ROLLEN SOM TILRETTELEGGER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Ungdomstrinnet VBK.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Mestring og forebygging av depresjon
Trenerrollen og motivasjon
- Hovedrolle eller birolle

SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Lørenskog Idrettsforening
Kroppsøvingsdidaktikk
Forventninger til oss som skole:
Barns læring, voksnes ansvar!
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
Mestring og forebygging av depresjon
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
Kvalitetsklubb – NFF regi
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
G LEDEN VED Å VÆRE KLUBB-LEDER AFK-høstmøte 05. november 2012 Quality Airport hotell, Gardermoen Trond ”Kurte” Andreassen Hovedleder i Rolvsøy IF.
SPILLERUTVIKLING VARHAUG, )Hva kan Varhaug`s trenere gjøre for å utvikle spillere best mulig (7-19år)? Hvilke ferdigheter bør vektlegges på treningene?
Birger Førre, Førre Trevarefabrikk Hvordan sikre god kvalitet på opplæring i bedrift?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Vi vil «være sammen»; for barna…
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Klubben for alle.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
En god dag på jobb! en fortelling om livsglede og menneskeverd
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
”Flest mulig - lengst mulig - best mulig!”
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Men hvordan gjør vi det…?
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Utskrift av presentasjonen:

ROLLEN SOM TILRETTELEGGER TRYGGHET OG TILHØRIGHET Gir indre og varig motivasjon for idrett  Skap et godt sosialt miljø: Se hvert enkelt barn Det skal være lov og akseptert å feile Ha regler for atferd og oppførsel

ROLLEN SOM TILRETTELEGGER AKTIVITETS- OG MILJØSKAPER  Vær kreativ, gi utfordringer, bruk leken => mestring => selvtillit => glede  BARNS EGEN AKTIVITET  Stimuler den frie leken

ROLLEN SOM TILRETTELEGGER OPPLEVELSE AV Å LYKKES Ønsket om å lykkes – angsten for å mislykkes MOTIVASJON – MESTRING ELLER PRESTASJON  Ha fokus på mestring, ikke prestasjonene PRESTASJONSFOKUS  Ha fokus på egenutvikling av ferdigheter Framgang! Innsats! Mestring!

ROLLEN SOM TILRETTELEGGER UTVIKLING AV DEN ENKELTES FERDIGHETER  ”Se meg for det jeg er, ikke hva jeg presterer” RIS OG ROS Gi ros ikke ris

ROLLEN SOM TILRETTELEGGER VÆREMÅTE OG KOMMUNIKASJONSFORM Vis varme, omsorg, respekt og autoritet. Bruk leken  ROLLEMODELL  Barna tar etter deg, holdninger, akseptering Delta og forsterk positiv atferd

ROLLEN SOM TILRETTELEGGER INVOLVERING OG GRADVIS MEDANSVAR  Gi barna ansvar for enkle oppgaver Rydde inn og ut utstyr, avslutningslek, Bør gå på omgang SAMSPILL MED FORELDRENE   Få foreldrene med på laget Foreldrenes interesse og engasjement for barnas aktivitet er av de viktigste motivasjonsfaktorene!

OPPGAVE Individuelt: Velg tre forhold ved trenerrollen du spesielt vil ha fokus på. Hvorfor er de viktige for deg? Gruppa: Kom frem til tre felles forhold ved trener rollen dere syns det er viktig å ha fokus på. Hva må dere gjøre for å få til dette på trening?