Elektroniske tidsskrift og sjangerkarakteristika Aschehoug, 5/3 - 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements


Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Opprett avansert nyhetsbrev Oppgave: Opprette et nyhetsbrev med flere underliggende sider. Underliggende sider vil vises med tittel, ingress og ingressbilde.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Opprett enkelt nyhetsbrev Oppgave: Opprette et enkelt selvstendig nyhetsbrev uten link til undersider. All tekst som skal presenteres skal ligge på samme.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Guide til Facebook - sider og arrangementer
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
12. Oppsummering.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Hotel Clarion Bryggen Tromsø IT enheten, FAD Kirkeavdelingen.
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
UU av powerpoint, pdf og nettsider
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
STASJONSUNDERVISNING
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
Arkivering av nettsider
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
Steinar Jensen, IbisIKT as
Møre og Romsdal redaktørforening. Mål og bakgrunn for prosjektet Ny offentlighetslov Mest mulig innsyn.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Resultater fra spørreundersøkelse Norske landskapsarkitekters forening januar 2012 Klikk F5 for en oppsummering på 10 lysbilder (Utdypende lysbilder er.
Å bruke VOFO Oslo-bloggen Ingvar B.. Hvorfor blogg? En blogg er først og fremst et sosialt medium. Innleggene er gjerne lengre og mer forseggjorte.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Gode venner som hjelper andre
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Utskrift av presentasjonen:

Elektroniske tidsskrift og sjangerkarakteristika Aschehoug, 5/

En lite forbilledlig tidsskriftnettside (all kritikk forstås mht. økonomi) ?: Hva finnes på !: Fint lite! Kontaktinformasjon + Innholdsfortegnelse + Oversikt over tidligere nummer = Metainformasjon, og lite av det.

En forbilledlig tidsskriftnettside (all ros forstås mht. økonomi) ?: Hva finnes på !: Ganske mye som finnes i bladet, samt mye som ikke gjør det! Reproduserte artikler inkl. søkbart arkiv. Lydfiler m/intervjuer, opplesninger osv. Abonnementsmuligheter for nyhetsbrev osv.

Det mest forbilledlige (en arbeidshypotese) Informasjon formidlet i sjangere som utnytter de elektroniske mulighetene som ligger i: –Nesten ubegrenset plass. –Multiple medier. –Dynamiske & statiske metadata (”most read”, felles nøkkelord, bidrag indeksert etter skribent, tema, vignett osv.)

Det minst forbilledlige Kalkering fra ett medium til et annet (typisk, men stadig sjeldnere eksempel: én stor pdf-fil av et tidsskrift). Unødvendig informasjonsknapphet. Uklare adressater (”Nå trenger vi en nettside, alle andre har det...”)

Tidsskriftnettside eller nettidsskrift? Vi er på vei… …men newyorker.com er fremdeles en digitalisert (elektronifisert, hypertekstualisert) utgave av et papirtidsskrift. …for det meste.

Tidsskriftnettside eller nettidsskrift? Kjernestoffet – artiklene – skrives primært for trykking, deles opp i mer skjermvennlige segmenter. Indekseringen simulerer (og overgår til dels) det tradisjonelle registeret. …men transformasjons- prosessen har begynt.

Tidsskriftnettside eller nettidsskrift? Skribentene får ”egne” blogger, med innkodede videoklipp. Eksterne bidragsytere nevnes (sertifiseres). Oppdateringer følger ikke nødvendigvis trykkerytmen. Så hvor er vi på vei?

McSweeney’s Internet Tendency (  Innholdsfortegnelse: -Rød prikk for dagsfersk oppdatering. -Sort prikk for nokså fersk oppdatering. -Stort utvalg av spalter med rullerende nytt stoff.

Internettidsskriftet ”Kritisk masse” – når man kan forvente tilstrekkelige mengder nytt/interessant stoff til å klikke seg inn daglig, ukentlig eller lignende. Mao.: Hvordan skape sine lesere, hvordan skape en ”utgivelsesdato”? Mao.: Hvordan anerkjenne det internettbaserte tidsskriftets sjangerspesifikke karakteristika?

Hvilken sjanger? John Swales, Carolyn Miller, Vijay Bhatia m.fl. (i kor): Sjanger er en kommunikativ hendelse (gjentas etter behov). Bhatia, etter Swales: ”[A non-fictional] genre is a recognizable communicative event characterized by a set of communicative purposes idenfitifed and mutually understood the members of the […] community in which it regularly occurs.”

Internettidsskriftets sjanger Sjangerutvikling handler om å etablere en fellesforståelse av de kommunikative: –Formålene (hva er tidsskriftet til for?). –Forutsetningene (hva kan vi forvente av tidsskriftet). –Konvensjonene (når og hvor kan vi finne tidsskriftet?).

Internettidsskriftets sjanger Den form- og innholdsmessige beskrivelsen blir en konsekvens av sjangerens rammebetingelser: –Internettidsskriftet er en valgt lesevei innenfor visse parametere. Dette gjelder naturligvis også papirtidsskriftet, men i mindre grad, fordi… –…internettidsskriftet har større muligheter for å variere førsteinntrykket, og dermed synliggjøre nye/alternative leseveier. –Hva skal til for at leseren vender tilbake månedlig? Ukentlig? Daglig?

Nettidsskriftet kan: Innføre rotasjon på hovedartikler / forsidesaker (jf. nettavisene). Balansere artikler med lang produksjonstid med kortere blogg-saker. Organisere stoffet etter stablingsprinsippet heller enn samlebåndprinsippet (nytt stoff innen kjente kategorier, heller enn et nytt, distinkt nummer). Fellestrekk: Hensynet til leseren.

Nettidsskrifttabbe #1: Vi er oss selv nok. Hvem er mottaker av kontaktskjemaet? Hva er rutinene for tilbakemelding?

Nettidsskrifttabbe #2: Vi skriver for oss selv. Markørene gir bare mening for den allerede innforståtte. Informasjons- kategoriene er rettet mot redaksjonen. Nettsiden fungerer primært som intranett / internt arkiv.

Men: Leserens tidsskrift = The Daily Me? Utfordring 1: Å presentere stoffet fleksibelt, men ikke for fleksibelt. Utfordring 2: Å utnytte mulighetene for tilbakemelding / deltakelse fra leserne, uten å gå fra tidsskrift til diskusjonsforum. Utfordring 3: Å bevare en gjenkjennelig tidsskriftidentitet når grensene mot omverdenen er porøse.

Tidsskrift som kommunikativ hendelse: Et siste eksempel (man sparer alltid det beste til sist). Rent nettidsskrift. Daglige oppdateringer, ukentlige spalter. Omfattende, men diskrete kommentarfelter.