Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Møteplass for etisk refleksjon
Etikkutvalg for fagskolen
AVLASTNING Melhus
NESOs Formannskole klasse / 2014
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Barne- og familieperspektivet i behandling
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
Veiledning av studenter
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Sosialtjenestelovens kapittel 4A -anvendelsesområde
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Invitasjon til kurs INVITASJON TIL KURS KAP. 9
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Etikk i Haugesund Kommune
Bjørgene omsorg- og utviklingssenter
Målsetning med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 1-1.Lovens formål Lovens formål er særlig å: 1.forebygge, behandle.
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Sosialtjenesteloven kap. 4A
Kurs / fagdag i Nord-Aurdal kommune, 19
Håndtering av utfordrende atferd.
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.
Utfordringer ved anestesi til pasienter uten samtykkekompetanse Bjørn Emanuelsen, pappa og intensivsykepleier, SSHF, Arendal Hege Kveim, anestesisykepleier,
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Journalføring.
Berit Lien seniorrådgiver
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Valgfag innsats for andre
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
ABC opplæringen som metode

Utforskende undervisning A – Forarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9: Det modulbasert undervisningsopplegget ”3F–punkt” omhandlende Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kap. 9 består av 3 moduler; 1. Forankring i lovverk og etikk, 2. Faktakunnskap om lovverket, 3. Forebygging og andre løsninger Undervisningen gjennomføres på det enkelte tjenestested Hver modul er på ca. to timer, seks timer til sammen De tre modulene gjennomføres hver annen uke – seks uker til sammen. Tiden mellom brukes til refleksjonsoppgaver Før undervisningen starter skal en pre-test gjennomføres, etter endt undervisning gjennomføres en post-test. Denne testen består av tolv kunnskapsspørsmål vedrørende innholdet i lovverket For barneboliger og avlastning gjennomføres en ekstra modul omhandlende problemstillinger spesielt knyttet opp mot barn og ungdom under 18 år. Hovedmål: Ivareta Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kap. 9’s formål og krav gjennom å øke kunnskap, kompetanse og refleksjon om lovverket hos den enkelte medarbeider som yter tjenester til personer med psykisk utviklingshemming.

MODUL MÅL INNHOLD METODIKK ANSVARLIG FOR GJENNOMFØRING Forberedelsesfase før oppstart Modul 1. Forankring i lovverk og etikk - Kartlegge problemstillinger ved tjenestestedet knyttet til faglige, etiske og juridiske perspektiver i lovverket - Kartlegg kunnskaps- nivå med pre-test - Kjenne til bakgrunnen for Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kap. 9 - Ha kunnskap om formålet ved lovens bestemmelser - Bevisstgjøring omkring etisk tenking, holdninger og verdier og hvordan det påvirker arbeidet vi som kommunale tjenesteytere utfører - Pre-test - Personalgruppen diskuterer ulike problemstillinger/ eksempler knyttet opp mot bruk av tvang og makt på - Bakgrunn for - Formålet med lovens - Etikk, etiske verktøy og etisk refleksjon - Holdninger - Verdier med spesiell fokus på selvbestemmelse /autonomi, integritet, likeverd og respekt - Skjema med spørsmål med avkrysningssvar til alle - Diskusjoner i personalgruppen i plenum, ansvars- grupper, overlapping etc. - Teoretisk gjennomgang v /power-point presentasjon - Refleksjonsoppgaver underveis - Henvise til og se i rundskrivet - Evalueringsskjema med spørsmål med avkrysning og utfyllende kommentarer - Tjenestestedet - Ressurspersoner i Fagnettverket ”Kap.9”,eventuelt kan overordnet faglig ansvarlig kontaktes for råd og veiledning

Refleksjon over praksis fra modul 1. til modul 2. - Ha kunnskap om hva etisk refleksjon er og hvordan man kan bruke dette verktøyet i praksis - Ha kunnskap om begrepene makt og krenkelse - Underviserne får kunnskap om hvordan deltagerne evaluerer modul 1. for justering/forbedring og tilrettelagt oppfølging - Reflektere over praksis og gjennomgått stoff til neste modul - ”Et verdig liv” - Autoritet og makt - Krenkelse - Evaluering - Refleksjonsoppgaver knyttet opp mot lovverket med spesielt fokus på etiske problemstillinger som knyttes opp til eget tjenestested - Diskusjoner og refleksjoner for hver enkelt medarbeider, i plenum, ansvarsgrupper, overlappinger etc. - Fagansvarlig evt. andre ”drar” diskusjonen - Tjenestestedet

Modul 2. Faktakunnskap om lovverket - Ha kunnskap om de viktigste begrepene i - Ha kjennskap til vilkårene for bruk av tvang og makt - Kjenne lovens krav i forhold til dokumentasjon hvem Spesialisthelsestjenes- en og Fylkesmannen er, samt enkelte av deres arbeidsoppgaver Bærum kommunes egne systemer Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A - Underviserne får kunnskap om hvordan deltagerne evaluerer modul 2. for justering/forbedring og tilrettelagt oppfølging - Begrepsgjennom- gang og refleksjon rundt disse: tvang og makt, vesentlig skade, nødsituasjon, faglig og etisk forsvarlighet - Gjennomgang og refleksjon rundt - Melding om skadeavvergende tiltak i nødssituasjon - Spesialisthelse- tjenesten - Fylkesmannen - Helios, Kvalitetshåndboken og avvikssystemet - Formålet og hovedbegreper brukt i Pasient – og - Evaluering - Teoretisk gjennomgang v /powerpoint presentasjon - Refleksjonsoppgaver underveis - Henvise til og se i rundskrivet - Skjema med spørsmål med avkrysning og utfyllende kommentarer - Tjenestestedet

Refleksjon over praksis fra modul 2. til modul 3 Modul 3. Forebygging og andre løsninger - Reflektere over praksis og gjennomgått stoff til neste modul - Innsikt i, og kunnskap om viktigheten av forebyggende arbeid og andre løsninger - Ha kunnskap om mulige ulike årsaker til situasjoner som kan føre til at tjenesteytere bruker tvang og makt hvordan tjenesteytere kan forebygge og finne andre løsninger til bruk av tvang og makt hva profesjonell tjenesteyting er - Refleksjonsoppgaver knyttet opp mot lovverket med spesielt fokus på juridiske problemstillinger som knyttes opp til eget tjenestested - Forebyggende arbeid - Ulike årsaks- forklaringer som for eksempel somatiske eller psykiske, eller manglende tilrettelegging for forutsigbarhet, selvbestemmelse eller alternativ kommunikasjon - Forslag/innspill/ konkrete eksempler til forebygging/andre løsninger enn bruk av tvang knyttet opp til mulige årsaksforklaringer - Diskusjoner og refleksjoner for hver enkelt ansatt i plenum, ansvarsgrupper, overlappinger etc. - Fagansvarlig evt. andre ”drar” diskusjonen - Teoretisk gjennomgang v /power-point- presentasjon – underveis - Henvise til og se i rundskrivet - Skjema med spørsmål med avkrysning og utfyllende kommentarer - Tjenestestedet

Refleksjon over praksis fra modul 3 – videre arbeid - Innsikt i viktigheten av bevisstgjøring, refleksjon og oppfølging av kap. 9 - Underviserne får kunnskap om hvordan deltagerne evaluerer modul 3. for justering/forbedring - Reflektere over praksis og gjennomgått stoff - Oppsummere/trekke trådene sammen fra alle modulene gjennom hele kurset - Kartlegge kunnskapsnivået med mål om forhøyet kunnskap fra flervalgstesten i forberedelsesfasen - Viktigheten av profesjonell tjenesteyting – hva og hvordan - Refleksjon rundt videre oppfølging av arbeidet kap.9 på tjenestestedet - Evaluering - Refleksjonsoppgaver knyttet opp mot lovverket med spesielt fokus på forebyggende arbeid og andre løsninger som knyttes opp til eget tjenestested - Flervalgstest - Oppsummering av modulene - Diskusjoner og refleksjoner for hver enkelt ansatt, i plenum, ansvarsgrupper, overlappinger etc. - Fagansvarlig evt. andre ”drar” diskusjonene/ oppsummering - Skjema med spørsmål med avkrysning og utfyllende kommentarer - Tjenestestedet

Modul 2A Barnemodul For barneboliger og avlastning: Modul 4. Spesialbestilling - Ha kjennskap til lovverkets innhold omhandlende barn - Ha kunnskap om forskjellen mellom profesjonell tjenesteyting og foreldrerollen grensen mellom alminnelig barneoppdragelse og kap. 4A - Bevisstgjøring av etikk rundt barn- foreldre-profesjonell tjenesteyting - Utarbeides i samarbeid med bestilleren - Lovverkets innhold - Andre aktuelle lovverk - Begrepsavklaring av sentrale begreper som foreldrenes rolle, grensesetting og alminnelig barneoppdragelse - Barns selvbestemmelsesrett - Etiske dilemmaer - Praktiske eksempler/situasjoner på tjenestestedet og diskusjon rundt disse - Teoretisk gjennomgang v/ powerpoint- presentasjon - Refleksjonsoppgaver underveis – i grupper og plenum Henvise til og se i rundskrivet - Tjenestestedet