Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus Organisering og ledelse av dagkirurgiske enheter – hva er den riktige modell? Berit Karin Helland Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus 8. januar 2010
Overordnet organisering Avgjørende er: Foretakets satsing Liten / stor enhet Egen avdeling Organisert i eller ved annen virksomhet Økonomien vil være styrende – hva får vi til med de pengene vi har... ”What’s in it for me?” Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Suksesskriterier ”Ahus modell” Egen avdeling i samme bygg, 1 et. Råderett over ressursene Egen ledelse Egne operasjonsstuer Eget utstyr Eget personell (operasjonssykepleiere, anestesisykepleiere, intensiv- og autoriserte sykepleiere, teknikere, renhold, merkantil) Egen koordinator Operatørene og anestesilegene er organisert i sine avdelinger Adskilt fra SOP Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Dagkirurgisk senter (DKS) Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF Hva har vi fått til? Visjon Ledestjernen vi styrer etter Driftsråd Fagspesifikke team Primær – og sekundær område Faste / variable team ”Delayed emergency” tilbud Knivtid kl. 0800 Koordinator Pasient logistikk Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF Hva har vi fått til? Ca. 14000 operasjoner 8 stuer i drift 40 pasienter daglig Mellomtid 12 min. Krav til konvertering For hver elektiv pasient som opereres på SOP opereres 2 pasienter dagkirurgisk Årlige pasienttilfredshets kartlegging Pulsmåleren Klare roller og ansvarsområder Holdninger Alle hjelper alle Vi opererer til programmet er ferdig Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF Tendenser - utvikling Større inngrep Lenger varighet Eldre pasienter Bevissthet i befolkningen Valgfrihet Pasienter som velger operatør og sykehus Tidspunkt for inngrep Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF Utfordringer Rekruttere pasienter ”Pynte bruden” være attraktiv for pasienten, fastlege Pasientopplevelsen oppleve skreddersøm i et løpebåndsapparat Medarbeideren – den viktigste ressursen! Trivsel / trivselstiltak i en travel hverdag Programoppsett En kunst som må foredles Konsekvensene av DRG avkortning for dagkirurgi… Hovedstadsprosessen Hvordan ser Ahus DKS ut i 2011? Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Takk for oppmerksomheten! Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF