BRUKER SPØR BRUKER DEN ISLANDSKE VERSJONEN “ NOTANDI SPYR NOTANDA ” Elín Ebba Ásmundsdóttir, OT MSc.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Brukermedvirkning satt i system
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Samhandling.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Seniorgamer – spill for eldre Aktivitet, kommunikasjon og glede Drammen, Beate Magerholm og Lena Hillestad.
Normer, verdier og holdninger
Björk Thorarinsdóttir
Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Mestring og forebygging av depresjon
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Mestring.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Aktivitet på Mestringssenteret
Etikk og brukermedvirkning
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
eksempel problemstilling
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Velkommen til et nytt skoleår!
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Psykiatrialliansen 10 år.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvordan møte pårørendes behov?
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Evaluering av HMS-konferansen 2015
Ressursfokus vs mangelfokus
KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL
Skole- hjem samarbeid.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
Samtidig som akademisk skriveuke på UV 8.april
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

BRUKER SPØR BRUKER DEN ISLANDSKE VERSJONEN “ NOTANDI SPYR NOTANDA ” Elín Ebba Ásmundsdóttir, OT MSc

BRUKER SPØR BRUKER - ISLAND  1999 Nordisk kongress  Dagfinn/Jan-Arve  2004 Student nyskapning  En av de fire beste  2006 Sosialminister Uttekt av 8 hjem 2 dagers seminar Brukererfaring Brukerkunnskap

BILDER FRA AVISENE

MOTIVASJON  Forandre systemet  Forandre holdninger  Takle fordommer med positive innslag  Brukersperspetivet i forgrunn  Empowerment

STRUKTUR  Vanlig arbeidsplass  Fagfolk og brukere likestilte  Bruker / leder  Syv i arbeid  Veiledning  Faglig støtte

FINANSIERING  2004 : kr. Nyskapningfond + helsedirektoret  2006 : Sosial- departementet kr. i 2 år

RESULTATER  For mye medikamenter  Liten innflytelse på behandligen  Manglene relasjoner  Lite aktivitet for kropp og sjel  Lite informasjon  Lite valg  Familie og venner utstøtte  Liten oppfølging  Bra steder - ikke sa bra  Institusjoner i hjemmet

HVAD HAR SKJEDD  Kvalitetskomiteen på sykehuset intresert  Brukerstilling på sykehuset  Bedre opplysninger  Diskusjon om alternativer  Holdningsendring hos fagfolk, familier, brukere og politikere  Ny arbeidsplass  Nye oppgaver  Flere aktive  Mere energi  Har gitt håp

EFFEKT  Skiftende meninger  Fagfolk spør hvorfor komunikasjon har blitt satt i forgrunnen  De som deltok er aktive  Nyskapning i helsetjeneste  Krav om alternativer  Fagfolk har blitt aktivister

FREMTIDSVISJONER  Skape verdier i samfunnet  Skape flere arbeidsmuligheter  Påvirke politikere  Samarbeide videre  Brukersyn likestillt

FREMTIDSKRAV  Hvis ingen brukerevaluering innen psykisk helsevesen : ingen bevilgninger  Brukere ansatt  Brukere involvert i avgjørelser  Krav om samarbeid på alle områder

FLERE BILDER