Juleunders ø kelsen 2009 2009-11-25 Norge Synovate for Nordea.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
Hvordan er den økonomiske situasjonen i dag sammenlignet med for ett år siden? Base: 2012: N= 1000, 2011: N = 1000, 2010: N = 1000, 2009: N = 1001, 2008:
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Bryllupsgaver 2011 Christine Warloe, forbrukerøkonom Nordea
Barnas økonomi 2011 Slik lærer vi barna om økonomi og sparing Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Omdømme Lillehammer: Er noe forandret siden 2008?
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Strindheim Fotball Yngres avdeling Infomøte
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Julehandelen 2012 Christine Warloe, Forbrukerøkonom.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Mai 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juli 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk November 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune rådmannen Rådmann Ola Stene – Budsjett Orientering til formannskapet 1 Formannskapet Status arbeidet med.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Holdninger til helseforsikring
Fremtidig behov for ingeniører – 2017
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Sparebankforeningens årsmøte 2006 Pressekonferanse Oslo Adm
Bedriftsundersøkelsen næringslivets egne forventninger
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
NAVs bedriftsundersøkelse
Utskrift av presentasjonen:

Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea

2 Om undersøkelsen Synovate har gjennomført en web-basert undersøkelse for Nordea i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Det er benyttet et representativt web-panel i hvert av landene. Undersøkelsen ble gjennomført mellom 30/10 – 8/ I Norge ble det gjennomført 1047 intervjuer i aldersgruppen år. Størrelsen på denne aldersgruppen er 3,2 milliner. Tallene er ikke inflasjonsjustert. Underliggende inflasjon per oktober 2009 var på 2,1%. Nordeas kontakt for undersøkelsen i Norge: – Christine Warloe, forbrukerøkonom

3 Julehandelen 2009 – Oppsummering og konklusjoner Overordnet sier nordmenn at de tror de vil bruke mer på årets julehandel sammenlignet med i fjor. Men når vi ser på de faktiske beløpene man oppgir så viser de imidlertid en tilbakegang. Dette kan sees på som en indikasjon på at nordmenn usikre på økonomien og vil vise noe forsiktighet. Vi kan nok ikke forvente de store vekstprosentene som vi så i årene før kriseåret Den viktigste grunnen til at folk vil bruke mindre er at man har bestemt seg for å kjøpe gaver til færre og/eller kjøpe rimeligere gaver. Det er de yngre (16-25 år og år) som sørger for lettere handleposer i år. De kutter med hhv -14% og -7% når vi tar hensyn til inflasjon. Tall fra NAV viser at ledigheten er størst blant den yngre delen av befolkningen. Det er de som er blitt hardest rammet når bedriftene har strammet inn i kjølvannet av finanskrisen. Nordmenn ønsker også å redusere på det øvrige innkjøpet som hører julen med, slik som julemat, pynt og klær. I snitt skal vi bruke kroner på dette, en reduksjon på - 5% sammenlignet med 2008 (inkl inflasjon). Blir lavpriskjedene den store vinneren av årets julehandel?

4 Source: Synovate Yngre aldersgrupper bidrar til en reduksjon i årets julegavebudsjett på landsbasis. Hvor mye tror du at du vil bruke på julegaver i år? (Gjennomsnittsbeløp per person i 2007, 2008 og 2009) Base: Alle i hver gruppe Ip er for 2009

5 Source: Synovate Vestlandet har det høyeste gavebudsjettet. Møre og Romsdal/Trøndelag har den største tilbakegangen. Hvor mye tror du at du vil bruke på julegaver i år? (Gjennomsnittsbeløp per person i 2007, 2008 og 2009) NB – Lav base Base: Alle i hver gruppe Ip er for 2009

6 Årsak til å redusere julegavebudsjettet fordeler seg likt mellom lavere inntekt og høyere utgifter. Source: SynovateBase: Buy less this year (175 ip) Hva er grunnen til at du vil bruke mindre på julegaver i år? (flere svaralternativer mulig)

7 Hva koster julen utover julegaver? Hvor mye ekstra tror du at du vil bruke på julen utover julegavene, for eksempel til julemat, julepynt, klær og arrangementer? Beløpet skal ikke inkludere reiser (Gjennomsnittsbeløp per person)

8 Budsjettet for øvrig julehandel (mat, pynt, klær o.l) er også redusert som følge av at de yngre kutter. Source: Synovate Hvor mye ekstra tror du at du vil bruke på julen utover julegavene, for eksempel til julemat, julepynt, klær og arrangementer? (Gjennomsnittsbeløp per person) Base: Alle i hver gruppe Ip er for 2009

9 Source: Synovate Nord-Norge bruker mest på øvrig julehandel, men er også de som skal redusere mest i forhold til i fjor. Hvor mye ekstra tror du at du vil bruke på julen utover julegavene, for eksempel til julemat, julepynt, klær og arrangementer? (Gjennomsnittsbeløp per person) Base: Alle i hver gruppe Ip er for 2009 NB – Lav base

10 Totalbudsjettet for julen er redusert med 4 prosent sammenlignet med Total 2009 Total 2008 Differanse Total 2007 Differanse Julegaver4 536 kr4 721 kr- 4%4 847 kr- 3% Øvrig julehandel3 609 kr3 727 kr - 3%4 069 kr- 8% Total8 145 kr8 448 kr- 4%8 916 kr- 5% Estimerte totalkostnader for både julegaver og øvrig julehandel Source: SynovateBase: All