Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03
Mål Studiets overordnede mål er at studentene skal kvalifisere seg til å lede arbeid med å etablere nettbaserte læringsmiljøer innenfor skole og opplæring, forvaltning, organisasjoner og næringslivet. Studentene skal tilegne seg tilstrekkelige kunnskaper og ferdigheter til å kunne mestre et fagspesifikt repertoar av IKT-verktøy og til å kunne utvikle, etablere og lede nettbaserte læringsmiljøer.
Mastergradsoppgave Valgemne Teknisk emneVitenskaps- teori og forskn.met. Teknisk emneProsjekt- ledelse og økonomi Pedagogisk emne Obligatorisk grunnkurs Pedagogisk emne Obligatorisk grunnkurs YrkesrettetForskningsrettet
Stikkord, nisje Fleksibilitet –moduler, samarbeid, nettbasert fjernundervisning Kvalitet –veileder, studiestyre, arbeidskrav Teknologi –internett, samarbeidsteknologi
Obligatorisk grunnkurs Teknologirelatert læringsteori Læringsteknologisk historie Nettbasert læring: e-læring, m-læring, CSCL Fjernundervisningspedagogikk Opphavsrett
Læring i et IKT-miljø Jenter og IT i skole og samfunn Systematisk evaluering av elektroniske læremidler og nettbaserte læringsmiljøer Fjernundervisningspedagogikk Brukertilpasning og tilpasset opplæring Samarbeidslæring over nett, CSL, CSdCL Flerkulturelt arbeid med IKT Internasjonale pedagogiske samarbeids-prosjekter Barn og internett Veiledningspedagogikk over avstand
Tekniske emner Programmering Digitale bilder og visuell kommunikasjon Formidling, design og utviklingsarbeid i digitale medier Operativsystemer og UNIX Datamodellering og system-utvikling System- og nettverksadministrasjon Datasikkerhet Vevpublisering og informasjonsarkitektur Bruk av multimediaverktøy
Masteroppgave 10 eller 15 vekttall Inklusive eller eksklusive vitenskapsteori og forskningsmetode Profesjonsorientert eller ”doktor i magen”
Krav Nettbaserte studier Delta i debattforum Lage og prøve teknisk/pedagogisk produkt Etablere eget nettsted Kjenne programvare innen egen profesjon Studere på engelsk
Samarbeid på HiO LU –Administrativ og faglig ledelse Andre avdelinger –Moduler, deltakelse i styre Andre institusjoner –Utveksling av moduler
UtviklingRegistreringLeveringEksamineringAkkreditering Lokal registrering 10% Sentral registrering 10% Utvikling/ vedlikehold 30% Undervisning & veiledning 30% Lokal veiledning 2% Utvikling /eksaminering 14% Lokal eksaminering 2% Utstede vitnemål 2% Studentens verdikjede
Vestfol d College Samarbeid mellom flere institusjoner The Co- operation Network Østfold College Oslo Colleg e NKI Bodø College Buskeru d College ? S S S S S S