KID’S CATALOG Et verktøy som skal gjøre det lettere å søke i allerede eksisterende katalogposter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
ELE3730 Utviklingsøkonomi
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Hvordan intervjue en forsker?
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
MUNTLIG EKSAMEN 2004 PRAKSISRAPPORT NETTVERKSOPPGAVE
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Veiledet lesing Mørkved skole
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Reidun Olstad NNPF Innføringskurs i klinisk forskning
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
TIDSLINJER 1.
Utforskeren.
Lagre vedlegg Noen e-postmeldinger har et vedlegg. Vedlegget kan være et dokument eller et bilde. Det kan man lagre på PCen. Da kan man finne det igjen.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Endringer på Min Bedrift Endringer Listene: ”Nye oppdrag”, ”Besvarte oppdrag” og ”Vunnede oppdrag” legges direkte på forsiden til.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Hafjellseminaret våren 2012
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
GERILJATESTING «Geriljabrukertesting er litt det samme som geriljakrig. Bortsett fra krig, fred, sprengstoff, lemlestelse og lignende.»
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Brukeratferd i norske storbybibliotek. Bakgrunn for undersøkelsen Undersøkelsen i 2007 Biblioteket som læringsarena og uformelt sosialt møtested Problemstillinger.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
refleksjoner rundt en Næringsfaglig vurdering
Salg 2 for elektrikere - et forslag
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Kort innføring i Trio Web
Prosjektoppgaven.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Titteloppsett Undertittel.
Northwind traders Hvem vi er
Fra idé til publikasjon
Brukerundersøkelse, vår 2017
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Statped.
Fosen videregående skole
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

KID’S CATALOG Et verktøy som skal gjøre det lettere å søke i allerede eksisterende katalogposter

zUndersøkelser kan gi viktige innspill når det gjelder videre utvikling av Kid’s zGir en unik sjanse til å studere barns søkeatferd zUtgangspunkt for mange interessante problemstillinger Hvorfor ”forske” på Kid’s?

Hva ønsket vi å finne ut i denne omgang? zBruk av bilder kontra tekst ved søking zLogisk hierarkisk struktur? zBarns tanker omkring søking zInspirerer til egne søk? zVariasjon i aldersgruppene? zKonkrete mangler ved systemet

Praktisk gjennomføring z2 ulike klassetrinn zGruppene inndelt etter ulike kriterier zForhåndsdefinerte oppgaver

Metode zObservasjon zEtterintervju zFri avbenyttelse under observasjon

Resultater fra undersøkelsene zAlle synes det var morsomt å bruke Kid’s zSystemet var enkelt å bruke zDen hierarkiske strukturen skapte ikke nevneverdige problemer zEnkelte ikoner var vanskelig å forstå zDet samme gjaldt noen av bildetekstene zIngen forskjell på bruk av bilde kontra tekst

Kid’s Catalog zSystemet er fleksibelt zSystemet er enkelt å oversette zSystemet kan lett tilpasses lokale forhold dersom det er ønskelig

Videre ”forskning” zSamspill ikon/tekst zSammenligne søk i Kid’s med søk i tradisjonelle kataloger zEr interessen like stor om en ikke vet at det finnes ”svar”

Viktige områder å jobbe videre med zEn versjon som skal selges, må være tilpasset norske forhold. Den må kunne brukes i et hvert bibliotek uten for mange lokale tilpasninger zRedigering av strukturen zNorske forhold krever ”norske” ikoner zBildetekstene må være lette å forstå zSystemet må knyttes til norske kataloger