Bygg en by av pepperkaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fag / tema Musikk, samfunnsfag og norsk Trinn 2.trinn
Advertisements

Matematikk i uterommet.
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Brukerveiledning for gruppeledere
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Å regne i kunst og håndverk Visuell kommunikasjon Design Kunst
Bildet:
Fag / tema Matematikk og teknologi Trinn Fra 8-10.klasse
Ekstern skolevurdering Skolens navn •Sett inn bilde av skolen her (Tips: høyreklikk på bildet og sorter det bak teksten)
NORSKE JULETRADISJONER 7 SLAG TIL JUL
Geometrioppgave for 4.klasse
Pi Foto: Mykl Roventine.
VANN LOKALT OG GLOBALT.
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Digital kompetanse i Mat og helse
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Vurdering som en del av undervisning og læring
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Oppmåling, målestokk og geometri,
Sammensatte tekster.
Læreplaner i matematikk
Forside/oversikt Fag / tema Eventyr Trinn 1.trinn
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
Avdeling for sosionomutdanning
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 10
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Boligprosjektet-case for 10`ende klasse
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
IKT i KRL.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Norane skule Tirsdag Fellesøkt med utgangspunkt i kopihefte Aldersblanding klasse 2 skuletimar Måndag Gruppesamtalar – ein skuletime.
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Måling, areal og volum.
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Geometri Intro og former
Geometri Former og figurer.
Matematikk i samisk kultur
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Plan for 1.klasse Uke mai Verdiord for mai: Hensynsfull.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
GeoGebra “En gratis dynamisk matematisk programvare til bruk i skoler”
Van Hiele-modellen.
Geometri 3.
Matematikk i skole og hjem
Geometri 2.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GEOMETRI Måling og utregning.
Hva har vi gjort i november?
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
Geometri Figurer: egenskaper, Areal og omkrets
Tegn røttene til mosene og skriv her: 3 Tegn her:
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Bygg en by av pepperkaker. Av Hugo Thorvaldsen & Tormod Ludvigsen

Vi valgte ut mellomtrinnet 6.klasse. L97 side 165: ”Geometri” ”I opplæringen skal elevene” ”-Arbeide med geometriske begreper, spesielt symmetri for enkle former og figurer, og utfordres til å finne ut av egenskapene til regulære mangekanter og beskrive det de finner ut.”

Oppgaven: Elevene skal lage en pepperkake by. Elevene blir enige om en målestokk. Elevene skisserer husene først. Elevene tegner husene inn på millimeter papir. Så klipper de ut millimeter papiret og bruker det som mal når de baker. Til slutt dekorer de husene sine med pynt og stiller ut byen.

Eksempler på maler til pepperkakebyen Hentet fra http://www.kvinneguiden.no

Geometriske begrep elevene skal jobbe med: Firekanter. Trekanter Mangekanter. Sirkler. Kvadrat. Areal. Omkrets. Vinkler Symmetrilinjer.

Bygg en by Hof Skole julen 2000 6. Klasse på Hof Skole hadde prosjekt ”bygg en by julen 2000.”

Elevene brukte sin kreativitet!

Det ferdige produkt. En flott by står ferdig!

Juleavslutning med foreldre. En kan avslutte prosjektet med å be inn foreldre og pårørende til å se på byen for så å spise den.

Lenker: Bilder fra pepperkakehusbakekonkurransen 1994.  Tema: Intelligente pepperkakehus.  http://www.ub.ntnu.no/fakbib/arkbib/pepperk/94fotos.htm Pepperkake oppskrift: http://www.bergens-tidende.no/vestlandsmat/pepperkake/index.html