OPERAPROSJEKTET.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Evaluering av oktober på blå
Lilandspeiderne Informasjon.
Matematikklek i Solsletta barnehage
Månedsevaluering november 2011
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
En måte å lese Bibelen på
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Månedsevaluering Juni I mai og Juni har barna vært på tur til gimle museum. De har kjørt buss, og for noen var det en ny opplevelse. De så mange forskjellige.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
estetiske virkemidler
Musikk En multimediepresentasjon
WRITE AN OPERA.
Sør-Afrika KFUM Tensing
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Oslo.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Barns læring, voksnes ansvar!
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Avdeling for sosionomutdanning
Månedsevaluering januar Denne måneden har vi feiret Edis 3 år, Emma 5 år og Evan 5år. Vi har også lekt masse ute i den etterlengta snøen. Ellers holder.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Prosjektklassen IKT og nye læreprosesser
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Presentasjon av operaprosjektet
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Studiespesialisering med formgivingsfag
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Valgfag på Kastellet skole
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Matematikk i samisk kultur
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Triade teater - Dans, rytme & bevegelse
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Det magiske tryllestøvet ”Write an opera” 3.- og 4. trinn ved Ura skole, Alstahaug kommune, 2006.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

OPERAPROSJEKTET

Historie ”How to write an opera” er det engelske tilnavnet på denne arbeidsformen. (På norsk ”skriv en opera”.) Opprinnelsen er fra Metropolitan Opera House på begynnelsen av 80 – tallet. Ble gjennomført sommeren 1985 for lærere ved The Royal Opera House i Covent Garden.

Mål med prosjektet Gi studentene redskap til å produsere en egen opera med alle ansvarsområder inkludert. Studentene skal være i stand til å drive sitt eget produksjonsselskap profesjonelt, og ta ansvar for de betrodde oppgavene. Oppgavene er: Skriving Komposisjon Formgiving og design

OPPVARMING Hver dag i prosjektet startet vi med å varme opp Målet med dette var å øke gruppens samhold og trygghet på hverandre Den besto av å synge med den stemmen vi hadde, danse, leke, øvelser for tillit og avslapping Eks. Blind partner der to personer skulle ta i mot den ”blinde”. Kjente sanger for voksne og barn Sisten og herme leker osv.

Metodens hovedfaser Prosjektet er oppdelt i forskjellige faser Noen av fasene blir gjort i samlet gruppe, andre faser blir i mindre grupper. Prosjektet er tverrfaglig og inkluderer derfor fagene: Pedagogikk Samfunnsfag Drama Forming Musikk

Redskapsfasen: ”Foredrag” Gruppearbeid Pr – gruppe etableres Problemstilling Hvem skal operaen spilles for?

Hva skulle vi spille? Gruppene viste sine ”forestillinger” Det ble satt opp en problemstilling som alle stemte over Alle ble hørt

Rolle skapning : det ble satt sammen positive og negative sider ved figurene, det ble valgt ut 8 figurer til videre arbeid Det ble skrevet forslag på manus av flere små grupper. (Synopsis og scenario). Forslagene ble vist frem i drama som tips Forslagene ble satt sammen til et manus, en liten skrivegruppe ble satt sammen til videre arbeid på manus (libretto). Det ble lagd komposisjoner til lydforming i musikk, for videre komponering. I forming ble det laget modellboks av scener og kostymene, ble brukt som forslag og det ble stemt for de vi ville bruke videre.

Skaperfasen: Selvstendig arbeid for studentene Gruppene ble delt etter studentenes interesse for de forskjellige områdene. Aktørene ble valgt av lærer teamet, og ble spurt om de ville være skuespillere. Veiledning etter behov Områdene var musikk, design og aktører.

I musikk arbeidet studentene med grunnleggende komposisjoner, arie, duett, mellomspill, sangtale, ouverture og underscoring. Design gruppen tok valg av kostymer og scene. Noe de utviklet videre. Aktørene måtte starte med gjennomlesing og forberedelser.

Ansvarsfordeling

Produktfasen: Sette det hele sammen til et produkt. Det gjelder manus, tekst og musikk Scene- og orkesterprøver Sceneprøver med orkester Lyssetting

Kostyme og makeupprøver Hovedprøve med lyd, aktører og lyssetting Generalprøve Forestillinger

Evalueringsfasen: Prosjektet ble evaluert i fellesskap med lærere i alle fag Gjennom hele prosessen ble det skrevet logg av studentene

Tverrfaglige oppgaver Hvorfor er det viktig at barnehagebarn får en variert erfaring med kunst og formkultur og hvordan ivaretar operaprosjektet dette? Hvordan operaprosjektet påvirker min pedagogrolle/lederrolle i barnehagen? Hvilke tverrfaglige kvaliteter har operaprosjektet som arbeidsform og kunstform?

1. Rammeplanen om de estetiske fagene: Estetiske fag omhandler musikk, bevegelse, forming og drama og disse fagenes plass i barnehagen. Fagområdene har både en inntrykks- og en uttrykksside og er nært knyttet til kulturen, blant annet gjennom overføring av kunnskap om materialer, redskaper og teknikker. For barn er fagområdene viktige redskap for sansing, opplevelse, tenking og kommunikasjon. Barnas skapende virksomhet har alltid hatt bred plass i barnehagen. En kan vanskelig tenke seg en barnehage uten sang, bevegelse, danse leker, musikk, tegning, maling, forming,drama, eventyr og fortelling.

Mål for de estetiske fagene Gjennom arbeid med det estetiske fagområdet skal barnehagen bidra til at barna Utvikler skapende fantasi og kreativ tenkning og handling. Utvikler kommunikasjonsevne og varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet i språk, bilde, ord, sang og musikk, rytmikk, dans og drama. Utvikler følsomhet, lytteevne og iakttakelsesevne gjennom allsidige møter med kultur og kunst. Utvikler og styrker kulturell identitet og personlig uttrykk.

2. Pedagogrollen Å se viktigheten av at alle får en rolle innenfor et av ansvarsområdene, ingen satt utenfor. Se hvor viktig struktur er i en stor gruppe. Økt selvtillit og økt selvfølelse. Ta ansvar og delegere der det trengs. Gi og ta ros på en konstruktiv måte. La alle få et ord med i laget uten at det må bli diskusjoner.

3. Kvaliteter Lar barna få oppleve de estetiske fagene på nært hold. Gir dem opplevelser, tanker og lar dem få føle på egne og andres opplevelser. Kommunikasjon og sansing er viktig i et slikt prosjekt. Gir et barneperspektiv. Vi hadde dobbel adressat og flere ”budskap” i stykket. Tema som er aktuelt i samfunnet, enkel problemstilling.