Temabasert undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Advertisements

Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Hvorfor studere kommunikasjon?
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Ola Grøvdal 2010 Media 1 & Tema 2. Målgruppe 3. Valg av medium 4. Innhold 5. Utforming 6. Distribusjon Ola Grøvdal 2010.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Snart klar for videregående skole
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Gratis digitale læremidler for videregående skole
Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk
Høgskolelektor Ann Lisa Sylte HiAk, april 2007
HVA SKAL JEG VELGE? 1T eller 1P.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Differensiering fordi…
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK Kunnskapsløftet og matematikkfaget. Gjeldende regler: -Alle må ha matematikk i minimum 2 år -P og T kurs (Praktisk og Teoretisk) -Helt ulike.
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Media og informasjon.
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
Design og Håndverk Haugaland videregående skole
Time vidaregåande skole
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Tanks videregående skole
PORTEFOLIO Ekrom skole.
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Utdanningsvalg 10.klasse
Studiespesialisering med formgivingsfag
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Dobbel kompetanse 4 årig løp
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Reklameanalyse av Baneservice
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
for psykisk helse 2017 tirsdag 10. oktober
«Utviklende læring i matematikk»
Nye Medier og kommunikasjon, hva er erfaringene?
Etterarbeid Balkongen
- Klassen deles inn i en elektrikerfaglig og en energimontørfaglig gruppe. - Alle eleven skal opp i faget Elenergisystemer - Hver elev trekker det andre.
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøtet 9. trinn 24. sept
Utskrift av presentasjonen:

Temabasert undervisning Skisse til årsplan 2007-08 Temabasert undervisning

Skisse til årsplan

Alle i Vg1 og VG2 skal ha samme tema ( eksempel: YO!) Mål med ”Yo”: Eleven blir mer bevisst på hvilket yrke de ønsker å peile seg mot. Mange klasser kan ha introduksjonen samtidig. Vinkling, budskapet og mål er likt for alle, men mediene kan være forskjellig. Større valgfrihet/interessestyrt innen faget (relevans i forhold til elevens yrkesvalg) Yrkesorientering/research ( Hva er research?) Introduksjon av kompetanseplattformene Gruppearbeid/øvelser/gruppedynamikk Idearbeid/teknikk/kreativitet/tankekart/myldrin/storming Presentasjonsteknikk Studieteknikk Finne eksempler Integrering av fellesfag 3. Veien videre...... Eleven velger verksted/fagområde Eleven følger arbeidsprossesspilen - Overføringsverdi-

Korte konkrete oppgaver. praktiske og teoretiske Målet med oppgavene skal være å sette elevene inn i tema og gjøre det mulig/lettere for eleven å velge media.

Mediegrafikker Fotograf Informasjons medarbeider Animatør Film og video produksjon Grafiskdesigner Lydproduksjon Lysproduksjon Nettbasert interaktiv medieproduksjon Programtilvirker Journalistikk Illustrasjon og reklame

Verksted eller basisgruppe ?

Forslag til temaer

Bli kjent med kompetanseplatformene. Arbeidsform: ”Yo” Et eksempel på tema. Varighet: En uke Målet med tema: Bli kjent med kompetanseplatformene. Arbeidsform: Grupper og individuelt arbeid.