Roller og ansvarsdeling En enklere hverdag... Kulturminneforvaltningen Kommuner, fylkeskommuner, sametinget, museer, Riksantikvar Nasjonal, regional og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
AREALIS : Samarbeid for enklere tilgang til areal-, plan- og miljøinformasjon Arvid Lillethun Statens kartverk.
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Regional delplan for universell utforming i Buskerud
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Plan- og bygningsloven som virkemiddel for kulturminneforvaltninga
Frivilligpolitikk i Askim
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Samordning av statlige innsigelser i Aust-Agder
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nils Marstein Riksantikvarens rolle i byggesaker.
Innsigelsesinstituttet
Ansvarlig søkers rolle
Vi skal bygge videre på det vi har!
Aktørenes roller i planprosessene
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Rjukan – Notodden Industriarv Nominasjon til Unescos Verdensarvliste
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Presentasjon av tiltakshaver og forslagsstiller
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
EN BEDRE ORGANISERT KIRKE ? Respons og innspill til høringsprosessen
Forsøk med samordning av statlige innsigelser til kommunale planer (innsigelsesforsøket)
Regional planstrategi
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg Samarbeid om Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg kommune.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Fredrikstad, 23. – 24. november 2006
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Samtidig innsats fra NAV og behandlere - fullt mulig!
SAS Den første sammenslåingen
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker

Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Siste nytt fra departementet Arrangør: Forum for plan- og bygningsrett
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Roller og ansvarsdeling En enklere hverdag..

Kulturminneforvaltningen Kommuner, fylkeskommuner, sametinget, museer, Riksantikvar Nasjonal, regional og lokal Tematisk og kronologisk ansvarsdeling

Kommunens planlegging er motoren i dialogen Da må vi stokke beina så vi er med i rett fase, med rette innspill. Oppstart: Gi informasjon, påpeke nasjonal og regional verdi, gi faglige råd Offentlig ettersyn: Respondere på planens løsning av hensynene, gi faglige råd, reise eventuell nødvendig innsigelse

Spesielt om kirkesteder og statlig eiendom RA har ansvar for innspill til planer der middelalderkirke/kirkested/kirkegård eller listeført kirke, statlig eiendom eller profan middelalderbygning er berørt Fylkeskommunen har ansvar for å be om innspillet fra RA Innspillet bakes inn i fylkeskommunens brev til kommunen

Alle skal med Oppstartfasen: – RA har omstrukturert internt: PBL koordinerer innspill, fagansvarlige kobles til – Kommunen skal ikke oppleve forskjell – Fylkeskommunen får en påminnelse om det er tema innen RAs ansvarsområde – På sikt: Fylkeskommunen kan og skal sjekke ut dette uten at RA trenger å komme inn

Vi vurderer i fellesskap Offentlig ettersyn Innsigelse innen fristen Hvordan vurderer vi den framlagte løsningen? Er hensynene godt nok ivaretatt, eller må vi be om endringer? Politisk behandling= Behov for gode faglige begrunnelser

Koordinering Fristbevissthet Bedre dialog og faglig samarbeid Gi poltikken det rommet den skal ha Sørge for smidighet og effektivitet Være proffe og rause med hverandres roller