen barnehage
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Den norske idrettsmodellen
Kartlegging av fysisk aktivitet.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Språk og språklig fordypning
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Ulikheter og variasjoner
Fysisk aktivitet og pust yoga Et nytt prosjekt i DI Gruppen.
Samtale 2.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid:
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
GIL IDRETTSSFO - En investering i framtida -
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til foreldremøte. Glede Fellesskap Helse Ærlighet Fokus på verdier.
Slåtthaug ungdomsskole
Kroppsøving og andre fag ved Hadeland VGS
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Trenings- og Helselære + Grunntrening Idrettsfysiolog Eivind Andersen
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR HVEM 100 ansatte 8 i ledergruppen 2 rådgivere 1 miljøarbeider 1 systemansvarlig 1 vaktmester ER VI? 70.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP, FORDYPNING BARN OG UNGE PRAKSISDAGER HØSTEN 2016.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
Klubben for alle.
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Oslo/Akershus Bandyregion arrangerer Trener 1
Årsmøte HIF 10. mars.
Velkommen til Apalløkka
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Idrettsskolen på Kjenn skole, Lørenskog
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

BEVEGELSESGLEDE

KALNESMODELLEN Øke deltakelsen og fremme gode opplevelser i faget for alle.

Hva trodde vi mest på? « The goodness of fit» (Lerner, 1998) « To have a good time every time» (Säfvenbom, 2002) « The goodness of fit» (Lerner, 1998)

To retninger Bevegelsesglede Idrettsglede

De to perspektivene. Bevegelsesglede Idrettsglede Mer vekt på det erfaringsbaserte Mer variasjon i aktiviteter, lek, «ufarlige aktiviteter». Mindre krav til spesifikk, konkret – definert RIKTIG teknikk, bevegelsesløsning Fokus på deltagelse, innsats, holdninger, aktivitetsnivå – prosess mer enn «sluttkompetanse» instrumentelt fysisk helseperspektiv mikset med generell idrettslig treningslære Fordypning i idretter og fokus på ferdighetsutvikling, forbedring, prestasjon.

Hva valgte elevene? 80% 20 %

Hva viser resultatene. De som før ikke deltok deltar i større grad Elevene melder om høyere trivsel Opplever fysisk aktivitet som mer positivt Mer aktive på fritiden Det kan tyde på at fagets overordnede mål: «… skape den varige lysten til å være i aktivitet» nås i større grad ved en slik tilnærming.

Suksessfaktorer! Parallellegge flere klasser Mer varierte aktiviteter – mindre «emnekurs» Overordnet tema som er beslektet med hverandre Ikke rene «idretter». (badminton, volleyball), men har mer fokus på aktiviteten i et «lekperspektiv». Målet er og «glemme» kravet om prestasjon/utvikling, å sette mer fokus på opplevelsen av glede ved å være i bevegelse. Gi dem erfaringer som utvikler et positivt syn på fysisk aktivitet. Mindre grupper – siden vi er flere lærere – tettere oppfølging – letter å jobbe med færre elever  

Vi viderefører våre erfaringer. Mer opptatt av prosess en sluttresultat Større variasjon (yrkesfaglige klasser) - mer fokus på innsats, gjennomføring, fair play. Større fokus på alternative aktiviteter - enn idrettsaktiviteter. Fjerner todelingen Nedtone ren «tradisjonell» teoriundervisning (treningslære) Fokus på teori knyttet til aktivitet og helse. «Aller viktigst er perspektivet vi presenterer faget/fysisk aktivitet i».