Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Kvalifiserende moduler i fagskolen
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Fagskoler i Extens Elin Bjertnes
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
9 februar, 2004 Hensikt I: Teste anvendbarheten av prosedyrer og koder i NCMP for å beskrive det faglige innholdet i medisinsk diagnostikk og behandling.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
1 Årskonferansen for RFF 2009 Revidering av planverket for teknisk fagskoleutdanning Ivar Lien.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Møte med referansegruppen for petroleum
FAGSKOLEUTDANNING.
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
LUB og nasjonale planer
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Videre utdanning? Mange muligheter…….. Terningen Arena 2015.
Vårrengjøring med Fabrikam
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Faglig ledelse, hva er det?
Kvalifikasjonsrammeverket
Kompetanse for framtiden
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Oppdrag fra KD og mandat for
Gjennomgang av forslag til
Tone Milde Seniorrådgiver
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Navn på arrangementet Arrangementsdato Tidspunkt for arrangement
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Revidert nasjonal plan, generell del

Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).

Kapittel 1 Titler er tatt ut og erstattet av navnet på sluttdokumentasjonen. (Dette er litt taktisk for å få på plass den engelske varianten som en håper å få innarbeidet.) Muligheten for å gå videre på en Bachelor er erstattet av en mer generell tekst. Opplæringsplaner er blitt til utdanningsplaner. 4 gamle «deskriptorer» er erstattet med 3 nye (EQF) Opptakskrav mer i tråd med NOKUTs forventninger. Vurdering av realkompetanse tatt med.

Kapittel 2 Åpner for hele omfangsspekteret 30 – 120 fagskolepoeng. Planstrukturmatrisen omarbeidet og slanket noe. Gjeldende termer er innført og gamle tatt ut.

Kapittel 3 Arbeidsformer er nå mindre detaljert men supplert med læringsformer. Mappemetodikk har fått eget avsnitt på utsiden av Vurdering.

Kapittel 4 Noe endret tekst. Ny: Gjennomføring av vurderingsprosessen. Vurdering av hovedprosjekt noe omarbeidet tekst. Karakterbeskrivelsene nå like UH-sektoren. Minimum 2 uttrekkseksamener redusert til minimum 1.

Kapittel 5 Punkt om fagkoder er fjernet og koder omtales under kapittel 6 om dokumentasjon.

Kapittel 6 Dokumentasjon tilpasset med tanke på «grad». Kompetansebevis heter nå karakterutskrift.

Gamle kapittel 7 og 8 fjernet Omhandler fagkoder og alternativt løp.

Nytt kapittel 7 Regler for eksamensgjennomføring er omarbeidet noe.

Kapittel 8 Nytt kapittel som gir en kort innføring i maritim fagretnings krav og oppbygning.

Kapittel 9 Nytt kapittel som utdyper fagskolelovens omfangsbegrensinger. Spesielt aktuelt i forbindelse med kvalifikasjonskrav som for eksempel EKOM.

Kapittel 10 Nytt kapittel som omtaler fagskolen og kvalifikasjonsrammeverket.

Kapittel 11 Nytt kapittel som definerer begreper som er sentrale i fagskolen.