Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø
Kompetansereformen ”Et menneske som ikke fungerer godt på den arenaen, fungerer ofte heller ikke så godt på de andre. Derfor må kompetanse og kompetanseutvikling ses i relasjon til hele mennesket og ikke bare deler av den” Sitert fra reformens 5. kapittel.
Betydningen av vårt arbeid i et samfunnsperspektiv Studievirksomheten bidrar bl.a. til : å rekruttere barn og ungdom til et aktivt friluftsliv øke folks bevissthet i naturbruk øke folks miljøbevissthet og få innsikt i miljøspørsmål sikre allmennhetens interesser i forhold til natur- og friluftsliv demokratiopplæring å drive helseforebyggende aktiviteter å gi folk en meningsfylt hverdag
Utdrag fra kap. 1: ”Voksnes opplæringsbehov spenner vidt. Tilbudene må derfor være varierte og tilgjengelige dersom en skal nå målet om å trekke alle voksne med i livslang læring. I denne sammenheng er det brede engasjement i arbeidsliv, utdanningssystem, organisasjoner og nærmiljø en helt sentral verdi å bygge på og føre videre i en helhetlig reform” Kompetansereformen
To støtteordninger Formalkompetanse- givende opplæring Støtte til alle aktører som driver denne form for opplæring. Studieforbund konkurrerer med offentlig utdanningsinstitusjoner om potten Formal- kompetanse Kompetansegivende kurs innen grunn-, vidregående- og høyere utdanning Real- kompetanse Kompetanse ervervet i jobb, på fritid, etterutdanning Realkompetansegivende opplæring Særskilt tilskudd til Studieforbund slik vi har i dag.
Ulike modeller til ny tilskuddsordning A. Tilskudd fordeles som en ramme til sentralleddet i organisasjonen på grunnlag av organisasjonens egenart og formål B. Tilskudd fordeles som en ramme via sentralleddet i organisasjonen på grunnlag av rapportert gjennomført aktivitet (ligner den vi har i dag) C. Tilskudd fordeles lokal fra kommunene til de lokal organisasjoner D. Tilskudd fordeles til sentralleddet i organisasjonen med en del på grunnlag av formål, og en del på grunnlag av aktivitet ( a og b) E. Tilskudd fordeles direkte til deltakere ved gjennomført aktivitet.
Hovedutfordringer Finne egnet tilskuddsordning eller jobbe for den vi har Få departementet til å se vår betydning Tilpasse oss ny tilskuddsordning Hva vil vi med studieforbundet?