Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Advertisements

2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Student i ”moden” alder
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Elin Brenna, bioingeniør Blodbanken i Oslo
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Foto: Geir Karlsen Samarbeid Hadsel og Steinkjer fagskole Nettstøttet tilbud innen elkraft.
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Kartlegging av mobilitet
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen & Leikny Øgrim HiO, Avdeling for lærerutdanning

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Hva er Samarbeidsnettverket IT for lærere? Et internettbasert nettverk som tilbyr fagemner innen IT for lærere som elektronisk fjernundervisning. Det organisatoriske samarbeidet bygger på en flat struktur hvor hver institusjon er en likeverdig part som kan tilby og kjøpe fag i nettverket.

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Samarbeidspartnere –Høgskolen i Oslo, allmennlærerutdanningen –NKI Fjernundervisningen (Nettskolen) –Høgskolen i Bodø, lærerutdanningen –Høgskolen i Buskerud –Høgskolen i Vestfold –Høgskolen i Østfold –Høgskolen i Hedmark

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Byggeklosser i Samarbeidsnettverket  Flere tilbud - høyere kvalitet  Stykkpris-finansiering  Konsentrasjon av faglige ressurser  Elektronisk fjernundervisning som leveranseform

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 “Flere tilbud - høyere kvalitet” Sam- arbeids- nettverke t HiBo HiO NKI HiVe HiØ HiBu ? S S S S S S

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Om organisatorisk samarbeid Bates (2000) presenterer tre ulike samarbeidsformer for utvikling og gjennomføring av elektronisk fjernundervisning: –Franchise –Utveksling av kurs og vekttall –Samarbeid om utvikling og levering

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 ”Utveksling av kurs og vekttall” Fordeler med denne samarbeidsmodellen –Eiendomsretten forblir der kurset er utviklet –Nærhet mellom fagmiljø og studiematerialet –Gir godt grunnlag for videreutvikling

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Økonomisk samarbeid Standardkostnader for hver student er brutt ned til –Faglige kostnader: utvikling, leveranse og eksamen (75 %) –Administrative kostnader: opptak, kurslister, eksamen, vitnemål (25 %)

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 “Stykkpris-finansiering” DevelopmentRegistrationDeliveryExaminationAccreditation Local registration 10% Central regi- stration 10% Development /maintenance 30% Teaching & tutoring 30% Local tutoring 2% Development /examination 14% Local examination 2% Certificate 2%

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Økonomisk oppgjør 99-00

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 ”Konsentrasjon av faglige ressurser” Samarbeid gjør at hver institusjon kan spesialisere seg og dermed styrke den faglige fordypning Den økonomiske modellen stimulerer til at videreutvikling skjer i fagmiljøet

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 “Elektronisk fjernundervisning som leveranseform” Skalerbart og derfor mer lønnsomt Kan gi tilbud til studenter ut over egen studentmasse Studentene får egen erfaring i elektronisk fjernundervisning (ref. handlingsplanen) Institusjonen får erfaring med elektronisk fjernundervisning

Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Hva har vi erfart? Teknologibasert fjern-undervisning forbedrer den tradisjonelle nærundervisningen Samarbeidet gjør at vi kan opprettholde et rikt tilbud av valgfag Hver institusjon har mulighet til faglig fordypning Samarbeidsmodellen stimulerer til at kursene kontinuerlig videreutvikles

Norgesnett-tanken i miniatyr? Vil du være med så heng på