Barnesamtalen i barnevernet Styrket barneperspektiv på barnevernsarbeid En dialogisk samtalemetode med barn Anne-Lill Nilsen seniorrådgiver RVTS Sør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra prøving og feiling til
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Selvfølelse vs selvtillit
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Samtale med barn Handlingskompetanse i arbeidet med tvangsekteskap og kjønnslemlestelse 26 og 27 oktober 2011 Høgskolelektor Greta Sviggum.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
Tilpasset opplæring AU 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Dialektisk relasjonsteori
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
RNNS – fase 7 kvalitativ del Feltarbeid/datainnsamling på to innretninger med utgangspunkt i brønnserviceselskaper Tema : Hvordan grensesnitt mellom operatør/entreprenør/hovedbedrift(reder)
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Universitetsturne 2013 i Nordland
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kvalitet og brukermedvirkning
Ped-6324 Utdannings- og yrkesveiledning. 18. april 2013 Det indre læringsdrivet Det indre læringsdrivet Universitetet i Tromsø, Rådgiverforum Troms.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Åse Langballe, forsker, dr.polit, NKVTS
HelART i Ulåsen barnehage
Introduksjon Kursholderkurs del 2 1. Formål EDAG innføring ønsker å gi kursholdere dypere innsikt i temaer som oppleves som kompliserte hos opplysningspliktige.
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
Lek og Læring i barnehagen
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Drop-In metoden i skolen
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Barnesamtalen i spesialpedagogisk praksis
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
1 Den vanskelige samtalen Erfaringer fra implementering av samtalemetodikk i norsk barnevern Hindsgavl, 21.september 2015 Åse Langballe Forsker II, dr.polit,
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Nerdrumshagen Barnehage
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Helsesøsterkongressen 2017
Alta.
Venner & valg Avslutning.
1 Kommunikasjon.
Erfaringer fra Norge Uddannelse af dommeravhørere sekvensielle avhør
Den vanskelige samtalen
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Voldsforebyggende opplæring
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Barnesamtalen i barnevernet Styrket barneperspektiv på barnevernsarbeid En dialogisk samtalemetode med barn Anne-Lill Nilsen seniorrådgiver RVTS Sør www.rvts.no Kari Trøften Gamst & Åse Langballe metodutviklere

Program 22.nov 2013 Hvorfor skal vi snakke med barna ? - Barns rett til å bli hørt - barneperspektivet / synet på barnet Hvordan skal vi snakke med barna ? Innføring i - teoretisk grunnlag for Den dialogiske samtalemetoden - Den Dialogiske Samtalemetoden (DCM), illustrert ved undervisningsfilmen «Se min kjole»

Teoretisk innhold Barneperspektivet i barnevernet Dialogisk kommunikasjonsteoretisk forståelse Dialogical Communication Method (DCM)

Oversikt opplæring i DCM Innsats Felles plenumsundrevisning Kommunikasjonstrening/rollespill (videoopptak) Motta veiledning (Skriftlig vurdering med utviklingsmål på baseline og siste samtale, og direkte veiledning under 2 barnesamtale) Gjennomføre til sammen 3 barnesamtaler Gruppearbeid internt på kontoret Egenanalyse Litteratur studier og egentrening Evaluering

Voksnes kommunikasjonskompetanse Det påvises en klar sammenheng mellom den voksnes kommunikasjonskompetanse og barnets motivasjon og evne til å fortelle Profesjonelle barnesamtaler forutsetter at du behersker en kommunikasjonstilnærming som både får barnet til å huske og ville fortelle hva det har opplevd Kvaliteten på relasjonen mellom voksen og barnet, påvirker barnets forutsetninger til å formidle seg

Barn forteller ikke lett om stressfylte opplevelser Forskning viser relativt entydig at barn ikke forteller lett om opplevelser av mer eller mindre stressfylt og traumatisk karakter, og at en slik fortelling relateres til grad av forståelse og tillit til den voksne. Barn utsatt for psykososiale problemer og traumatisk stress trenger støtte til å motiveres, finne en hensikt og trygghet til å fortelle om selvopplevde og sensitive hendelser

Læringsbetingelser for praksisendring Internasjonale studier viser hvor vanskelig det er å tilegne seg kommunikasjonsferdigheter for profesjonelle samtaler med barn Spesifikke teknikker kan læres ganske raskt, mens holdninger, innlevelse, fleksibilitet, innstilling og forståelse er vanskeligere å tilegne seg Gode opplæringsmetoder vektlegger detaljerte begrunnede manualer, praktisk trening og veiledning både under og etter oppæringen

Barns rett til å bli hørt Barns egne menneskerettigheter FNs barnekonvensjon (1989) art. 12 Partene skal garantere at et barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, retten til fritt å gi utrykk for disse synspunkter i alle forhold som vedrører barnet, og gi barnet synspunkter behørig vekt i samsvar med dets alder og modenhet. For disse formål skal barnet særlig gis anledning til å bli hørt i enhver rettslig og administrativ saksbehandling som angår barnet, enten direkte eller ved en representant eller et egnet myndighetsorgan og på en måte som samsvarer med vedkommende lands saksbehandlinger

Barnevernloven Barnevernloven §6-3 uttalerett: Barn som er fylt 7 år og yngre barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal informeres og høres i saker som angår dem. Det skal legges vekt på barnets oppfatninger. Barnets mening skal være ett av flere momenter som inngår i en helhetsvurdering av hva som er til barnets beste. Barns rett – voksnes plikt

Barneperspektivet Tiller (1989-1991) Med barneperspektivet tenker jeg først og fremst helt konkret på hvordan verden ser ut for barnet; hva barnet selv ser, erfarer og kjenner som sin virkelighet Det er områder som vi kan gå ut fra som helt sikkert at ingen vet bedre enn barnet selv. Det er alt vi kan benevne som barnets «indre liv», hva barnet føler,tenker, drømmer, håper og mener Slik er barnet ekspert på sin egen opplevelse

Barneperspektiv i praksis Anne-Lill Nilsen Å gyldiggjøre barnets opplevelse av sin historie, som dokumentasjon for avgjørelser i barnets liv At jeg er barnets talsperson for å gyldiggjøre historien slik at den gir mening for barnet og får betydning i hverdagen – dette medfører barnets rettigheter og rettsikkerhet i forhold til; beskyttelse, omsorg og god utvikling Mine muligheter – mitt ansvar – min plikt Barnevernloven – barneloven - straffeloven

Medvirker barnet i praksis? Bifigur i egen sak Informasjon innhentes ofte fra andre enn barnet

Snakk med din kursnabo: Hvordan praktiseres samtaler med barn i din arbeidshverdag eller på din arbeidsplass ? Hvilken betydning har barnets opplevelse for tiltak ?

Teoretisk grunnlag for DCM Relasjonelt syn på barns utvikling Tilknytningsperspektiv på barns utvikling Dialogisk kommunikasjonsteoretisk forståelse Dialektisk relasjonskompetanse Traumeforståelse Kognitiv utviklingspsykologi - barns minne og minneprosesser

Hva er Barnesamtalen ? Kommunikasjonsprinsipper satt i system - å bli systematisk på en naturlig måte Målrettet samtale Væremåte og holdninger, evne til mentalisering Strukturert, spesifikk og konkret, men også åpen og fleksibel

Barnesamtalens mål At barnet utrykker seg mest mulig i fri fortellende form

Hva er fri fortelling ? Når barn formidler seg med flere setninger eller ytringer etter hverandre Den voksne lytter aktivt « og når jeg kom hjem så var jeg jo redd… mamma sa jeg ikke skulle være redd for hun passer jo på «

Fri fortelling oppstår utfra tre ulike mønstre: «trakten» Barnet forteller uoppfordret og spontant På åpent og oppfordrende initiativ fra den voksne forteller barnet fritt, og utvider sin fortelling På direkte spørsmål svarer barnet fritt, men ikke ekspanderende. Dialogen har et spørsmål – svar format

Hvorfor er fri fortelling viktig ? Barnet danner egne ledetråder som letter minneprosessen Motivasjonen for videre formidling øker Har høyere troverdighet enn svar fra direkte spørsmål

Når bruker vi DCM ? Profesjonelle barnesamtaler Profesjonelle voksensamtaler

Ulike samtalesituasjoner Samtaler i undersøkelsesfasen Oppfølgingssamtaler Akutte samtaler Informasjonsgivende samtaler Avdekkende samtaler

Barnesamtalens hovedområder Væremåte – hvem er jeg i møte med disse barna Fysiske ramme betingelser Kommunikasjonsprinsipper - fremmende og hemmende kommunikasjon - nonverbal kommunikasjon Spesifikk faseoppbygging Tematisk organisering og utforsking

Væremåte gjenspeiler holdninger Gjennom den voksnes væremåte skal barnet oppleve en voksen som viser respekt, ærlighet, ivaretakelse og ansvar

Å ville den andre/barnet vel Væremåte Engasjert Interessert Empatisk Kongruent Å ville den andre/barnet vel

Fysiske rammebetingelser Rommets innredning/plassering Hjelpemidler Avledning av uro Hvem er tilstede i rommet Båndopptager Sted for den som følger barnet mens samtalen pågår

Innredning

Kommunikasjonsprinsipper Fremmende kommunikasjon Hemmende kommunikasjon Nonverbal kommunikasjon

Fremmende Hemmende Åpne formuleringer Lukkede formuleringer A: Imperativ form B: Deskriptive spørsmål Lukkede formuleringer A: Ja/nei – spørsmål B: Årsaksorientert form C: Vid og genrell form

Fremmende V: Fortell meg hva som skjedde da mamma og pappa kranglet i går! B: Mamma sa at hun ikke ville at pappa skulle være hjemme da han var full V: Mmm B: Men pappa ville ikke gå V: Hva skjer når pappa ikke vil gå? B: Pappa roper og kaller mamma stygge ord, og jeg er redd for at pappa skal slå mamma

Fremmende Hemmende Ikke ledende Ledende A: Nøkkelspørsmål/referanse til tidligere utsagn Ledende A: Ledende spørsmål til forventet svar B: Valg spørsmål C: Projisering D: Selektiv bekreftelse

Fremmende: Du fortalte meg sist at det noen ganger er vanskelig å vekke mamma B: Ja.. V: Fortell mer om det B: Vi prøvde å vekke henne, vi hoppet oppå henne og alt også, også virket det ikke, så da helt vi vann over henne, og da sa hun, nei bare to minutter til, bare to minutter til også holdt hun på å glemme min bursdag..

Fremmende Hemmende Aktiv lytting Passiv lytting A: Pauser A: Overhøring B: Bekreftelse B: Tvil/benektning C: Gjentagelse C: Plutselig temaskifte D: Oppsummering D: Press/kjøpslåing/ moralisering

Fremmende Hemmende Klargjørende Tilslørende A: Sonderende spørsmål A: Utspørring B: Personlig form, jeg-budskap B: man-form C: Barnets språk C: Voksent språk D: Speiling D: Flere spørsmål E: Metakommunikasjon E: Repeterende spørsmål F: Nåtidsform

Nonverbal kommunikasjon Kroppsspråk: Ansiktsuttrykk Blikkontakt Fysiske bevegelser, berøring Stemmekvalitet Tonefall, stemmeleie, tempo Kongruens Posisjon Avstand mellom voksen og barn

Øvelse i aktiv lytting Snakk med din kursnabo: Fortell om noe du har opplevd. Den ene lytter, den andre forteller. Bytt deretter roller!

Fase inndeling: 1: FORBEREDENDE FASE 2: KONTAKTETABLERING 3: INNLEDENDE PROSEDYRER 4: INTRODUKSJON TIL TEMA 5: FRI FORTELLING 6: SONDERENDE FASE 7: AVSLUTNING 8: OPPFØLGENDE FASE

Fase 1: forberedende fase Mål: Å redusere unødvendig stress og forvirring Å oppnå best mulig forberedelse av barnet, omsorgspersonen eller den som følger barnet, samt deg selv som samtalepartneren

Sentrale spørsmål i forberedelsen Hvorfor skal jeg snakke med dette barnet? Hvilke spesielle spørsmål og tema er det viktig at jeg forbereder meg på? Hva er viktige tema for barnet? Hva er viktig informasjon å gi barnet? Hva er barnets behov på kort og lang sikt? Hvilke dilemmaer står barnet i når det kommer til samtale? Hvilke konsekvenser kan samtalen ha for barnet?

Egen forberedelse Hvordan er min opplevelse av denne ”saken”? Hvordan påvirker den meg følelsesmessig? Hvordan kan jeg forberede meg til å ta imot barnets informasjon? Hva slags støtte kan jeg trenge?

Saksopplysninger Fra hvem og hvordan kan jeg innhente relevant informasjon i forberedelsen? Foreldre/foresatte? Helsevesen? Skole eller barnehage? Tidligere saksdokumenter?

Snakk med din kursnabo: Hvordan forbereder du deg vanligvis før en samtale med et barn ?

Fase 2: kontaktetablering Mål: Å skape kontakt og klima for tillit; å gjøre barnet så trygt å avslappet som mulig Å danne et bilde av barnets kognitive og emosjonelle nivå Å innføre dialogen som kommunikasjonsstil

Kontaktetablering Presentasjon av barnet og den voksne Avklaring av samtalens tema, den voksnes og barnets Samtale om nøytralt tema i barnets liv Oppmuntre til fri fortelling innenfor handling, kontekst og opplevelse

Hva er nytt og hva er kjent i forhold til kontaktetableringsfasen ? Snakk med en kursnabo: Hva er nytt og hva er kjent i forhold til kontaktetableringsfasen ?

Fase 3: Innledende prosedyrer Mål: Å klargjøre premissene for samtalen Å skape en felles forståelse for samtalesituasjonen Å redusere ulikhet i maktforholdet mellom voksen og barn Å opprettholde dialogen som samtaleform

Snakk med din kursnabo: Hva tenker du om denne fasen ?

Fase 4: Introduksjon til tema Mål: Tydelig innføring av tema Å lede fra et nøytralt tema til et fokusert tema

Barnet skal forstå hva som er hensikten med samtalen og hva den skal handle om

Kriterier for introduksjon til tema A: Introduser det fokuserte temaet nøytralt og åpent B: Anerkjenne barnet som betydningsfull aktør

Eksempel V: I dag vil jeg snakke med deg om hvordan det er for deg når pappa drikker. Det er bare du som vet best hvordan det er å være deg da. B: Mmm. V: Fortell meg hvordan det pleier å være når pappa drikker.

Snakk med din kursnabo: Hva tenker du om å introdusere temaet på denne måten ? Fortell ……..

Fase 5: Fri fortelling Mål: Å gi barnet anledning til å innta fortellerposisjonen At barnet uttrykker seg fritt og uttømmende

Kriterier for fri fortelling: Den voksne: A: Gjenta og bekreft barnets tema B: Gi barnet pauser C: Inviterer til utdyping av barnets tema D: Barnets tema oppsummeres

Kriterier fortsetter ….. Barnet: A: Formidler seg i en fri fortellende form B: Forteller spontant og med egne ord C: Gjenkaller og relaterer flere ytringer etter hverandre D: Detaljer fremkommer

Snakk med din kursnabo: Hva er nytt og hva er kjent i forhold til fasen, fri fortelling ? Fortell ……

Fase 6: Sonderende fase Mål: Å fremskaffe detaljert, fullstendig og konsistent informasjon Å utdype de enkelte temaene innen handling, kontekst og opplevelse

Kriterier for sonderende fase: Den voksne: A: Utdyp og klargjør tema barnet har innført B: Innfør nye undertema innen handling, kontekst og opplevelse for å få utdypet det fokuserte tema C: Oppklar utydeligheter, selvmotsigelser og misforståelser D: Utforsk barnets refleksjoner og løsningsforslag E: Benytt strategier for å fremhente minner

Barnet: Barnet: Utdyper og tydeliggjør sin fortelling innen handling, kontekst og opplevelse

Illustrasjon av lagene: Indre lag: Opplevelse Mellomste lag: handling Ytre lag: Kontekst

Sondering innen handling: V: Fortell meg hva som skjer når pappa drikker! B: Han sitter i stolen hele kvelden og drikker øl. Han snakker høyt og roper at han vil ha mat. V: Han snakker høyt og vil ha mat. B: Ja, og jeg må lage mat til han selv om det er sent på kvelden og egentlig skal sove.

Sondering innen kontekst: V: Du fortalte at du må lage mat til pappa når han er full. Hvem er hjemme når dette skjer? B: Mamma og broren min V: Hvor er de da når du blir vekket av pappa? B: De sover V: De sover B: Jeg gjør det heller enn å vekke mamma. Hun trenger å sove. Broren min er så liten så han kan ikke lage mat.

Sondering innen opplevelse: V: Nå har du fortalt meg hva som skjer når pappa drikker, da lurer jeg på hvordan det er for deg. B: Det er ikke noe bra. For eksempel når jeg hadde bursdag spurte pappa hva jeg ønsket meg. Det jeg sa var at han ikke skulle drikke på bursdagen min. Det var det eneste jeg ønsket av han. Det klarte han ikke å holde. Jeg ble jo lei meg da. V: Du blir lei deg da. B: Ja, jeg gråter i hjertet mitt.

Sondering innen opplevelse: V: Hvordan er det for deg når pappa roper på deg når du ligger i sengen? B: Det er jo ikke noe gøy, men jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke gjør som han sier. V: Du får dårlig samvittighet hvis du ikke gjør det. Hvordan er det, fortell ? B: Det er en dårlig følelse og selv om han gjør dumme ting, er jeg glad i han.

Utforsking av barnets refleksjoner og løsningsforslag: V: Hvordan skulle du ønske det var hjemme hos deg hvis du fikk bestemme? B: At pappa slutta å drikke V: At pappa slutter å drikke B: Ja han lovet at han ikke skulle drikke mer etter bursdagen min, men så varte det bare en uke. V: Hva tenker du om det da, fortell ? B: Jeg tror ikke pappa kommer til å slutte noen gang fordi han har drukket hele livet sitt.

Når den voksne skifter tema Tematisk brudd Når den voksne skifter tema

Målet i sonderende fase er også fri fortelling Fase 4: Fase 5: Intro til tema Fri fortelling Fase 6: Sonderende fase

Snakk med din kursnabo: Hva er nytt og hva er kjent i forhold til den sonderende fasen ? Fortell……….

Fase 7: Avslutning Mål: Å avslutte samtalen på en positiv og ivaretagende måte for barnet Barnet skal bli forstått og tatt på alvor uansett hva som er resultatet av samtalen

Kriterier for avslutningsfasen: A: oppsummer av samtalens innhold B: utforsk barnets følelser her og nå C: avklar videreføring av informasjon D: foreta sikkerhetsvurdering/behov for strakstiltak E: lag en plan for videre oppfølging og informer barnet om dette F: Forbered barnet på neste gjøremål G: Lag ny avtale og ta farvel

Snakk med din kursnabo: Hva er nytt og hva er kjent i forhold til den avsluttende fasen ?

Fase 8: Oppfølgende fase Mål: Å planlegge videre saksgang med fokus på barnets situasjon og behov for ivaretakelse At barnet følges opp i etterkant av samtalen, og å sikre gode samarbeidsrutiner

Fase 8: Oppfølgingsfasen Kriterier: saksbehandler A: Drøfting med leder/kollega for sikkerhetsvurdering evt. behov for strakstiltak B: Plan for videre oppfølging og nye avtaler med barnet C: Plan for videre oppfølging av foresatte, evt. søsken og andre involverte D: plan for oppfølging og ivaretakelse av barnevernsarbeideren

Kvaliteter i kommunikasjonen – oppfølgende fase Holdning – ansvarsfull Utrykk og væremåte – ivaretagende, ærlig, tydelig, samarbeidsvillig Kommunikasjon – ta ansvar for informasjon barnet har gitt – lag samarbeidsavtaler og tiltak i et barneperspektiv – etabler samtalerekker med barnet

Å ta barn på alvor – hva fører det til ? Det skjer et skifte av skifte fra voksenperspektiv til barneperspektiv Barnet blir mer synlig i egen sak – aktiv deltaker Det fører til hensiktsmessige tiltak Alvoret i barnets omsorgssituasjon blir tydeligere Barns fortellinger forplikter i større grad til handling Barnesamtalen som arbeidsmetode kan avdekke omsorgssvikt tidligere

Snakk med din kursnabo: Hva er nytt og hva er kjent i forhold til den oppfølgende fasen ?

Hvorfor gjør dere ikke reklame for barnesamtale Hvorfor gjør dere ikke reklame for barnesamtale ? Jeg hadde aldri hørt om barnesamtale før Dere burde gjøre reklame for den Sånn at barn vet at den finnes (gutt 8 år)