Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

BIOMASSETILGJENGELIGHET
Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Biogass 09 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Leverandørkonferansen 21.mai 2013 Harald Thoresen, prosjektleder
Vi realiserer mulighetene i nord NHO Finnmarks årskonferanse, 8/ Jan-Frode Janson Konsernsjef.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Bellonas Energiforum 19.juni 2009 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
1 Snart kommer vinteren - har vi nok kraft i Midt-Norge på kort sikt? 22. september 2006 Odd Håkon Hoelsæter Konsernsjef, Statnett SF.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Nasjonal transportplan
HOVEDPUNKTER I NKOM RAPPORT
Bærekraftig samfunnsutvikling
Nasjonal transportplan
Biodrivstoff - kommentar
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Utskrift av presentasjonen:

Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid

Harald Thoresen, Seniorrådgiver Samferdsel Utleid / innleid Prosjektleder Innovasjon Norge - tre og samferdsel

NHO Innlandet – en sentral aktør i det samferdselspolitiske arbeidet. 2009/10 Anbefaling til - ”Jernbanestrategi for Innlandet” …. gode resultater på veg

– veg og bane i en nasjonal sammenheng

Persontrafikk viktig – må prioritere der trafikkgrunnlaget er størst Godstransporten krever kapasitet, stabil og punktlig fremføring Tømmer- og flistransporten viktigst for Innlandet

Godstransporten ”transitt” men …. Det må legges bedre til rette for effektive tømmerterminaler og mer virkestransport på jernbane Jernbanestrategi – godstransport

.. behov, ressurser, prioritering Mange banestrekninger Hva er viktigst ? Hva er mulig Lokale interesser / samarbeid ”Kjekt å ha” /”absolutt nødvendig” Tidsperspektivene?... fruktene som henger lavest…

Konklusjonene 0Bygg ut de banene vi har! 1Dovrebanen må prioriteres (flerfunksjonell rolle) Dobbeltsporet på IC-strekningen av Dovrebanen må prioriteres og forseres Kapasiteten for fjerntogene og økt godstransport må sikres ved bygging av lange kryssningsspor I en utbygging fra Oslo og nordover må det prioriteres utbygging av de ”flaskehalser” som på kort sikt muliggjør flere frekvenser og raskere kjøretid. 2Gjøvikbanen og Kongsvingerbanen må moderniseres og bygges ut fra Oslo og utover / oppgradering av materiell. 3Røros- og Solørbanen utvikles for mer tømmertransport, og mulig godstransport

Skognæringen som premissgiver – noen eksempler …. ”Røros- / Solørbanen må elektrifiseres …” (skal konseptvalgutredes …. ) Rehabilitering av Valdresbanen (Eina – Dokka) ? Fokus på terminalene ! Drammen / Lierstranda - et intermodalt knutepunkt i virkestransporten

Hva med fremtiden – hvordan kommer vi videre ? Mulighet for økte rammer - og stort fokus på samferdsel (og jernbane) Kampen om samferdselsmidlene vil fortsatt bli hard! Skognæringen må være en tydelig premissgiver og bidragsyter til det strategiske arbeidet i et overordnet perspektiv. Regioner / landsdel og næringene må stå sammen og ha en tydelig ambisjon! Vi må fortsatt evne å prioritere og være tydelige på hva som er viktigst. Det må bygges gode allianser med tilliggende regioner og landsdelene som representerer gjennomfartsinteressene.

Bærekraftig biodrivstoff til norsk luftfart Biodrivstoff er sertifisert til bruk i sivil luftfart, og en rapport fra Rambøll slår fast at bærekraftig syntetisk biodrivstoff kan produseres i Norge til konkurransedyktige priser innen Hovedkonklusjonen i rapporten er at det er teknisk og økonomisk mulig å tilrettelegge for produksjon av bærekraftig fornybart flydrivstoff i Norge innen basert på biomasse fra norsk skog. Foreløpige analyser tilsier at man også vil kunne produsere til konkurransedyktige priser, men det er da spesielt viktig at man får solgt biproduktene fra produksjonen. Estimatene er gjort på et overordnet nivå, og det vil være behov for mer detaljerte kalkyler basert på et spesifikt anlegg for å analysere lønnsomheten mer nøyaktig. Biodrivstoff ble etter omfattende testing sertifisert til bruk i sivil luftfart i I dag produseres imidlertid slikt drivstoff kun i små kvanta, til høye kostnader. Avinor har derfor, sammen med NHO Luftfart, SAS og Norwegian, fått utarbeidet en omfattende rapport som skal styrke kunnskapsgrunnlaget om mulighetene for å etablere bedriftsøkonomisk lønnsom norsk produksjon av bærekraftig biodrivstoff til luftfart. Innovasjon og økt verdiskaping 1

Store laster (50kN/m2 – punktlast > 700kN) Utbygging / forlengelse av tømmerkai i tre (Eidsnes, Lindås) Innovasjon og økt verdiskaping 1