”Når en fullstendig analyse ikke er realistisk”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Omstillingsprosesser i staten
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Planstrategi som nytt verktøy
Oppfølging HMS-melding Møte i SF Rapport om ”Myndighetenes regulering av HMS i petroleumsvirksomheten – fokus på beslutningsgrunnlaget.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Hildegunn Heinum, rådgiver
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Regnskap.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Rådgiver/ nestleder NAKU - Kim Berge. Bakgrunn for opprettelsen av NAKU St.meld.nr. 40 ( ) "Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, har.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Hva er Panda og hva kan det brukes til?
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Bakgrunn for opprettelsen av NAKU
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Utskrift av presentasjonen:

”Når en fullstendig analyse ikke er realistisk” Seminar 15.12.2003 Pål Longva

Tema Fagområder og problemstillinger hvor man står overfor store utfordringer i analysearbeidet Sjekklisten fra veilederen, et rammeverk Totalkostnadsprinsippet, et utgangspunkt På hvilket tidspunkt skal analysen gjøres, og hvordan bør den presenteres?

I en rekke arbeider står man overfor store utfordringer i den samfunnsøkonomiske analysen Eksempel Utfordring Arbeidstilbud? Fordeling? Bosetting? Ny barnehagelov Komplekse og sammensatte problemstillinger hvor et samfunnsøkonomisk perspektiv bør stå sentralt i utredningsarbeidet Sysselsetting? Arbeidsledighet? Lønnsdannelse? Ny arbeidsmiljølov Innføring av nye finansieringsformer Etterspørsel? Endring i insentiver? Prioritering?

Samfunnsøkonomisk lønnsomhetsanalyse med utstrakt bruk at data er ikke like enkel å anvende på alle problemstillinger Egnethet God Mindre god Samferdsel Miljø Barne & Familie Landbruk Arbeids- og adm. Olje & Energi Helse Sosial Bistand Finans Utenriks Utdanning & Forskning (Forsvar) Kommunal Fiskeri (Justis) Nærings- og handel Kultur Komplekse problemstillinger Samspill mellom ulike sektorer Vidtrekkende konsekvenser Liten tradisjon for n/k-analyse Dårlig tilgang på data Partielle problemstillinger Enkeltstående prosjekter God tilgang på data Erfaring bygget opp over lang tid Godt utviklet veiledningsmateriell Mange utredningsmiljøer

Klare krav, men ofte er resultatet mangelfullt EKSEMPLER Kap X Økonomiske konsekvenser ”Tiltaket forventes ikke å ha økonomiske konsekvenser, ettersom alt vil skje innenfor den eksisterende rammen” ”Arbeidet med meldingen vil ikke resultere i forslag som vil ha merkbare økonomiske eller administrative konsekvenser” ”Økonomiske konsekvenser skal vurderes med henblikk på både på utgifts- og inntektsforhold for dem som berøres, herunder statlige, fylkeskommunale og kommunale budsjetter samt næringsliv og enkeltpersoner” ”Forslaget vil ha en budsjettmessig konsekvens på X mrd., utover dette forventes ikke tiltaket å få økonomiske konsekvenser” ”Økonomiske og administrative konsekvenser vil forelegges regjeringen i senere r-notater” ”Det skal i nødvendig utstrekning inngå grundige og realistiske samfunnsøkonomiske analyser”

Analysen kan, og bør, gjøres innenfor rammeverket presentert i veilederen Moment Minimum Neste steg A. Problemstilling Beskrivelse av problemstillingen Presisering av formål Ansvarlig myndighet B. Spesifisering av tiltak Beskrivelse av aktuelle tiltak Vurdering av tidspunktet for gjennomføring Identifiser berørte grupper Beskriv fordeler og ulemper ved hvert tiltak, herunder identifiser mulige virkninger Kvantifiser Beskriv usikkerhet Redegjør for fordelingsvirkninger Kausalitet mellom tiltak og virkninger C. Spesifisering av virkninger D. Oppfølging og evaluering Redegjør for hvem som er ansvarlig for evaluering Spesifiser når og hvordan tiltakene vil bli evaluert

Totalkostnadsprinsippet: et nyttig utgangspunkt og en enkel huskeregel Mulige spørsmål Investeringskostnader, kort sikt? Driftskostnader, lang sikt? Endring i beregningsgrunnlaget for skatter og avgifter? Direkte budsjettmessige konsekvenser Hvilke andre sektorer berøres? Hva er grensesnittet? Vil forslaget berøre pågående tiltak/reformer? Kostnader for andre deler av offentlig sektor Kan berørte personer grupperes? (eks. alder, preferanser) Hva er effekten for hver gruppe? Er det enkeltpersoner som berøres særskilt? Kostnader for enkeltpersoner Direkte økonomiske konsekvenser for berørte bedrifter? Endres rammebetingelsene? (eks. fleksibilitet) Vil det oppstå behov for nye pålegg? Kostnadene for næringsliv Skattefinansieringskostnad? Endring i konkurransen? Endres insentivstrukturen? Indirekte kostnader

? Arbeidet med konsekvensanalysen bør starte så tidlig som mulig Tid Valg av tiltak Tiltak 1 Tiltak 2 Beslutning Problem Tiltak 3 Tiltak X Tiltak 4 Tiltak 5 Øk./adm. konsekvenser ?

Utførte konsekvensanalyser må synliggjøres gjennom hele arbeidet Tid +1 år +2 år +2 1/2 år +3 år Utredning 1 Utredning 2 NOU Melding Prop. Beslutning Utredning 3 Eksterne utredninger kan belyse økonomiske konsekvenser… …men hvor mye av dette synliggjøres for beslutningstakerne?

I NOU’er, Meldinger og Prop’er bør man derfor presentere et sammendrag av analysen i et eget kapittel Kap X Økonomiske konsekvenser Oppsummer de viktigste tiltakene Gjør rede for hvem som berøres Drøft hvordan de berøres Suppler med fakta + gi en syntese i r-notat!

Oppsummering Økonomiske konsekvenser skal beskrives, også ved sammensatte og komplekse problemstillinger, og også i fravær av data En kortfattet beskrivelse av hvilke grupper som blir berørt, og en drøfting av mulig retning og styrke, er langt bedre enn ingenting Sjekklisten i veilederen og totalkostnads- prinsippet er et nyttig utgangspunkt Analysen bør initisieres så tidlig som mulig, og resultatene sammenfattes i et eget kapittel, synlig for beslutningstakerne

…for råd og generell veiledning, ta kontakt med et av de eksisterende kompetansemiljøene innenfor departementsfellesskapet Enhet Kontaktperson AAD Økonomisk analyseenhet Pål Longva (44684) FIN Finansavdelingen Colin Forthun (44318)