ROLLEN SOM TILRETTELEGGER TRYGGHET OG TILHØRIGHET Gir indre og varig motivasjon for idrett Skap et godt sosialt miljø: Se hvert enkelt barn Det skal være lov og akseptert å feile Ha regler for atferd og oppførsel
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER AKTIVITETS- OG MILJØSKAPER Vær kreativ, gi utfordringer, bruk leken => mestring => selvtillit => glede BARNS EGEN AKTIVITET Stimuler den frie leken
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER OPPLEVELSE AV Å LYKKES Ønsket om å lykkes – angsten for å mislykkes MOTIVASJON – MESTRING ELLER PRESTASJON Ha fokus på mestring, ikke prestasjonene PRESTASJONSFOKUS Ha fokus på egenutvikling av ferdigheter Framgang! Innsats! Mestring!
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER UTVIKLING AV DEN ENKELTES FERDIGHETER ”Se meg for det jeg er, ikke hva jeg presterer” RIS OG ROS Gi ros ikke ris
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER VÆREMÅTE OG KOMMUNIKASJONSFORM Vis varme, omsorg, respekt og autoritet. Bruk leken ROLLEMODELL Barna tar etter deg, holdninger, akseptering Delta og forsterk positiv atferd
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER INVOLVERING OG GRADVIS MEDANSVAR Gi barna ansvar for enkle oppgaver Rydde inn og ut utstyr, avslutningslek, Bør gå på omgang SAMSPILL MED FORELDRENE Få foreldrene med på laget Foreldrenes interesse og engasjement for barnas aktivitet er av de viktigste motivasjonsfaktorene!
OPPGAVE Individuelt: Velg tre forhold ved trenerrollen du spesielt vil ha fokus på. Hvorfor er de viktige for deg? Gruppa: Kom frem til tre felles forhold ved trener rollen dere syns det er viktig å ha fokus på. Hva må dere gjøre for å få til dette på trening?