Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Personalseminaret LU 2000: Lærerutdanning 2005, Johannesen og Øgrim Tre framtidsbilder Det er lærer jeg vil bli! Lærerutdanninga er et springbrett til næringslivet På lærerutdanninga blir jeg tatt på alvor
Personalseminaret LU 2000: Lærerutdanning 2005, Johannesen og Øgrim Det er lærer jeg vil bli ! Helhetlig lærerutdanning Vekt på pedagogikk Sosialisering til læreryrket Arbeidsformer i skolen Informasjonssøk og -behandling
Personalseminaret LU 2000: Lærerutdanning 2005, Johannesen og Øgrim Det er lærer jeg vil bli ! Fra fag- og timeplan-organisering til tema- og prosjekt-organisering
Teknologi Multimedia Utbredelse: alle har små, lette maskiner Utstyr på skolen: input/output
Personalseminaret LU 2000: Lærerutdanning 2005, Johannesen og Øgrim For hvem ? Den som vil bli lærer, som er opptatt av skolen og ikke bare fagene Søkende, arbeidssom Mest for de skoleflinke? elev student lærer
Personalseminaret LU 2000: Lærerutdanning 2005, Johannesen og Øgrim Lærerutdanninga er et springbrett til næringslivet Tilhørighet i Oslo - student i verden Faglighet - ikke bare lærerutdanning Konkurrerer på styrke i fagområder - knutepunkt
Lærerutdanninga er et springbrett til næringslivet Fleksibelt, nettbasert Kan bruke 8 år på utdanningen for eksempel! Sosialisering, skikkethet og praksis!
Teknologi: studentadministrasjon og kommunikasjon POLS Planlegging og Oppmelding til Læring og Studier STEV System for Tilgjengelighet, Elektronisk og Valgfritt PULS Pedagogisk evne til Undervisning og Læring for Studenter
Nett- skolen HiBo HiO NKI HiVe HiØ HiBu ? S S S S S S Valfagsnettverket i IT for lærere
Personalseminaret LU 2000: Lærerutdanning 2005, Johannesen og Øgrim For hvem ? Individualisten Den samvittighetsfulle, dobbeltarbeidende Søkekompetanse og kildekritikk er sentralt student
Personalseminaret LU 2000: Lærerutdanning 2005, Johannesen og Øgrim På lærerutdanninga blir jeg tatt på alvor Flerkulturell virkelighet Hvem har kunnskap? Studentenes erfaring som elever
Personalseminaret LU 2000: Lærerutdanning 2005, Johannesen og Øgrim På lærerutdanninga blir jeg tatt på alvor Tospråklige klasser Differensiert studieplan Kontaktskoler i utlandet Aktivt valg av studentassistenter
Teknologi Nett Internasjonal shopping Oversettelser Hjemmeteknologi
For hvem ? Særbehandling? Den utenlandske studenten studentselvbevisst student
Diskusjonstemaer Fageksperter eller lærerutdannere Stedbunden eller fjernundervisning Enhetlig eller mangfoldig lærerutdanning Lærer- og studentrollen Spesielle behov - problem eller ressurs