Nordisk konferanse for VVS- utdanning - Oslo - mai 2009 1 Fagutdanning på tvers av de nordiske landegrensene Likheter og ulikheter i rørleggerutdanningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forkurs for minoritetsspråklige
Advertisements

Relevante utdanninger for personell i sterilsentraler
Studier i Tyskland.
Verifisering av utdanningsdokumenter fra Russland og 13 land i det tidligere Sovjetunionen NOKUT seksjon for utenlandsk utdanning høsten 2007 – våren 2008.
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Møteplass for etisk refleksjon
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
En ny sjanse for voksne! Den store lesedagen – ”The Big Read” Alfabetisering og læring for voksne Statssekretær Lisbet Rugtvedt 23. April 2009.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Internasjonalisering på Malakoff vg skole
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Foreldremøte vg3 Onsdag
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
Allmenngjøring av tariffavtale for byggeplasser
VELKOMMEN TIL NORDISK UTDANNINGSKONFERANSE – VVS
PRESENTASJON AV NASJONALT SENTER FOR ERFARINGSKOMPETANSE INNEN PSYKISK HELSE NKLMS
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
MEDLEMMER AV DET NORSKE NETTVERKET: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) Høgskolen i Buskerud (HiBu) Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet.
AKTIV SØKER TIL DEG SOM SKAL UT I LÆRE.  KARAKTER OG FRAVÆR  AKTIV FOR LÆREPLASS  KONTAKTER OG BEKJENTE VIKTIG Å TENKE PÅ:
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Pressekonferanse Hovedtrekkene i utbyggingen av
Seminar Senter for byggenæringen 31. august 2010.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
Lånekassen Rapportering til Lånekassen Fagskoler Februar 2011 v/ Gretha Sakshaug og Siv Frost.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Sykefravær totalt NHO bedrifter Kilde: SSB, NHOs lønnsstatistikk1.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Snitt avstand mellom anlegg:
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Mer praksis – bedre lærere?
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
APO-tilbudet Oslo.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Foto: Bjørn Erik Olsen Tittel på presentasjon Navn Etternavn Dato Helse og oppvekstfag Fagsamling i Bodø 4 – 5 mars 2015.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Utskrift av presentasjonen:

Nordisk konferanse for VVS- utdanning - Oslo - mai Fagutdanning på tvers av de nordiske landegrensene Likheter og ulikheter i rørleggerutdanningen

Nordisk konferanse for VVS- utdanning - Oslo - mai Mål: Felles vitnemål for bestått avsluttende prøve som rørlegger

Nordisk konferanse for VVS- utdanning - Oslo - mai Hovedveier i utdanningen LandNormalløp Island2 år i skolen – 2 år i bedrift Danmark60 uker i skolen - 2 ½ år i bedrift (Fra 2008) Sverige3 år i skolen – 2 år i bedrift (Fra 2010) Finland3 år i bedrift med integrert teori Norge2 år i skolen – 2 ½ år i bedrift (Fra 2006)

Nordisk konferanse for VVS- utdanning - Oslo - mai Avsluttende prøve LandPrøve iEksamenstidStryk-% IslandPraksis+teori40 timer< 5% DanmarkPraksis+teori56 timer< 5 % SverigePraksis32 timer25 % FinlandPraksis5x6 = 30 timer20 % NorgePraksis35 timer25 %

Nordisk konferanse for VVS- utdanning - Oslo - mai Evaluering underveis LandEvaluering IslandEvaluerer teori – ikke praksis DanmarkKontinuerlige prøver i teori og praksis SverigeDelvis evaluering av teori FinlandKontinuerlige prøver i teori og praksis NorgeFrivillig evaluering - standpunkt

Nordisk konferanse for VVS- utdanning - Oslo - mai Frafall i utdanningen før avsluttende prøve – felles skole LandFrafallFelles skole med andre fag Island0Ren rørleggeropplæring Danmark20 %VVS fra 1. år - Sverige<5 %VVS og kjøleteknikk 1.år Finland10 %Ren rørleggeropplæring Norge35 %1. år 20 fag – 2. år 3 fag

Nordisk konferanse for VVS- utdanning - Oslo - mai