Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTove Dalen Endret for 5 år siden
1
Erfaringer fra Norge Uddannelse af dommeravhørere sekvensielle avhør
Kristina Kepinska Jakobsen Tone Davik
2
Politihøgskolen i Norge
Bacheloruddannelse siden 1992 (fuld akkreditering i 2004). På Videre- og etterutdanning: studier, som giver studiepoeng (ECTS-poeng) Pensum, arbeidskrav, eksamen.
3
Afhøringsuddannelser
K.R.E.A.T.I.V.: 1 uges kursus, som afholdes i kredsene, af instruktører, som er uddannet på PHS. Siden 2012 en del af bacheloruddannelsen. «Fellesmodul – avhør», (K.R.E.A.T.I.V. II), 10 stp.,2013. Dommeravhørerkurs, «Videreutdanning av barn og ungdom», 15 stp., 2006. «Videreutddanning i avhør av sårbare personer», 10 stp., 2014.
4
”Avhør av barn og ungdom”
Barn fra 6 – 16 år. Barnefaglige emner, efterforskning og jura og avhørsmetodikk Den dialogiske samtalemetoden, DCM (Gamst & Langballe). Ca. 420 timer, over et halv år, 105 timer i samling.
5
Arbeidskrav Delta i forberedelser og observere gjennomføring et avhør av barn eller ungdom foretatt av en særlig skikket person på Statens Barnehus før første samling, og skrive refleksjonsnotat fra dette. Gjennomføre tre avhør av barn og ungdom mellom samling I og II under veiledning og evaluering av særlig skikket person. Studenten skal evaluere avhørene og definere egne utviklingsmål. Gjennomføre et selvstendig avhør etter samling II et refleksjonsnotat om egen læring basert på gjennomførte avhør og egne utviklingsmål.
6
”Videreutdanning i avhør av sårbare personer”
Førskolebarn og udviklingshemmede personer. Begge grupper hører under dommeravhørsforskriften. Udgører ikke en homogen gruppe, men fælles er forberedelsesfasens betydning (tilpasse avhøret den enkelte). 280 timer, 70 timer I samling (to samlinger).
7
Kunnskap om førskolebarn og utviklingshemmede
Indhold Kunnskap om førskolebarn og utviklingshemmede Samarbeide med barnehusene (barnefaglige rådgivere) Juridiske udfordringer Metode: sekvensielle avhør
8
Arbeidskrav Besøke en institusjon for utviklingshemmede. Studenten skal skrive et refleksjonsnotat om besøket. Gjennomføre et avhør av et barn i førskolealderen før siste samling. Studenten skal inkludere den påtaleansvarlige i forberedelsen og i evalueringen av avhøret. Det skal skrives et refleksjonsnotat etter gjennomført avhør.
9
Udfordringer Mangel på viden og uddannelse hos andre retslige aktører Udvælgelse, egnethed. Lille miljø (veiledning, eksamen).
10
Sekvensielle avhør Historie: USA og Norge Flere sekvenser DCM
11
DCM Forberedelser (kun unntaksvis hjemmebesøk) Kontaktetablering
Innledende prosedyrer (formalia og samtaleregler) Introduksjon til tema Fri fortelling Sondering Avslutning
12
Erfaringer Forskel på kompentencen på barnehusene Forskel på kompencen på dommeravhørene (videoavhører) Kunnskapsgap i strafferettssystemet (“Please mind the gap”). Eksamen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.