Presentasjon av operaprosjektet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Bokanmeldelser..
Leir-genial trosopplæring
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Lilandspeiderne Informasjon.
MUV i Asker menighet Årsmøtet 28. april MUV I Asker menighet • 4. september 2012 besluttet Asker menighetsråd at vi skulle delta i prosjektet Menighetsutvikling.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Vinter 2014 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2014
WRITE AN OPERA.
Den Norske Skolen i London
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Vitensenteret i Trondheim
Vinter 2011 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2013
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Prosjektklassen IKT og nye læreprosesser
OPERAPROSJEKTET.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Studiespesialisering med formgivingsfag
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
Folkekirke langs nye veier. … gjør disipler, i fellesskap, langs nye veier…” (jf. Matt. 28,19) ”Mens dere går…
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sammensatte tekster ?.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Sammensatte tekster PPU
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Sammensatte tekster ALU
Matematikk i samisk kultur
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Det magiske tryllestøvet ”Write an opera” 3.- og 4. trinn ved Ura skole, Alstahaug kommune, 2006.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Den kulturelle barnehagesekken i Asker Komité oppvekst 2. mai 2017
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Handlingsprogrammet 2017: Det skal fremmes sak om DKS i barnehagene
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Et kognitivt perspektiv på læring
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av operaprosjektet

How to Write an Opera Tidlig på  80 tallet utviklet Metropolitan Opera House i New York et prosjekt de kalte " Å Lage original opera" for skoler i New York og New Jersey. I 1985 arrangerte kunstnere fra The Metropolitan Guild det første sommerkurset for lærere ved The Royal Opera House i London. Senere ble ideen adoptert av utdanningsavdelingen ved The Royal Opera House i London. Siden det, har engelske kunstnere kurset lærere i England og resten av Europa i metoden som har fått navnet: How to Write an Opera.

Målet med et operaprosjekt: Gjøre elever i stand til å lage sin egen originale opera, gjennom en prosess som tillater dem å ta ansvar for alle aspektene: skriving, komponering og design. Gjøre elever i stand til å lage sitt eget produksjonsselskap etter profesjonell mal og ta ansvar for en hel produksjon.

Operaprosjektet er delt inn i tre faser: Redskaps fasen skape fasen Øving til og framføring av produkt fasen

Hva er meningen med et operaprosjekt Hva er meningen med et operaprosjekt? Det er stadig behov for gode innfallsvinkler med henhold til prosjektarbeid i skolen. hvordan gir man gode input som setter i gang de gode prosessene: Prosjekter hvor elevene får blod på tann og et eie- forhold til det,- som gir elevene lyst til og behov for å hente ut den faglige kunnskapen som tilfredstiller kravene til systemet. Det fins mange muligheter i denne type teaterarbeid. Det er ønskelig å utdanne det vi kaller kaos piloter: lærere som tør å sette i gang prosjekter og å leve i det kaoset som oppstår når ungene tar over. De bør selv ha opplevd, at "aktører"  lager sin egen orden når de får redskaper og rom til å skape og målet er en ordentlig offentlig forestilling.  

Hvordan kan operaprosjektet være med på å påvirke din pedagogrolle/lederrolle i barnehagen?

Hvorfor er det viktig at barnehagebarn får en variert erfaring med kunst og formkultur og hvordan ivaretar operaprosjektet dette? Det er viktig at barna får ivareta og bevare sin skapende virksomhet i barnehagen. Det er vanskelig å tenke seg en barnehage uten sang, bevegelse, danseleker, musikk, tegning, maling, forming, drama, eventyr og fortelling. De estetiske fagene er med på å formidle kulturarven på alle områdene, og bidrar dermed til at barnet føler en tilhørighet i egen kultur.