Nasjonale prøver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
Elev- og virksomhetsbasert vurdering i Kunnskapsløftet
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Tidlig innsats for livslang læring
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver Regional konferanse i Tønsberg 16. – 17. april 2007 Prosjektleder Ole Christian Melhus.
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Nasjonale prøver Sandved skole
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Høstrapport – tall og statistikk
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonale prøver

Politisk status, sitat Utdanningsdirektoratet ”Nasjonale prøver 2007 har vist seg å ha hatt stor nytteverdi for skoleeiere, regionale og sentrale skolemyndigheter og ikke minst allmennheten. Sammen med resultatene fra de internasjonale undersøkelsene PISA og PIRLS har resultatene fra nasjonale prøver bidratt til å sette læringsutbytte og kvalitetsutvikling i grunnopplæringen på den politiske dagsorden. I avisene kan vi lese om skoleeiere som iverksetter tiltak for å styrke elevenes ferdigheter i lesing, regning og lesing på engelsk. Dette er en utvikling som er i tråd med formålet med de nasjonale prøvene, nemlig at prøvene skal gi økt kunnskap og være grunnlag for forbedrings- og utviklingsarbeid lokalt og sentralt. ”

Nasjonale prøver, Utdanningsdirektoratet Redskap for å kunne vurdere i hvilken grad skolen lykkes med å utvikle elevenes GRF/ grunnleggende ferdigheter Redskap for å gi tilpassa opplæring til den enkelte Redskap for kvalitetsutvikling

Nasjonalt sammenhengende prøve- og vurderingssystem Kartleggingsmateriell Lesing (1., 2. og 3. trinn nasjonalt. I RSK 5.,7. og 9. trinn Regning (2. trinn) Nasjonale prøver 5. og. 8. trinn Avdekke behov for individuell oppfølging Kartlegger elevenes GRF/ grunnleggende ferdigheter i lesing og regning slik de er beskrevet i læreplanen Gi informasjon til elever, lærere, foresatte, skoleledere, skoleeiere, de regionale myndigheter og det nasjonale nivå som grunnlag for forbedrings- og utviklingsarbeid

Regning som grunnleggende ferdighet, ikke matematikk Norsk 18, matematikk 76, KRL 0, naturfag 12, engelsk 13, samfunnsfag 26, kunst og håndverk 8, mat og helse 5, kroppsøving 7 og musikk 0 (8. trinn 2007) Knyttet til områdene tall, måling og statistikk

Oppfølging av St.meld.31, Kvalitet i skolen Nasjonale prøver i lesing og regning for 9. trinn fra 2010 ”Plikt å utarbeide årlig kommunal rapport om tilstanden i grunnopplæringen”, en av faktorene som det skal rapporteres om er antall elever i mestringsnivå 1, nasjonale prøver Utrede og gi anbefaling om innføring av prøver i digitale ferdigheter Forberede innføring av utvalgsprøver i skriving

FoU Nasjonale prøver 2007 og 2008 Evaluering av skoleledere, lærere, elever og foresattes erfaring med nasjonale prøver, utført av Synovate Analyse av nasjonale prøver i forhold til elevenes kjønn, familiebakgrunn og kommunal variasjon, utført av Senter for økonomisk forskning, NTNU Evaluering/analyse av oppgaver/svar er utført av: Lesing norsk 5. trinn, Universitetet i Stavanger v/Nasjonalt lesesenter Lesing norsk 8. trinn, UiO, Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling Regning begge trinn, NTNU, Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen Lesing på engelsk begge trinn, Universitetet i Bergen

Forklaringsvariabler 2007og 2008 Foresattes utdanning Kjønn Etnisitet Skolene ca. 10 %

Rapporter på www.udir.no Skoleporten- sammenligninger mellom år PAS (8 ulike rapporter) skoleresultater fra inneværende år, skolens og lærernes rapport

Veiledningsmateriell på www.udir.no Veileder for skoleeiere og skoleledere Veileder for videre jobbing, basert på resultater, i lesing, regning og engelsk

Resultater 2008 Nasjonalt Årets prøver har fungert godt Jenter skårer betydelig høyere enn guttene i lesing 8. trinn Guttene skårer signifikant høyere enn jentene i regning på 5. trinn Ubetydelige forskjeller mellom gutter og jenter i engelsk

Resultater Alta Bedre fra 5. til 8. trinn enn fra 1. til 5. trinn Fin fremgang i regning Bekymringsfullt angående lesing, særlig prosent i mestringskategori 1 Utfordring engelsk Utfordring gutter

Nasjonale prøver utarbeides av de fremste fagmiljø Nasjonale prøver kobles med en betydelig FOU KVALITET Utfordring å få en PAS og prøveform som krever minst mulig arbeid/ administrasjon Informasjon til skoleeier, rektor, lærere, elever, foresatte, politikere, osv. Objektivt mål på ”nådd mål” i kommuner, ved skoler, i team, osv. Nasjonalt mål på ”nådd mål” i kommuner, ved skoler, i team, osv. Mål på ”nådd mål” før eksamen Det gode team/den gode skole/den gode praksis Fundament for refleksjon og handling rundt egen praksis og veien videre

18-19. mars RSK i samarbeid med Gerd Fredheim Læringsstrategier i nasjonale prøver