Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 16. jul.1 Innst. S. 354 & SAK, biblioteksektoren UiO, 8. juni 2010 Hilde Trygstad kunnskap gir vekst www.forskerforbundet.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Når kunnskap blir handling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Muligheter og prioriteringer Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger mars 2012 Nina Karlstrøm og Christine Rostgaard.
Forskningsstøtte Forskningsbasert undervisning, studentaktiv forskning, forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) krever tilpassede bibliotektjenester. Forskningsbiblioteket.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
En ny modell for regionale lisenser?
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
- eksempelet Acta Didactica Norge - fra lokalt til nasjonalt nivå
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Profet i eget land Arr. 16 Å få forståelse for biblioteket i egen institusjon Foredragsholder: Lars Egeland, Læringssenterdirektør, Høgskolen.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Open Access ved NMBU Ragnhild Solheim Forskningsdirektør
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Munin open research archive Innspill og synspunkter ved Professor Asgeir Brekke Institutt for Fysikk og Teknologi Universitetet I Tromsø (Ikke så mye “Open.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Kommersialisering av forskningsresultater
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 16. jul.1 Innst. S. 354 & SAK, biblioteksektoren UiO, 8. juni 2010 Hilde Trygstad kunnskap gir vekst

8. juni 2 Disposisjon UH-sektoren d.d. Status quo Innst. S. nr. 354 (2008–2009) - Klima for forsking setter uh-bibliotek på dagsorden SAK – presentasjon SAK & UH-bibliotekene

8. juni 3 U&H reformen av tallets store reform – konsekvenser for biblioteket Høyere utdanning som massefenomen Ny teknologi og ny pedagogikk IKT som allemannseie Ansvar for egen læring Større og mer slagkraftige bibliotekenheter Bibliotekene blir mer synlige i institusjonene Bibliotekbruk øker enormt

8. juni 4 ”He is dead, but he won't lie down” Stjernøutvalget - nei til arrangerte ekteskap SAK - ja, til kurtise ”Departementet vil stimulere til en struktur med faglig sterkere miljøer og bedre utdanninger i universitets- og høyskolesektoren. Prosesser som fører til konsentrasjon av den faglige aktiviteten og til arbeidsdeling, skal støttes med økonomiske insentiver.” Innst. S. nr. 354 (2008–2009) /inns /?lvl=0#a2 )

8. juni 5 Demografi og utdanningsbehov foran et nytt desennium Yngrebølgen Endringer i behov for kompetanse i arbeidslivet Behov for færre med utdanning på grunnskolenivå Behov for at 30 % av arbeidsstokken har utdanning på bachelornivå Økt behov for arbeidstakere med master og doktorgrad Stort behov for kompetanse innen velferdsstatens yrker, samt ingeniører.

8. juni 6 Universitets og høyskolebibliotek Innst. S. nr. 354 (2008–2009) Nærmere om andre tema: Universitets- og høyskolebibliotek Komiteen viser til viktigheten av universitetsbibliotekene som kunnskapsbase og møtested. Det må være et mål at universitetsbibliotekene til enhver tid har et fullverdig utvalg og på denne måten kan fungere som de kunnskapsbasene de er intendert å være. Komiteen har merket seg redegjørelsen vedrørende universitets- og høyskolebibliotek i St.meld.nr. 23 (2008–2009), og at bibliotekene har gjennomgått store endringer de siste årene.

8. juni 7 Universitets og høyskolebibliotek Komiteen merker seg særlig den store veksten i digitale abonnementer ved disse institusjonene, og behovet for tilfredsstillende statlig finansiering i denne sammenheng. Komi teen legger til grunn at departementet vil komme til Stortinget med en egen sak om hvordan universitets- og høyskolebibliotekene kan utvikles videre på en best mulig måte, og at man sikrer ressurstilgangen for disse bibliotekene i tråd med nye og endrede oppgaver og forutsetninger.

8. juni 8 Universitets og høyskolebibliotek Tilgang til vitenskapelige artikler (…) Regjeringen vil utvikle en plan med tiltak som bidrar til at en større andel av vitenskapelige artikler blir åpent tilgjengelige. En åpen gratis, elektronisk tilgang til fulltekstversjoner av tidskriftsartikler vil gi økt tilgang til og spredning av forskningsresultater. (…) at forskere ikke vil bli pålagt å publisere artikler i åpne arkiver dersom forlagene ikke tillater dette, men støtter synet om at alle vitenskapelige artikler som er resultat av offentlig finansiert forskning, i prinsippet skal være åpent tilgjengelig. (…) støtter etableringen av NVI som et felles, nasjonalt forskningsinformasjonssystem for norsk forskning.

8. juni 9 Universitets og høyskolebibliotek Open access (…) global trend mot mer åpenhet og deling av kunnskap og teknologi (Open access, Open Source osv.) kan bidra til å lette og senke kostnadene på kunnskapsoverføring til fattige land. (…) bidrar til produksjon og deling av kunnskap og ny teknologi som kan bedre levekårene til fattige i utviklingsland.

8. juni 10 Universitets og høyskolebibliotek Nasjonale abonnementsordninger mv. Komiteens flertall viser til undersøkelser av foretatt av NIFU STEP, der forskerne er mest fornøyd med utviklingen av bibliotektjenestene. (…) nasjonale innkjøpsavtaler har vært lansert som et mulig verktøy for å sikre tilgjengelighet av tidsskrifter. (…) heller ikke nasjonale innkjøpsavtaler er uproblematiske. (…) vil kunne medføre at universiteter og høyskoler betaler for flere tidsskrifter enn de faktisk har behov for. Innst. S. nr. 354 (2008–2009) 354/?lvl=0#a2

8. juni 11 Samarbeid arbeidsdeling konsentrasjon SAK ble presentert i St.meld. nr. 30, Klima for forskning, og skulle blant annet: fremme faglig forankret samarbeid i universitets- og høgskolesektoren gjennom egne strategiske samarbeidsmidler utrede mulighetene for at UHRs interne samarbeidsorganer kan bidra tydeligere i arbeidet med å få til bedre arbeidsdeling og mer samarbeid i FoU-systemet vurdere virkemidlene som blir brukt i NFRs programmer og satsinger med tanke på hvordan de skal få en klarere effekt på samarbeid og arbeidsdeling i FoU-systemet (s )

8. juni 12 Samarbeid arbeidsdeling konsentrasjon I statsbudsjettet for 2010 vektla Regjeringen arbeidet med å utvikle mer profilerte og robuste fagmiljøer ved våre høyere utdannings- og Forskningsinstitusjoner gjennom samarbeid, arbeidsdeling og faglig konsentrasjon (SAK). Politikken skal fremme : økt samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon i universitets- og høyskolesektoren mer robuste fagmiljøer og tydeligere faglige profiler Institusjonene må ta de andre institusjonene i betraktning når de gjør sine faglige valg og prioriteringer.

8. juni 13 SAK - har bibliotekene noe å hente? Departementet har lagt vekt på følgende ved fordeling av SAK midler: bredden og dybden i SAK-samarbeidet foranking av prosessen gjennom styrebehandling og -vedtak forankring av prosesser hos fagpersonalet og studenter inntrykket av "fellesskap og vilje" til samarbeid prosesser som fører SAK; faglig profil og mer robuste fagmiljøer

8. juni 14 SAK i biblioteksektoren Større enheter Politikere hevder: Større institusjoner skaper synergi og gir mindre byråkrati. ”Scaling properties of European research units" viser imidlertid det motsatte; jo større institusjoner - desto mer administrasjon. Utviklingen er irreversibel og gir liten faglig fornyelse.

8. juni 15 SAK i biblioteksektoren Hvordan påvirker SAK bibliotektjenestene i norske universitet og høgskoler? Hvordan kan SAK bli et redskap for bibliotekene til bedre økonomisk og personalmessig ressursutnyttelse? Kan SAK brukes som forhandlingskort overfor de store internasjonale database- og tidsskriftagentene? SAK som redskap for å bedre kvaliteten i uh-bibliotekene?

8. juni 16 SAK- tilnærming i biblioteksektoren Breddekompetanse vs. dybdekompetanse Bærekraftige fagmiljøer Utnytte potensialet i vår lange tradisjon for samarbeid Muligens ikke mye å spare på abonnementene Forfordeling av universitetene? Hva med A&K?