Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning og utvikling
Advertisements

Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Digitale læringsressurser i skolen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Heidi Arnesen Austlid IKT-Norge
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Pål Hals, prosjektleder i NLB.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Ny etterutdanning IKT i fagene: Norsk Matematikk Naturfag.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Rektorverksted Øystein Johannessen Centre for Educational Research and Innovation, OECD Araknia 2009 Trysil, 10 Sep 2009.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Arbeidsseminar ” Digitale læringsplattformer ─ hvor er vi og hvor vil vi gå?” 23. Januar 2006 På ITU-UiO Prosjektleder Marit C Synnevåg.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Miria Grisot og Margunn Aanestad
ITU20022GO – Status Morten Søby
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Skolens læringsressurser og læremidler
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk Læringsplattformer Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk Avdelingsdirektør Øystein Johannessen Kunnskapsdepartementet

Dagens tekst (JOH 23.1) Den utdanningspolitiske agenda Oppdraget The Road Ahead

Ny Regjering - ambisjoner Regjeringen vil styrke satsingen på IKT og læremidler for øvrig i skolen. Skolene må få nok IKT-utstyr, og lærernes kompetanse må heves Alle lærere og elever skal ha tilgang til PC og Internett Innføre gratis læremidler for elever i videregående opplæring Hele landet skal ha tilbud om tilknytting til høyhastighetsnett innen utgangen av 2007. Det skal ikke være urimelige geografiske prisforskjeller ved tilknytning til bredbåndsnett. All teknologisk utvikling innen media og IKT må bygge på universell utforming. …pålegge nettleverandørene filter og vurdere innføring av en ”grooming-paragraf”

Tangeringspunkter LMS-studien – andre aktiviteter FEIDE Strategi for digitale læringsressurser Bestillerkompetanse hos skoleeier eNorge 2009 Tjenesteorientert arkitektur, åpne standarder og åpen kildekode Strategi og ordninger som gir tilgang til kulturarven (ABM + kringkasting)

Oppdraget (i) - Bakteppet Rask spredning Moden teknologi Fravær av kunnskapsdebatt Viktig for digitalisering av norsk skole (”Greatest since the Internet?”)

Learning platforms

Learning platforms – range of possibilities Mapping of content to the curriculum Create and upload content Communication tools Assessment tools Student information and management Home-school links Interoperability with other systems (Source: Becta 2005)

Oppdraget (ii) - bakteppet Vinne erfaringer med hvordan og i hvilken grad læringsplattformer påvirker læringsutbytte og læringsstrategier Behov for at utdanningssektoren i økende grad selv definerer hvilke egenskaper og funksjonaliteter læringsplattformene bør ha i fremtiden

Oppdraget (iii) - innhold Case-studier med vekt på pedagogiske anvendelser. Stimulere til økt pedagogisk bruk og legge til rette for informerte valg. Beskrive scenarier ut fra en ønsket/tenkt utvikling Spredningsstrategier Utdanningsdirektoratet, ITU, eStandardprosjektet

Løsning i Storbritannia

The Road Ahead Beslutning om FEIDE-utrulling Gjennomgang av Strategi for digitale læringsressurser Utdanningsdirektoratet får i oppdrag å utvikle en 3-årig spredningsstrategi innenfor PfDK Ontologikonferanse 14.-15.3 Hva så med veien videre: Her vil jeg fokusere på tre ting: For det første: Vi nærmer oss en politisk beslutning om FEIDE-utrulling i OG Vi skal ta en ny gjennomgang av strategi for digitale læringsressurser ut fra at de politiske rammer har endret seg. Vi har gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å komme opp med en 3-årig spredningsstrategi innenfor rammen av PfDK for å sikre bedre langsiktighet og sammenheng i dette arbeidet. Noen av dere er interessert i utvikling av ontologier – også kalt vokabularer. Departementet og direktoratet kommer i mars til å invitere til et seminar for å drøfte nasjonale strategier og veivalg for dette området.

The Road Ahead: Studien i en større sammnheng The Road Ahead: Studien i en større sammnheng. Hvorfor er denne studien og vår evne til effektiv teknologiutnyttelse viktig?

Et ord til slutt