NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier – en bransjeutfordring”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Vann Mai 2014.
Advertisements

Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Vann på avveier – en bransjeutfordring
Nasjonal blodbankkonferanse
Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Krav til dokumentasjon i kap
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Plan for prosjektarbeidet •Velge ut aktuelle case i samarbeid med FHL fagfora •Etablere nettverk for hvert.
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Mette Gjertsen Prosjektleder i Statens pensjonskasse
SIKKER VANNinstallasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Implementerings- prosessen i Nets
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Hobølkonferansen 2012 Adm. direktør Tor Backe, NRL-VVS.
Page: 1 NFV 2015 Anerkjent senter for kompetanseformidling – ”Beste praksis” Dette betyr:  Etablere/samarbeide med fagnettverk/organisasjoner innenfor.
Implementering av NyttBygg Styringssystem
Utarbeidet av Hilde Waage,
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Defo – Distriktenes energiforening1 Erik Winther Innspill fra Defo for drøftinger i samarbeid med NVE, Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet.
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
VI VET HVA DU TRENGER I MORGEN.
Selge et produkt eller en tjeneste
VELKOMMEN TIL NORDISK UTDANNINGSKONFERANSE – VVS
Produktdokumentasjon Veidekkes tanker og praksis
NRL e-læring Organisasjonsmodell Lisenstyper og priser
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Human Factors i boring og brønn
Hygienesykepleier Liv Torvik
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Per Bruvold Sikkerhetssjef IKT/Personvernombud
”Byggevare 2008” Dokumentasjon av produktegenskaper til fabrikkfremstilte bygningselementer og moduler Trond Ramstad SINTEF Byggforsk.
PROSJEKTSTATUS VÅREN BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Vann på avveier Bransjekonferanse på If Sikkerhetssenter FNHs deltakelse i vannskadeprosjektet Andreas Pihl.
”Vann på avveier – en bransjeutfordring” Hvordan kan rørleggerbedriften redusere forekomsten av vannskader? Resultater fra FoU - bedriftene Hobøl 8. oktober.
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Veiledning for innsending av Ferdigmelding på Egenmontasje Telelosji
Ansvarlig søkers rolle
”Vann på avveier – en bransjeutfordring”
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Alt henger sammen med alt
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Nasjonalt velferdstekn program Samarbeidende kommuner Bergen Stord Lindås Lindås kommune.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
MEAT Valuebased procurement. NORDIC MEDTECH GROWTH 2 Nordic Innovation Call: Innovative Nordic Health and Welfare Solutions.
Oslo, 2016.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Strategisk markedsføring
Bedriftspresentasjon.
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier – en bransjeutfordring” videreføres i NRLs nye prosjekt ”SIKKER VANNinstallasjon” NRLs Bransjekonferanse på If Sikkerhetssenter, Hobøl, den 13.10.2009 Adm.dir. Tor Backe, NRLs Administrasjon

”SIKKER VANNinstallasjon” Styringsgruppen videreføres Tor Backe NRL leder Ole Larmerud NRL Andreas Pihl FNH Ulf Michaelsen If Lars-Erik Fiskum Sintef Byggforsk Knut Jensen Eriksen & Jensen Evy Aker , prosjektleder

SIKKER VANNinstallasjon Implementering av resultater fra ”Vann på avveier” Målsetting Redusere vannskader gjennom å tilby NRL- bedriftene ”Sikker Vanninstallasjons- konseptet” – et verktøy for vannskadeforebygging Konseptets Rettet mot definerte skadeårsaker filosofi Enkelt å kommunisere Praktisk gjennomførbart Lønnsomt for Kunde Rørleggerbedrift Forsikringsselskap Samfunnet

SIKKER VANNinstallasjon Samarbeid mellom: Myndigheter /bransjer BE , NRL (rørbransjen) og FNH Bransjer NRL, (rørbransjen) og FNH Bedrift /selskap NRL - bedrift og forsikringsselskap Selskap/kunde Forsikringsselskap og forbruker Sverige/Norge Säker Vatteninstallation /Sikker Vanninstallasjon

RESULTATER FRA ”VANN PÅ AVVEIER” KUNNSKAP OM SKADEÅRSAKER 1. Bransjens ansvar Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre 2. Kundens ansvar Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter

SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter BRUK AV MONTERINGSANVISNING BE Krav til monteringsanvisning på skandinavisk TEK § 5-14 Produsent Ansvarlig for oversetting Rørlegger Skal følge monteringsanvisning

SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter KVALITETSSIKRING NRL Utvikler mal for sjekkliste Rørlegger Skal utføre kontroll og fylle ut sjekkliste

SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter ROBUSTE PRODUKTER OG LØSNINGER FNH (FG Vann) Stiller krav til produkt utover myndighetskrav i TEK NRL Synliggjør kravene via NRLs hjemmesider Rørlegger Skal velge robuste produkter og løsninger

SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter DOKUMENTASJON Myndighetskrav Påse at krav til dokumentasjon er ivaretatt, jf TEK § 5–11.1. Brev til leverandørene Synliggjøring via NRLs hjemmeside til SINTEF Byggforsk

SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter SPORBARHET Myndighetskrav Krav til sporbarhet (opprinnelse) TEK § 5–1.1

SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter MARKEDSEVALUERING Evalueringsgruppe Overvåking av produkttyper og skadeårsaker Forsvarlige reklamasjonsrutiner som sikrer bevis Frivillige bransjekrav Synliggjøring av problemstillinger og bransjekrav via NRL og fagpresse

SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter BILDEDOKUMENTASJON NRL Definerer hva som skal dokumenteres Rørlegger Skal ta bilder og lagre på prosjekt

SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter TVERRFAGLIG FORUM NRL, NORSK TEKNOLOGI, VKE Tverrfaglig seminar 5.11.09 RIF, NAL, VVS - FORENINGEN Mål: tverrfaglig forum

SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter LEKKASJESIKRINGSPRODUKTER Rørlegger monterer Automatisk lekkasjestopper eller elektronisk stengeventil (f.eks.”NRL Stoppen”)

SIKKER VANNinstallasjon Ved nybygg og større rehab-oppdrag skal rørleggerfirmaet bekrefte ”SIKKER VANNinstallasjon” overfor kunden gjennom overlevering av Samsvarserklæring ett A4 – ark som bekreftelse på at definerte skadeårsaker er forebygget DDV (dokumentasjon, drift, vedlikehold) Hva er levert? Bruksanvisning Vedlikeholdsinstruks

SIKKER VANNinstallasjon Tidsperspektiv 2009 Konsept ferdigstilles I løpet av 2009 vil NRL ferdigstille konseptet ”Sikker Vanninstallasjon”

SIKKER VANNinstallasjon Tidsperspektiv 2010 ET KONSEPT FOR NRL - BEDRIFTENE Innføring Innføringskurs for NRLs avdelingsledere Halvdagskurs for bedriftene via NRLs avdelinger Avtale bedrift - NRL om tilgang til salg av ”Sikker Vanninstallasjon” etter gjennomført kurs Skadereduksjon (for bedrifter som ønsker det) Opplegg og veiledningshefte utarbeidet Tilgang til nettverk og deltakelse i samlinger Markedsføring og salg til forbruker