Risikostyring Nye tanker om risikostyring i norsk luftfart 13.09.2011 Avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet Espen Slyngstad Dr. i Samfunnssikkerhet Berit Berg Tjørhom
Exploring Risk Governance in a Global Transport system
Risk Governance Den tradisjonelle hierarkiske modellen for styring av systemer viker plass for større grad av deltakelse og dialog omkring risiko. Hva betyr så dette i praksis? Risikoledelsen på myndighetsnivå må reflektere den kompleksiteten og ”sammenhengende” natur som kan kjennetegne risiko. Risikoledelse innebærer da å åpne opp prosessen ved å involvere flere aktører for å vurdere, evaluere og håndtere risiko.
Risk Governance Core Risk Governance Aktør nettverk Organisatorisk kapasitet Aktør nettverk Sosialt og økonomisk klima Politisk og regulativt klima
Risk Governance av lufttransportsystemet EU (EASA) Stortinget ICAO Regjeringen Samferdselsdep. Havarikommisjonen Luftfartstilsynet AVINOR Operative selskap Underleverandører
Ulike risiko- ulik håndtering? Kan det tenkes at noen risikoer kan håndteres i henhold til teknologisk/matematiske modeller?, mens andre må forstås ut fra mer komplekse årsaksmodeller?
Risikotyper og involvering Ulike risikoer fordrer ulik involvering av aktører. Ulik risiko krever ulike kunnskapsgrunnlag. Dermed blir deltakere som involveres avhengig av karakteristikker ved risikoen.
Safety “the final outcome of a common collective construction process which involve people, technologies, textual and symbolic forms assembled within a system of social relations” (Gherardi & Nicholini 2002:192).
Konklusjon på mitt doktorgradsarbeid Risk Governance som rammeverk for å utforske risiko og sikkerhet i Norsk luftfart?