Midt-norsk Helseakademi Inggard Lereim/Kjell Åge Nilsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Advertisements

Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Forventninger og videre arbeid…...
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Elektronisk samhandling
Regional HR handlingsplan for perioden
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Strategiarbeid i praksis
Elektronisk samhandling
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Etterutdanning i Helse Midt-Norge. Forankring (kvalitetsstrategien/kompetanseplanene) Helseakademiet skal : • bidra med å utvikle, koordinere og samkjøre.
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Handlingsplan strategisk HR
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Målet er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Innenfor rammen av Fosen DMS, som består av: Desentraliserte spesialisthelsetjenester Avdeling for observasjon og etterbehandling Helhetlig kompetanseutvikling.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Praksiskonsulent konferansen 2007 Anne Karin Lindahl.
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Praksisstudier i sykehusene – kvalitet, oversikt og styring? Norgesuniversitetet – seminar Svalbard 2006 v/prosjektdirektør Gunvor Ånestad, Helse Øst RHF.
Prehospitalt Har anestesisykepleieren sin plass her?
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utfordringer - samarbeid, kapasitet og kvalitet i utdanningene v/viseadm. Bente Mikkelsen, Helse Øst Utdanningsseminar
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Mulighetene for en videreutdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Ny ordning for Utviklingssentrene
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Berit K. Teige, forskningssjef/seksjonsleder FIU
Veien inn i ledelse ER LEDELSE NOE FOR DEG? ER DU DEN VI SER ETTER?
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Styremøte 20. juni 2018.
Tjenesteyting i en brytningstid
Utskrift av presentasjonen:

Midt-norsk Helseakademi Inggard Lereim/Kjell Åge Nilsen Etterutdanning i HMN Inggard Lereim/Kjell Åge Nilsen 23. august 2007

Midt-norsk Helseakademi i en sammenheng Midtnorsk Helseakademi arbeider i regional regi for å vedlikeholde kompetanse innenfor prioriterte områder. I 2007 er fire områder med påfølgende aktiviteter vært prioritert: Læring og mestring Medisinsktekniske prosedyrer Simulatortrening akutt/anestesi Samhandling DMF/NTNU Midt-norsk Helseakademi jobber etter vedtatt strategier i HMN med tiltak innen Etterutdanning.

Organisering (selvstendig tiltak i HMN) Midt-norsk helseakademi Paul Hellandsvik Inggard Lereim Ragnhild Meirik Kjell Åge Nilsen

Midt-norsk Helseakademi Kompetansestyring Nasjonal helseplan (NOU) 2010 Strategi (RHF) Oppdragsdokumentet (Dep) Kompetanseplan(er) (HF) Styringsdokumentet (RHF) Kompetansestrategi (RHF) Styreprotokoll (RHF) Midt-norsk Helseakademi etterutdanning Høgskoler Universitet

Prioritering av regionale opplæringsoppgaver i 2007 Bakgrunn: Behov for faglig oppdatering i HMNs strategi Føringer om utdanning/opplæring Dekke behov meldt inn av de respektive HF Kartlegge tekniske muligheter for samarbeid om utdanning/opplæring Fange opp sterke engasjement for ytterligere kvalifisering ved de enkelte HF/sykehus

Utdanning/opplæring HMN 2007 Oppsummering av primært aktuelle områder: Prosedyreopplæring/trening med sertifisering Simulatortrening Læring og mestring (tverrfaglig) Samarbeidet med DMF/NTNU ved det enkelte HF. Spesialistutdanning o.a. med e-læring Opplæring av ambulansepersonell/paramedics Samarbeid med høgskolene via samarbeidsorganet Multi-traumebehandling/trening i katastrofemedisin Motiverende intervju - Rusbehandling Midt-Norge Opplæring av personell i primærhelsetjenesten Lederopplæring Nye nasjonale tiltak Internasjonalt samarbeid Utfordring! IT-baserte løsninger må finnes i alle deler av dette (HEMIT, NORSK HELSENETT, HF-internt, derunder Virksomhetsportalen))

1. Prosedyreopplæring Beskrivelse: Sikre at personell har kunnskapsmessig trygg plattform for å gjennomføre praktiske prosedyrer i diagnostikk og behandling. Målgruppe: Alt helsefaglig fagpersonell Opplæringstiltaket: Opplæring i og utsjekk av ferdighet i praktiske prosedyrer er et linje og faglederansvar. Normer for dette må sikres ved alle sykehus og foretak. Samarbeid om prosedyrer anbefales iverksatt slik at standard og innhold blir mest mulig oppdatert og likt i HMN og tråd med dagens nasjonale og dermed internasjonale standard. De ledende fagmiljø på de ulike fagfelt I HMN bes gjøre sine prosedyrer i undersøkelse, diagnostikk og behandling tilgjengelige for andre HF. Metode: Regionalt og inter-regionalt digitalt nett er en ”bærebjelke” i dette. Virksomhetsportalen i HMN. Samarbeid: Mellom de ulike HF I HMN.

2. Simulatortrening Beskrivelse: Simulatortrening innen hjerte-lunge-redning. Ambulant simulator er anskaffet ved St Olavs Hospital. Denne virksomheten kan utvides ved å støtte undervisningsteamet i deres ønskede ”omreisende” arbeid. De to sentra for denne virksomhet som finnes i HMN gis mulighet til å utvide aktiviteten. Mål: Styrke undervisningen på simulatorer. Bringe prosedyrer og utførelse av disse på en felles regional plattform. Rasjonalisere og effektivisere undervisningen ved å utdanne flest mulig på deres egne arbeidsplasser. Målgruppe: Akuttmedisinsk personell. Metode: Casebasert. Omreisende gruppe fra St Olavs Hospital HF. Ansvar: Simulatorsenteret ved St Olavs Hospital.

3. Lærings og mestrings-sentrene Beskrivelse: Læring og mestrings-sentrene er ”det 4.bein” i arbeidet for pasientene sammen med diagnostikk, behandling og pleie/omsorg. LM-sentrene er en støtteenhet for fagpersonellet i dette arbeidet. Det er behov for opplæringstiltak som øker kompetansen innen individuell veileding og gruppeveiledning av pasienter og pårørende. Mål: Støtte de tiltak som LMS ved enkelte foretak i HMN tar initiativ til. Etablere en linjestyrt markering av lærings- og mestringsarbeidets store betydning. Vektlegge LM-arbeidet overfor ledelsen i det enkelte HF. Målgruppe: Alle kategorier personell som deltar i diagnostikk og behandling av pasienter. Formål: Kontakten med opplæringsinstitusjonene for helsepersonell styrkes med henblikk på vektlegging av forpliktelsene omkring læring og mestring. Ansvar: Regionens høgskoler og DMF/NTNU. Både faginnhold og utførelse av dette arbeidet er avdelingens ansvar.

4. Samarbeidet med HF-DMF/NTNU Beskrivelse: Hele HMN er en ”universitetsklinikk”. Alt fagpersonell bør ha en opplevelse av å være en den av denne universitetsklinikken. Her blir ny kunnskap til og her formidles ny kunnskap. Både fagpersonell og studenter kan bidra til dette gjennom bred faglig kontakt på alle sykehusene. Mål: Bedre utnyttelse av universitetsrelatert arbeid ved HF som har studenter i utplassert i praksis. Skape intern inspirasjon og forpliktelse og la flest mulig dra nytte av den undervisning som primært myntet på studenter. Målgruppe: Leger og legestudenter. Metode: Lærings- og mestringsdelen av undervisningen er bl.a. godt egnet for gruppeundervisning på tvers av faggruppene

5. Spesialistutdanning og annen opplæring ved IT-basert fjern- og nærundervisning Beskrivelse: Det er stor interesse og vilje til realisere e-læring både i og utenfor egen region. Det er et sterkt ønske om å få til en nasjonal arena for kompetanseheving innen flere aktuelle områder. Fremtidens operasjonsstue ved St Olavs Hospital vil ha en sentral plass. Undervisning fra denne kan formidles til alle HF i HMN og evt. utenfor regionen. Mål: Bidra til å nasjonalisere kompetansen på området: kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Realisere regionalt- og interregionalt samarbeid. nær framtid). Målgruppe: Personer som arbeider med sykelig overvekt og bukkirurgi. Metode: Bruke eksisterende It-systemer. Dette forutsetter at det på hvert sykehus er trygge tekniske løsninger for videokonferanse m. m. Det er også hensiktsmessig av det på hvert brukersted er en ”superbruker” som sikrer stabil IT-drift I undervisningen. Samarbeidspartnere: HMN, NST, Helse Sør-Øst, UUS.

6. Utdanning av ambulansepersonell/paramedics Beskrivelse: Ambulansetjenesten har en viktig plass i HM. Personell på ambulanser i perifere strøk får lite trening i akuttmedisin. Effektivisering og rasjonalisering av opplæring for ambulansepersonell. Geografi, transporttid og beredskapsmessig organisering forsterker dette samhandling og samtrening med primærhelsetjenesten må sikres. Ordninger med trening i akuttmedisinske prosedyrer ved sykehus må vurderes som en nødvendig del av faglig oppdatering. Mål: Sikre god jevn kvalitet på personellet i hele regionen Målgruppe: Ambulansepersonell i regionen. Utfordring: En utveksling av personell mellom ulike steder er en mulighet, men må også vurderes ut fra kostnadene ved dette. Det vil bli stilt krav til grunnutdanning og kontinuerlig oppdatering av personellet for de kommende tilbydere av denne tjeneste. Samarbeidspartnere: Ambulansepersonell i HMN. Midt-norsk helsekademi stiller med nettverk og økonomi.

7. Samarbeidet med høgskolene Beskrivelse: HMN har et godt samarbeid med høgskoler og universitet i regionen. Det er behov for å utvide samarbeidsområdet for utdanning av helsepersonell og det er et stort opplevd behov for etterutdanningstiltak jfr kompetanseplaner og kompetansestrategien i HMN. Mål med arbeidet: Gi innspill til samarbeidsutvalget på behov for ulike fagutdanninger. Se på mulighetene for en mer trinnvis modulbasert opplæring av for eksempelpersonell til poliklinikker, akuttmottak etc. Målgruppe: Spesialisert helsepersonell. Utfordringer: Samarbeid om faglig innhold i enkelte fag bør vurderes fortløpende i pakt med fagene utvikling nasjonalt og internasjonalt. De endringer som skjer i sengetall, funksjonsfordeling og andre resursbaserte elementer i HMN må vurderes . Presenters for utdanningsinstitusjonene og ses i sammenheng med praksisplasser.

8. Multi-traumebehandling/trening i katastrofemedisin Beskrivelse: Behandling av kritisk syke og alvorlig skadde er en oppgave for sykehusene. Antallet pasienter av kategoriene tilsier at det er faglig rett å sentralisere dette arbeidet. Innstillingen fra arbeidsgruppen fororganisering av traumebehandlingen i Norge av 18.12.06 gir godt grunnlag for styring av dette arbeidsområdet. Men alle sykehus som først mottar disse pasientene må kunne stabilisere disse før evt. transport til definitivt behandlingssted. Mål: Realisere traumebehandling på alle sykehus. Øke kompetansen på taumebehandling. Intensivere sykehusintern opplæring som f.eks ”Best-kursene” må støttes. Målgruppe: Medisinsk personell Metode: Et kvalifisert team ved St Olavs Hospital startet i mars 2007. Opplæringen foregår på de respektive medarbeideres egen arbeidsplass. De er i sine egne omgivelser med kjente samarbeidslinjer, utstyr og støttepersonell. Det er kun opplæringsteamet som behøver å forlate sin regulære arbeidsplass vil spare ressurser. Dette faller i seg selv godt sammen med de nasjonale føringer innen akuttmedisin. Oppstart: Er gjennomført i Helse Sunnmøre. Helse Nord-Trøndelag står for tur.

9. Motiverende intervju - Rusbehandling Midt-Norge Bakgrunn: *Motiverende Intervju: Målretta, klient/pasientsentrert samtalemetode for å motivere til atferdsendring. Opprinnelig utvikla innen klinisk rusbehandling, men gir god effekt (forskningsmessig dokumentert) innen en rekke behandlingsprogrammer innen rusvern, spiseforstyrrelser, spilleavhengighet, røyking, kosthold. Målgruppe: Helse- og sosialarbeidere, og andre fagutøvere som jobber med rusavhengige i spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten, sosialtjenesten, NAV. Utdanningen er også aktuell for profesjonelle som arbeider i anrde sammenhenger der motivasjon for forandring har betydning - for eksempel innen helsefremmende arbeid, arbeid med kronisk syke m.m.  Opptakskrav: Treårig høgskoleutdanning, realkompetanse kan søkes vurdert. Deltakelse: Utlysing i løpet av neste uke - HINT's, FMNT's, MNK's og (regner jeg med) Rusforetakets hjemmesider. Søknadsfrist ut september. 30 studiepoeng Oppstart sist på oktober, avslutning uke 36 (2008). Frivillig eksamen   *(NB - noen kan kjenne MI under navnet Endringsfokusert Rådgivning).  

10. Samhandling primær- og spesialisthelsetjenesten Beskrivelse: Det er et stort behov for større samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjenesten. Gode eksempler på det er St. Olavs Hospital -_Saupstad sykehjem, Sykehuset MR i Kr.sund og Rokilde sykehjem, UUS og flere sykehjem i Oslo, ”workshops” ved OSS for personell ved sykehjem I Orkdalsregionen. Mål: Heve kompetansen i sykehjem. Lære opp personell i primærhelsetjenesten. Undersøke om det er ressursmessige gevinster er muligheten for å senke terskelen for utskrivning fra sykehus og heve terskelen for innleggelse. Øke ”rekrutteringen” til/for sykehjemsarbeid. Målgruppe: Helsepersonell i primær og spesialisthelsetjenesten. Områder: Aktuelle treningstiltak er bl.a.: halvakutte tilfeller i.v.ernæring i.v.antibioticabehandling god, derunder i.v.-basert smertebehandling. stell av stomier, permanente katetre etc. Aktuelle snarlig realiserbart tiltak i denne sammenheng: Lage en undervisningsvideo i de ovenfor anførte og andre aktuelle prosedyrer i et samarbeid med de enheter i HMN og NTNU som har erfaring i dette. Opplæringen kan derved bli som IT basert instruksjon/demonstrasjon kombinasjon med lokalt veiledet praktisk trening og som praktisk trening.

11. Lederopplæring Beskrivelse: HMN har stor intellektuell kapital. Denne deles i humankapital (kunnskap, kompetanse og erfaring) og strukturkapital (bruken av humankapital). Utfording: Hvordan bruker vi humankapitalen og styrer og strukturerer denne? Mål: Utvikle et personlig lederskap Kunnskaper: kunne vurdere helseforetaket i et samfunnsperspektiv og angi retning for utvikling og endring Ferdigheter: kunne levere sykehustjenester som fremmer kvalitet i prosess og resultat, trygghet for tilgjenglighet, omsorg og respekt i møte med pasienter Holdninger: kunne vurdere egne holdninger, kvaliteter og begrensninger i forhold til utøvelsen av den nye rollen med verdibasert, resultatorientert, strategisk og operativ ledelse Målgruppe: Ledere i helseforetakene. Ca 600 ledere har vært med på tiltaket. NB! Det er også startet et nasjonalt løp på denne lederopplæringen.

12. Nye nasjonale tiltak Opplæringstiltak i den nasjonale skaderedningstjenesten som starter Nasjonal pilot fra 01.01.2008 (Pilot på St Olavs Hospital i 2007). Videobasert opplæring i revmatologi, strålebehandling av kreft. Fagstyrt fra avdelingen. Bruk av video i opplæringen. Samarbeidsforslag fra de enkelte HF etter hvert som disse blir bearbeidet lokalt

12. Internasjonalt samarbeid om IT-basert opplæring Simulatorsentrum ved Karolinska sjukhuset i Stockholm er interessert i samarbeid om undervisning. Det går i særlig grad mot ”fremtidens operasjonsrom” ved St Olavs Hospital. En kombinasjon av dette og vårt kommende samarbeid med HØ ved UUS er også aktuelt.’ Herlev Universitetsykehus i København er også en aktuell samarbeidspartner: Framtidens medisinerutdanning med simulatorer?