Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
SYKEPLEIERUTDANNING Studielengde: 3 år Studiepoeng: 180
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Utvikling av digitale læremidler LAVA-LU prosjektet høst98- vår 99.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Miljø for Masteroppgaven?
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03

Mål Studiets overordnede mål er at studentene skal kvalifisere seg til å lede arbeid med å etablere nettbaserte læringsmiljøer innenfor skole og opplæring, forvaltning, organisasjoner og næringslivet. Studentene skal tilegne seg tilstrekkelige kunnskaper og ferdigheter til å kunne mestre et fagspesifikt repertoar av IKT-verktøy og til å kunne utvikle, etablere og lede nettbaserte læringsmiljøer.

Mastergradsoppgave Valgemne Teknisk emneVitenskaps- teori og forskn.met. Teknisk emneProsjekt- ledelse og økonomi Pedagogisk emne Obligatorisk grunnkurs Pedagogisk emne Obligatorisk grunnkurs YrkesrettetForskningsrettet

Stikkord, nisje Fleksibilitet –moduler, samarbeid, nettbasert fjernundervisning Kvalitet –veileder, studiestyre, arbeidskrav Teknologi –internett, samarbeidsteknologi

Obligatorisk grunnkurs Teknologirelatert læringsteori Læringsteknologisk historie Nettbasert læring: e-læring, m-læring, CSCL Fjernundervisningspedagogikk Opphavsrett

Læring i et IKT-miljø Jenter og IT i skole og samfunn Systematisk evaluering av elektroniske læremidler og nettbaserte læringsmiljøer Fjernundervisningspedagogikk Brukertilpasning og tilpasset opplæring Samarbeidslæring over nett, CSL, CSdCL Flerkulturelt arbeid med IKT Internasjonale pedagogiske samarbeids-prosjekter Barn og internett Veiledningspedagogikk over avstand

Tekniske emner Programmering Digitale bilder og visuell kommunikasjon Formidling, design og utviklingsarbeid i digitale medier Operativsystemer og UNIX Datamodellering og system-utvikling System- og nettverksadministrasjon Datasikkerhet Vevpublisering og informasjonsarkitektur Bruk av multimediaverktøy

Masteroppgave 10 eller 15 vekttall Inklusive eller eksklusive vitenskapsteori og forskningsmetode Profesjonsorientert eller ”doktor i magen”

Krav Nettbaserte studier Delta i debattforum Lage og prøve teknisk/pedagogisk produkt Etablere eget nettsted Kjenne programvare innen egen profesjon Studere på engelsk

Samarbeid på HiO LU –Administrativ og faglig ledelse Andre avdelinger –Moduler, deltakelse i styre Andre institusjoner –Utveksling av moduler

UtviklingRegistreringLeveringEksamineringAkkreditering Lokal registrering 10% Sentral registrering 10% Utvikling/ vedlikehold 30% Undervisning & veiledning 30% Lokal veiledning 2% Utvikling /eksaminering 14% Lokal eksaminering 2% Utstede vitnemål 2% Studentens verdikjede

Vestfol d College Samarbeid mellom flere institusjoner The Co- operation Network Østfold College Oslo Colleg e NKI Bodø College Buskeru d College ? S S S S S S