Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten om pasienter med muskel-skjelettplager Pål Kristensen Ranheim Legesenter, Trondheim spesialist.
For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
Situasjonen sett fra Stavanger kommune
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Pasientflyt og Tamiflulogistikk under en pandemi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2006,
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
Oppfølging av helsetilstand og legemiddelbehandling hos multisyke eldre   -implementering av modell for samhandling mellom fastleger og hjemmetjenesten.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Utfordringer og muligheter i praksiskonsulentordningen Innlegg til PK-samling, Kirkenes 2. juni 2010 Øystein Fossen/Kristin Reichborn Kjennerud, Arbeidsforskningsinstituttet.
Praksiskonsulentordningen i Norge
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
19.Mars 2013 Anne Gjengedal Sunde
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Opplæring: Digital Diktering
Dette er en automatisk presentasjon
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Ledetråder til bedre og mindre ”brysom” informasjonssikkerhet dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Hvordan evaluere henvisninger og epikriser PKO landsmøte Kirkenes 3.juni 2010 Trygve Kongshavn, praksiskonsulent Vestre Viken HF, sykehuset Buskerud.
Oppfølging av praksiskonsulentordningen i Helse Sør-Øst Vegard Høgli, fagsjef Helse Sør-Øst RHF Bente Thorsen, fastlege, praksiskoordinator Oslo universitetssykehus.
Legemiddelinformasjon - et skrikende behov -
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Tidlig ute med elektronisk meldingsutveksling.  Informasjonsutveksling mellom sykehus og kommune angående pasienter som innlegges på sykehus eller skrives.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
© Bergen kommune1 Dexter Fakta opplysninger om barnehagen som adresse, tlf, e-postadresse, plasstyper, antall plasserte barn osv. hentes fra Extens og.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
1 Øystein Nytrø Department of computer and information science Norwegian University of Science and Technology TDT4210 Helseinformatikk Kursintroduksjon.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Likemannsarbeid er vår viktigste oppgave
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Tilganger i DIPS May Evensen leder Arb.gruppe Tilganger/DP Løsning IKT Rådgiver Avdeling for kliniske systemer.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Hvordan finne ut om dokumentet er sendt elektronisk fra DocuLive: Det er viktig å velge en lege som ligger i legeregisteret. X400 sier om legen har en.
Innkomne meldinger: Lese og kvittere innkomne meldinger: Innleggelsesrapport og Forespørsel/Svar på forespørsel. Følges opp fortløpende, det vil si minst.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Forberedende samtaler

Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Hydrocephaluspoliklinikken
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Erfaringer fra praksis
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Hvordan gjøres dette i Gerica
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
NSF-FSR lederseminar
Enkel brukerveiledning
Skype for Business i pasientbehandling
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Enkel brukerveiledning
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus

Se hva som skjer ….

År Et tilbakeblikk på år 2007 Russland: sykehuset – et sted for Russland: sykehuset – et sted foroppbevaring Ingen primærhelsetjeneste Ingen primærhelsetjeneste Legene vet best – pasientene har ikke godt av å få vite sin diagnose Legene vet best – pasientene har ikke godt av å få vite sin diagnose

I Norge var det slik: Fastlegeordningen 6 år: vellykket evaluering! Fastlegeordningen 6 år: vellykket evaluering! Helsevesenet var to-delt: en første- og en andrelinjetjeneste Helsevesenet var to-delt: en første- og en andrelinjetjeneste Pasientene kunne kjøpe Felleskatalogen, eller lese om den på Internett Pasientene kunne kjøpe Felleskatalogen, eller lese om den på Internett

Pasientenes situasjon Pasientene hadde rett til å få lese om seg selv Pasientene hadde rett til å få lese om seg selv Pasientene begynte å få anledning til å bestemme selv hvilken behandling de skulle få Pasientene begynte å få anledning til å bestemme selv hvilken behandling de skulle få Timebestilling via telefon eller personlig fremmøte. Timebestilling via telefon eller personlig fremmøte.

I sykehusene: De yngste og minst erfarne legene tar imot pasientene, ofte uten veiledning De yngste og minst erfarne legene tar imot pasientene, ofte uten veiledning De yngste legene skriver epikrisene, gjerne flere uker etter at pasientene er utskrevet, ofte på pasienter de ikke har sett De yngste legene skriver epikrisene, gjerne flere uker etter at pasientene er utskrevet, ofte på pasienter de ikke har sett Nesten ingen pasienter får en skriftlig rapport om seg selv (epikrise) Nesten ingen pasienter får en skriftlig rapport om seg selv (epikrise)

Dokumentasjon Stadig en papirjournal Stadig en papirjournal – (ikke ulikt den gamle bankboken) Mange forskjellige dataprogrammer, som gjør det vanskelig å samarbeide, utveksle opplysninger, til og med omkring vitale opplysninger Mange forskjellige dataprogrammer, som gjør det vanskelig å samarbeide, utveksle opplysninger, til og med omkring vitale opplysninger Ofte ustrukturert journal, vanskelig å få oversikt i Ofte ustrukturert journal, vanskelig å få oversikt i

Praksiskonsulentordningen Etter 10 år i Norge, fortsatt nesten ingen forskning på pko Etter 10 år i Norge, fortsatt nesten ingen forskning på pko En veiledningsbok, ingen spesiell utdanningsordning eller autorisasjon En veiledningsbok, ingen spesiell utdanningsordning eller autorisasjon Ingen sentral organisering – usikkerhet omkring tilhørighet Ingen sentral organisering – usikkerhet omkring tilhørighet

År 2020 Et offentlig helsevesen, men mange private alternativer Et offentlig helsevesen, men mange private alternativer Leger, sykepleiere og andre jobber dels inne i sykehuset og dels ute på helsesentra tilknyttet et sykehus Leger, sykepleiere og andre jobber dels inne i sykehuset og dels ute på helsesentra tilknyttet et sykehus Fastlegeordning, men mindre lister, større ansvar Fastlegeordning, men mindre lister, større ansvar

Dokumentasjon - journal En pasientjournal (EPJ) En pasientjournal (EPJ) Kan hentes frem på alle helseinstitusjoner i alle land via kort og kode Kan hentes frem på alle helseinstitusjoner i alle land via kort og kode Pasienten har tilgang til sin journal via Internett, og kan selv skrive opplysninger til sin fastlege eller spesialist Pasienten har tilgang til sin journal via Internett, og kan selv skrive opplysninger til sin fastlege eller spesialist All bestilling skjer elektronisk All bestilling skjer elektronisk Logisk enhetlig journal Logisk enhetlig journal Alle epikriser begynner med en ingress Alle epikriser begynner med en ingress

Pasientens innsikt i egen sykdom ”Real time” journal ”Real time” journal Epikrise til pasienten Epikrise til pasienten Lovpålagt korrekt info til pasienten Lovpålagt korrekt info til pasienten Kvalitetssikring av at ansvar, oppfølging og kontroller Kvalitetssikring av at ansvar, oppfølging og kontroller All korrespondanse går automatisk med kopi til pasienten All korrespondanse går automatisk med kopi til pasienten

Andre elektroniske hjelpemidler Systemer for rask diagnose – kvalitetssikring, differensialdiagnoser, bivirkninger, risikoanalyse osv. Systemer for rask diagnose – kvalitetssikring, differensialdiagnoser, bivirkninger, risikoanalyse osv. Alle legesenter har egen hjemmeside Alle legesenter har egen hjemmeside Alle leger er tilgjengelige på mobiltelefon Alle leger er tilgjengelige på mobiltelefon

Hva så med PKO?

PKO 2020 Leger og sykepleiere jobber både inne i sykehus og ute, med egne samhandlings- leger og –sykepleiere som koordinerer samarbeidet i og utenfor institusjonen Leger og sykepleiere jobber både inne i sykehus og ute, med egne samhandlings- leger og –sykepleiere som koordinerer samarbeidet i og utenfor institusjonen Det kreves en egen utdanning for å ha disse stillingene Det kreves en egen utdanning for å ha disse stillingene Ordningen er basert på de vellykkede evalueringen av PKO fra Ordningen er basert på de vellykkede evalueringen av PKO fra

Takk!