Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Tekstutvikling.
Det gode Det rette Det rettferdige
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Elevtekster og ortografi
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Synger du sammen med meg
Roman- og novelleanalyse
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Hva skal til for å lære å skrive?
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Velkommen til klasse- foreldrene
MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Mandag 8. November Powerpoint..
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
det første ordforrådet
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Signatur 3.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Egenvurdering og kameratvurdering Videreutdanning 18. okt
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Lek og Læring i barnehagen
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse.
Lesing og lesestrategier
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvert år er Saksvik barnehage med på forutaksjonen hvor vi blir kjent med og lærer om barn i andre land. I år har vi besøkt Nepal og blitt kjent med flere.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Kristendommen.
Utskrift av presentasjonen:

Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper): Konstruksjonistisk læringssyn – det aktivt utforskende barnet Fokus-skifte: Før: skriftspråks- opplæring

Søderberghs fire prinsipper : 1.Barnet i samspill med andre rundt språk + handling 2.Læring skjer i konkrete, forståelige situasjoner 3.Barnet lærer gjennom å få bruke språket sjøl 4.Barnet oppdager språkets indre struktur

Første prinsipp Innlæring av det talte språket skjer - i samspill med andre mennesker - der språk og handling sammen har en funksjon Barnet + viktige mennesker Språk + handling … så vi MÅ etablere en (sterk) relasjon … og god grunn (for barnet) til å bruke skriftspråket

TIL MAMMA FRA CAMILLA: Tekst pluss tegning Handlelister, huskelister Ved høytlesing: min bokstav, din bokstav Brev Å skrive kan være mål i seg sjøl 2. prinsipp: Konkrete, forståelige situasjoner Skole- boka mi

3. prinsipp: Bruke språket Barnet lærer gjennom å få bruke skriftspråket sjøl Det er slutt på å kalle det å øve - nå heter det skrive gjerne hemmelig skrift eller ved hjelp av sekretær eller bare en enkelt bokstav

4. prinsipp: Barnet oppdager språkets struktur Bøyningsmorfemer: Jeg gidde bilen til hun. Det fins mellomrom mellom ord! Prøver v hj a bindestrek eller punktum Barnets egne oppdagelser, hypoteser og bruk

Talt språk – skrevet språk To kanaler, to språk, to varianter av samme språk? Skrift: Situasjonsuavhengig. Ikke sjanser til kroppsspråk. Må ha pauser for å være forståelig MAMMAKNJFÅNIS Fra starten: lyd-bokstav-sammenheng (derfor er æple et vanskelig ord i ei abc-bok). Etter hvert: Trollordene (ortografi)