BRUKER SPØR BRUKER DEN ISLANDSKE VERSJONEN “ NOTANDI SPYR NOTANDA ” Elín Ebba Ásmundsdóttir, OT MSc
BRUKER SPØR BRUKER - ISLAND 1999 Nordisk kongress Dagfinn/Jan-Arve 2004 Student nyskapning En av de fire beste 2006 Sosialminister Uttekt av 8 hjem 2 dagers seminar Brukererfaring Brukerkunnskap
BILDER FRA AVISENE
MOTIVASJON Forandre systemet Forandre holdninger Takle fordommer med positive innslag Brukersperspetivet i forgrunn Empowerment
STRUKTUR Vanlig arbeidsplass Fagfolk og brukere likestilte Bruker / leder Syv i arbeid Veiledning Faglig støtte
FINANSIERING 2004 : kr. Nyskapningfond + helsedirektoret 2006 : Sosial- departementet kr. i 2 år
RESULTATER For mye medikamenter Liten innflytelse på behandligen Manglene relasjoner Lite aktivitet for kropp og sjel Lite informasjon Lite valg Familie og venner utstøtte Liten oppfølging Bra steder - ikke sa bra Institusjoner i hjemmet
HVAD HAR SKJEDD Kvalitetskomiteen på sykehuset intresert Brukerstilling på sykehuset Bedre opplysninger Diskusjon om alternativer Holdningsendring hos fagfolk, familier, brukere og politikere Ny arbeidsplass Nye oppgaver Flere aktive Mere energi Har gitt håp
EFFEKT Skiftende meninger Fagfolk spør hvorfor komunikasjon har blitt satt i forgrunnen De som deltok er aktive Nyskapning i helsetjeneste Krav om alternativer Fagfolk har blitt aktivister
FREMTIDSVISJONER Skape verdier i samfunnet Skape flere arbeidsmuligheter Påvirke politikere Samarbeide videre Brukersyn likestillt
FREMTIDSKRAV Hvis ingen brukerevaluering innen psykisk helsevesen : ingen bevilgninger Brukere ansatt Brukere involvert i avgjørelser Krav om samarbeid på alle områder
FLERE BILDER