Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Siste nytt fra departementet Arrangør: Forum for plan- og bygningsrett

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Siste nytt fra departementet Arrangør: Forum for plan- og bygningsrett"— Utskrift av presentasjonen:

1 Siste nytt fra departementet Arrangør: Forum for plan- og bygningsrett
Fagmøte Siste nytt fra departementet Arrangør: Forum for plan- og bygningsrett Fagdirektør Magnar Danielsen Oslo, 22. mars 2018

2 Endringer plan- og bygningsloven fra 1. januar 2018
§ 5-4 femte ledd nytt tredje punktum "Innsigelse skal fremmes så tidlig som mulig og senest innen den frist som er fastsatt for høringen av planforslaget. Innsigelse skal begrunnes. Innsigelse fra statlig og regionalt organ skal være begrunnet i vedtatte nasjonale eller regionale mål, rammer og retningslinjer." Ny § 5-7 "En kommune kan reise søksmål om gyldigheten av en innsigelse etter § 5-4 og departementets avgjørelse etter § 5-6. Søksmålet må reises innen seks måneder etter at innsigelsen ble fremmet eller avgjørelsen truffet. Søksmål om gyldigheten av en innsigelse kan ikke reises etter at det er foretatt mekling etter § 5-6. Forvaltningens behandling av innsigelsen stilles i bero mens søksmålet er til behandling i domstolene."

3 Praktiske konsekvenser
Utvidet begrunnelsesplikt ved innsigelse Må utdype hvilke konkrete forhold i saken som gjør det nødvendig med innsigelse Fristene Søksmål må reises senest innen 6 mnd. etter at innsigelse er fremmet Søksmål kan ikke fremmes etter at det er foretatt mekling Søksmål må reises mot departementets avgjørelse innen 6 mnd. Retten kan bare ta stilling til gyldigheten av innsigelsen Mange søksmål?

4 Endring i forvaltningsloven § 34 andre ledd fra 1. januar 2018
"Der statlig organ er klageinstans for vedtak truffet av en kommune eller fylkeskommune, skal klageinstansen legge stor vekt på hensynet til det kommunale selvstyre ved prøving av det frie skjønn. Det skal fremgå av vedtaket hvordan klageinstansen har vektlagt hensynet til det kommunale selvstyret." Fritt skjønn: der lov og alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper ikke dikterer valget av løsning ut fra et bestemt faktum der myndigheten står fritt til å velge mellom flere lovlige alternativ

5 Praktiske konsekvenser
Endringen skal bidra til at innbyggerne i større grad får påvirke samfunnsutviklingen i eget lokalsamfunn Terskelen for den generelle adgangen til overprøving heves. Bestemmelsen ble sist skjerpet i 1997 Legger kun begrensinger på vektingen av hensynet til det lokale selvstyret Ingen endring i klageinstansen prøving av rettsanvendelsen, saksbehandlingen, faktum, og skjønnsutøvelsen i forhold til de ulovfestede reglene om myndighetsmisbruk Klageinstansen skal fortsatt prøve det frie skjønnet mot myndighetsmisbruk Vektleggingen av det kommunale selvstyret skal begrunnes Bidrar til å skjerpe klageinstansens oppmerksomhet og skal gjøre det lettere kunne etterprøve vurderingene Vektingen av det kommunale selvstyret kan (fortsatt) variere med saksområdet (f.eks. særlig sterke nasjonale interesser for barnevern)

6 Praktiske konsekvenser (forts.)
En standardregel Klageinstansen kan fortsatt la nasjonal interesser overstyre lokalt selvstyre på mange sektorer og fagfelt, med utgangspunkt f.eks. i Rettsikkerhet Likebehandling Likeverd Hensynet til liv og helse Makroøkonomisk styring Jordvern er i tidligere forarbeider nevnt som en slik nasjonal interesse. Nødvendigheten av å overstyre med grunnlag i nasjonale interesser må vurderes konkret ut fra sakens konsekvenser og viktighet. Effektiv og samordnet bruk av offentlige midler Samfunnssikkerhet Bærekraftig utvikling Hensynet til urfolk og nasjonale minoriteter

7 Tvisteloven - endringer i kommunenes søksmålskompetanse fra 1
Tvisteloven - endringer i kommunenes søksmålskompetanse fra 1. januar 2018 "§ 1-4 a. Tvister mellom stat og kommune eller fylkeskommune om gyldigheten av statlig organs avgjørelse En kommune eller en fylkeskommune kan reise søksmål mot staten om gyldigheten av et statlig organs avgjørelse som opphever eller endrer kommunens eller fylkeskommunens enkeltvedtak etter klage, omgjør kommunens eller fylkeskommunens enkeltvedtak uten klage, opphever kommunens eller fylkeskommunens avgjørelse etter lovlighetskontroll, jf. kommuneloven § 59, pålegger kommunen eller fylkeskommunen å betale sakskostnader til en part etter forvaltningsloven § 36, pålegger kommunen eller fylkeskommunen plikter etter tilsyn, fordeler rettigheter eller plikter mellom kommuner eller fylkeskommuner. Første ledd gjelder ikke enkeltvedtak som er truffet i medhold av barnevernloven. Første ledd gjelder tilsvarende for samarbeidskommuner i et vertskommunesamarbeid, jf. kommuneloven kapittel 5 A, og for Longyearbyen lokalstyre.

8 Ny § 1-4a i tvisteloven (forts.)
Søksmålet må reises innen seks måneder etter at avgjørelsen ble truffet. En rettskraftig avgjørelse er også bindende for tredjeperson som fylte vilkårene i § 15-3, og som var varslet av saksøker om søksmålet etter fremgangsmåten fastsatt i § Varselet skal opplyse om hvilke konsekvenser det kan ha enten å tre inn eller ikke tre inn i saken. Varslet skal sette en frist for å tre inn i saken som skal være minst 3 uker. Fristen skal være senest 1 måned før avsluttet saksforberedelse. En kommune eller fylkeskommune kan i forbindelse med søksmål etter første ledd fremme krav om erstatning fra staten. Erstatning kan kun idømmes der avgjørelsen det er reist søksmål om gyldigheten av, blir kjent ugyldig."

9 Praktiske konsekvenser
Gjelder ved tvist mellom kommune eller fylkeskommune og staten om gyldigheten av statlig organs avgjørelse. Kommunen kan reise sak mot staten om: enkeltvedtak etter klage omgjøring av vedtak avgjørelse etter lovlighetskontroll pålegg om å dekke saksomkostninger pålegg om plikter etter tilsyn fordeling av rettigheter eller plikter mellom kommuner og fylkeskommuner Bryter kraftig med tidligere rett. Kommunene har til nå ikke kunnet reise søksmål mot staten om gyldigheten av et vedtak i tilfelle der kommunen har med saken å gjøre i egenskap av offentlig myndighet Søksmål må reises innen seks måneder. En rettskraftig avgjørelse er også bindende for tredjemann som er blitt varslet av saksøker om søksmålet. Tredjemann kan tre inn i søksmålet. Ved ugyldighet kan domstolen tilkjenne kommunen eller fylkeskommunen erstatning.

10 Regulerer Krav til oppstartfasen i planarbeidet
1. Januar 2018 Ny planforskrift - Forskrift om behandling av private forslag til detaljregulering etter pbl Regulerer oppstartfasen i planarbeidet frister mv. i forbindelse med behandling av planforslag fristbestemmelsene er ikke nye, men noe bearbeidet Krav til innholdet i planinitiativet hva som skal drøftes i oppstartmøtet hva som skal stå i referatet forleggelse for kommunestyret ved uenighet kunngjøring og varsel om oppstart av planoppstart saksbehandlingstid innholdet i planforslaget fristavbrytelser tilbakebetaling av gebyr

11 Veiledere 2016 2016 DSB Havnivåstigning og stormflo
2016 DSB Veileder om sikkerheten rundt storulykkevirksomheter 2016 H-2386 KMD Byrom - en idehåndbok 2016 Kystverkets planmedvirkning 2016 RA Kulturminneundersøkelser etter pgf. 9, oppdatert 2016 RA Kulturminner, kulturmiljøer og landskap etter pbl 2016 T-1442 KLD Til retningslinjer for behandling av støy i arealplanlegging

12 Veiledere 2017 2017 Bane NOR Nasjonale jernbaneinteresser i arealplanlegging 2017 DSB Samfunnssikkerhet i kommunens arealplanlegging 2017 Forsvarsbygg Forsvarets arealbruksinteresser i arealplanlegging 2017 KMD H-2385 B Universell utforming (foreløpig utgave) 2017 KMD H-2389 Styring store statlige byggeprosjekter 2017 H-2401 KMD LMD Garden som ressurs 2017 Kartverket Rutiner for forvaltning av kommunalt planregister 2017 KMD KLD Konsekvensutredning pgf. 10 vesentlige virkninger 2017 KMD Konsekvensutredninger 2017 KMD og KLD Konsekvensutredninger etter vedlegg II 2017 KMD Reguleringsplan del I og II (foreløpig utgave) 2017 KMD Reguleringsplan del III (foreløpig utgave) 2017 NVE Nasjonale og vesentlige regionale interesser, grunnlag for innsigelser Pågående arbeid: Temaveiledere: Veileder om planlegging i sjø Veileder knyttet til havne- og farvannsloven. (ikke publisert – inngår anteglig i andre veiledere – fellesveileder KMD/SD) Veileder om spredt utbygging i LNFR- områder Veileder om universell utforming. (status?) Veileder om oppstart og bruk av planprogram i tilknytning til konsekvensutredning (KU) Veiledning om konsekvensutredning (KU) Veiledning om energitiltak og plan- og bygningsloven Veiledning om mineralske forekomster og planlegging etter plan- og bygningsloven Veiledning om forskrift om planinitiativ og oppstartsmøte (?) Revisjon av hytteveileder  Rundskriv: Revisjon  av rundskriv om planlegging i sjø Revisjon av rundskriv om planlegging og utbygging i fareområder

13 Rundskriv 2016 og 2017 2016 T-1442 KLD Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging 2016 T-2 KLD Innsigelser (praktisering) 2017 H-6 KMD Endringer i plan- og bygningsloven 2017 H-9 KMD Endringar i forvaltningsloven tvistelova 2017 T-2 KLD Nasjonale og vesentlige regionale interesser på miljøområdet Strategier 2016 LMD Nasjonal jordvernstrategi

14 Status på noen av Planavdelingens saksområder
Pågående utredningsarbeider (lov og forskrift) fortetting og transformasjon Overvann Sentral godkjenning planforetak Registrering av ledninger i grunnen Kjøpesenterforskriften Rundskriv under ferdigstillelse "farerundskriv" "sjørundskriv" Digitalisering Omorganisering

15


Laste ned ppt "Siste nytt fra departementet Arrangør: Forum for plan- og bygningsrett"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google